אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה, כבר נגמר המונדיאל? צילום: איי פי

מה, כבר נגמר המונדיאל?

החגיגה הגדולה של הקיץ הסתיימה - מה למדנו ולאן אנו חוזרים?

13.07.2010, 09:58 | אוריאל דסקל

שתי עצות לשיפור הרמה

 

שינוי שיטת הבתים. ארבע קבוצות בבית יוצרות מצב שבו כל משחק בשלב הבתים נהפך למלחמה גורלית במיוחד. כשלקבוצה יש שלושה משחקים להוכיח מה היא שווה, המשחק הראשון נהפך לקריטי במיוחד, כי הפסד בו עשוי להכניס את כל המערכת לפאניקה. "יש יותר מדי לחץ על השחקנים", הסביר ארסן ונגר, מנג'ר ארסנל ופרשן הערוץ הצרפתי בזמן המונדיאל. עם הזמן המועט שיש למאמנים לאמן את הקבוצה שלהם — נוצר מצב של כדורגל נחות ולחוץ שמעיב על חוויית הצפייה. הגדלת הבתים המוקדמים והענקת האפשרות לקבוצות לשחק יותר משחקים (שמונה קבוצות בבית — שתיים עולות לשלב רבע הגמר). יותר משחקים = יותר רייטינג = יותר כסף. שינוי כזה יגרור שינויים אחרים, כגון העברת יותר כסף למועדונים כפיצוי על שימוש בשחקנים, אולי הגדלת הסגלים למונדיאל (מ־23 ל־25?) ואולי בכלל כדאי להגדיל את מספר הנבחרות במונדיאל ל־36 — או ל־38. פיפ"א תצטרך לחשוב על כל הנושאים הללו. לא שזה יקרה — אבל הצענו. שיהיה רשום בפרוטוקול.

בלי כדור מיוחד. פיפ"א תצטרך לבדוק גם את עניין הכדור המיוחד לקראת המונדיאל — נושא שתמיד מעורר ויכוח, ובמונדיאל הזה אף גרם לפיפ"א להודות בכך שיש בעיות בכדור. אם באדידס מתעקשים, אז שיאפשרו לנבחרות לשחק בכדור המיוחד לאורך כל מוקדמות המונדיאל. לא שזה יקרה... אבל הצענו. שיהיה.

סיכום שוק הבשר

המונדיאל מהווה, בעצם, שוק בשר מצוין עבור מאמנים. 736 שחקנים, שהטובים באמת מביניהם כבר מוכרים לכל, אבל מדי פעם מתגלים לעולם כאלו ש"עברו מתחת לרדאר" של מערכות הסקאוטינג של הקבוצות. מועדונים מליגות קטנות יכולים להרוויח בזכות הופעה של שחקן שלהם במונדיאל כסף רב — מועדונים אחרים יכולים לפספס את ההזדמנות הזו. פינה זו מוגשת כאזהרה להפועל תל אביב.

לפי מחקרים, המונדיאל עשוי להשפיע על שווי השחקנים ב־13% בממוצע — בזכות המונדיאל היו שחקנים שהקפיצו את השווי שלהם באחוזים גבוהים הרבה יותר. אייאקס יכולה לדרוש כעת על לואיס סוארס, החלוץ של אורוגוואי, 40 מיליון יורו בלי למצמץ. גם על גרגורי ואן דר וייל, מגן הולנד, תרוויח בסביבות 20 מיליון יורו; שטוטגרט יכולה לדרוש סכומים נכבדים על סמי קדיירה, קשר גרמניה, בעקבות המונדיאל המצוין שלו. פורטסמות', למרות הקשיים הכלכליים, לא צריכה להתבייש לדרוש 10 מיליון ליש"ט ויותר עבור קווין פרינס בואטנג, קשר נבחרת גאנה. גם חברו לנבחרת של בואטנג, אסמואה ג'אן, שווה עכשו בערך 10 מיליון יורו יותר. ספק אם באיירן מינכן תשקול את מכירת באסטיין שוויינשטייגר או תומאס מולר, אבל בעקבות המונדיאל היא יכולה לעשות עליהם קופה יפה, או לחלופין להחתים אותם על חוזים נאים בהחלט. ורדר ברמן לא יכולה למכור את מסוט אוזיל ביותר מדי כסף, הוא מסיים את החוזה שלו בשנה הבאה — עם זאת, המחיר שלו קפץ פלאים. רוזנבורג יכולה להיות מרוצה מהמונדיאל של אנת'וני אנאן מנבחרת גאנה, שכלל לא היה מוכר אבל החליף את מייקל אסיין בצורה כה מרשימה, ונראה כי הוא שווה את הכסף. קייזר צ'יפס יכולים לדרוש סכום נאה על סיפווי טשאבללה, כובש השער הראשון של המונדיאל, ובורוסיה מנשנגלדבאך יכולה להרוויח יפה מאוד ממכירתו של מייקל בראדלי האמריקאי. פאביו קונטראו, המגן השמאלי של בנפיקה, גם הרשים. קייסוקה הונדה, הקשר הגאון של יפן, עשוי להכניס לקבוצתו צסק"א מוסקבה הרבה יותר מאשר הסכום שבו קנו אותו. אגב, הוא צפוי להיות נכס שיווקי ענק לכל קבוצה שתרכוש אותו, בגלל גדודי המעריצים היפנים שיביא עמו. בכל מקרה, הקאץ' לקבוצות המוכרות: צריך למכור עכשיו — כשהברזל מלובן. אסור לתת לאפקט המונדיאל להתקרר. הפועל תל אביב ומכבי חיפה עשויות להחמיץ את ההזדמנות שלהן למכור את וינסנט אניימה ופטר מסיללה בכמה מיליוני יורו טובים. אם לא יעשו זאת בקרוב, עוד חודש כבר לא יזכרו את המונדיאל וישאלו למה בעצם לקנות בכמה מיליונים שחקן מהליגה הישראלית.

אניימה באחד משיאיו במונדיאל. למכור! לפני שישכחו, צילום: איי אף פי אניימה באחד משיאיו במונדיאל. למכור! לפני שישכחו | צילום: איי אף פי אניימה באחד משיאיו במונדיאל. למכור! לפני שישכחו, צילום: איי אף פי

מונדיאל המדיה החברתית הראשון

 

בשנים האחרונות הטוויטר והפייסבוק מגבירים את חוויית הצפייה בטלוויזיה — דבר שגרם לצמיחה ברייטינג של אירועים המשודרים בלייב, כגון הסופרבול, גמר ה־NBA ואפילו טקסי האוסקר. זה נכון גם לגבי המונדיאל, שהיה הנושא החם במדיות החברתיות לכל אורכו. אלו גורמות גם לאנשים שאינם קשורים למשחק כלל להביע עניין במשחקים, וזה יכול להיטיב עם המשחק. כמו כן, הן יכולות להשפיע על דרך הסיקור של המשחק ושל ההכנות אליו: א'. הסיקור נעשה הרבה יותר אונליין. עיתונאי או שדר רואה משהו ויכול בתוך כמה שניות לשתף את כל העולם בתמונה של האירוע. ב'. אפשר לשתף את כולם בסיקור המשחק והאירוע. הכל שיתופי הרבה יותר.

משהו ללמוד ממנו

 

מספר הנשיםשצפו במשחקים בישראל ובעולם גדל במונדיאל הזה באופן ניכר. כך לפי כל ההערכות. אני יכול להעיד על כך שבסביבתי הקרובה נרשמה עלייה גדולה בעניין שהביעו הנשים בכדורגל. אפשר רק להסתכל על הסטטוסים בפייסבוק המוקדשים לכדורגל, ולראות שמספר הנשים המעורבות רגשית במשחק צמח פלאים. הראשים של הכדורגל הישראלי צריכים להבין בעקבות המונדיאל שהפוטנציאל לאהדת נשים בישראל גדול — אבל צריך לעשות כמה שינויים מהותיים כדי להרוויח ממנו. זה דורש להחליף דיסק ולחשוב טיפה אחרת. לא, כלל לא בטוח שיש לראשי הכדורגל בישראל יש הראש לעשות זאת.

משהו על הפרשנים של ערוץ 1

הם לא פרשנים

ומשהו על מאיר איינשטיין

הוא היסטרי. שמישהו ייתן לו ואליום

וזהו, חוזרים למציאות

 

קבוצות על סף פשיטת רגל, מתקנים נחותים, מכרזים על זכויות שידור שאף אחד לא רוצה, קיזוז, לוזוניה, כדורגל בסלואו מושן ועכשיו גם וו־וו־זלות (המגפה הגיעה לישראל, וכבר בהתפרצויות המגוחכות של האוהדים לאימונים הראשונים של הקבוצה נשמעו החצוצרות הרשעות הללו). היום הפועל תל אביב במוקדמות ליגת האלופות — ז'לזניצ'אר. אפילו לא נותנים לנו להירגע כמו שצריך.

תגיות