אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם האיצטדיונים בדרום אפריקה ייהפכו לפילים לבנים? צילום: אי אף פי

האם האיצטדיונים בדרום אפריקה ייהפכו לפילים לבנים?

הערכות: מבין חמשת האיצטדיונים החדשים, רק איצטדיון מוזס מבהידה בדרבן הוא בעל הסיכוי הטוב ביותר להרוויח כסף בשנים הבאות

13.07.2010, 14:52 | סוכנויות הידיעות

דרום אפריקה הדהימה את העולם במהלך המונדיאל עם האיצטדיונים המרהיבים שלה. ואולם הפרויקט לא היה זול - העלות הכוללת של הבנייה מוערכת ביותר מ-20 מיליארד ראנד.

כעת, כשטורניר הכדורגל הגיע לסיומו, המדינה יכולה לצפות למספר הולך וגדל של תלונות קולניות על כך שהאיצטדיונים נהפכים לפילים לבנים יקרים.

בדרבן ובקייפ טאון היו כבר איצטדיוני רוגבי גדולים שעל פי הטענות ניתן היה לשדרגם כך שיתאימו לאירוח משחקי המונדיאל. ואולם במקום נבנו איצטדיונים חדשים למטרה זו בערים, בנוסף לאיצטדיונים בפורט אליזבת, נלספרויט ופולוקווין.

מנהל הוועדה המארגנת המקומית דני ג'ורדן אמר במרץ כי זכות הקיום של שני האיצטדיונים החדשים תלויה בהסכמת קבוצות הרוגבי לעבור לשחק בהם – אולם עד כה הן לא הביעו עניין רב בכך. העתיד נותר מעורפל גם עבור שאר האיצטדיונים החדשים, שאין בקרבתם שום קבוצה בכירה.

סטאן דו פלסיס, כלכלן מאוניברסיטת סטלנבוש אמר בראיון שהעניק במאי, כי מתוך חמשת האיצטדיונים החדשים, רק איצטדיון מוזס מבהידה בדרבן הוא בעל הסיכוי הטוב ביותר להרוויח כסף בשנים הבאות. ואולם ההוצאות לא יהיו לריק, אם הן עזרו לשכנע את העולם, כפי שאמר הנשיא ג'ייקוב זומא בשבוע שעבר, ש"אפריקה פתוחה לעסקים", ובכך להעביר השקעות למדינה ולשכנותיה.

אין ספק שההשקעות לקראת המונדיאל היוו רשת ביטחון לתעשיית הבנייה, שנפגעה מירידה חדה בצריכה הפרטית בעקבות המשבר, בנוסף לשורה של ביטולי פרויקטים במזרח התיכון. מעטים מצפים שההשקעות במגזר הפרטי יתאוששו לפני 2012.

האיגוד הארצי של עובדי המכרים מסר שלפחות 18 אלף פועלים פוטרו לאחר שהסתיימו פרויקטים הקשורים למונדיאל.

אולם כמה חברות הרוויחו מההזדמנות לבנות את המוניטין שלהם מחוץ למדינה: אוונג (Aveng) אחראית על פרויקטים לבניית איצטדיונים בברזיל. והסקטור יקבל דחיפה מההשקעה המתוכננת של הממשלה בגובה 846 מיליארד ראנד בתשתיות בשלוש השנים הבאות.

בנוסף לכבישים המשודרגים והמחלפים המורחבים, דרום אפריקה תמשיך ליהנות מרשתות תחבורה ציבוריות משולבות ומהירות. הממשלה הבטיחה שעד 2020 יותר מ-85% מהתושבים העירוניים יגורו במרחק של עד קילומטר מתחנה של תחבורה ציבורית. 

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
רק זכייה באירוח האולימפיאדה ב2020 ימשיך את המומנטום..
יכולים לחלוף 40 שנה בטרם דרום אפריקה תקבל שוב את הצ'אנס לארח מונדיאל. סביר להניח שאת המונדיאל האפריקאי הבא תארח מדינה מצפון היבשת כמו מרוקו או מצריים וגם עד אז יחלפו עוד כמה וכמה מונדיאלים. בשונה מאירופה או דרום אמריקה אין לדרום אפריקה סיבה להמתין לאירוח טורניר כדורגל בינלאומי משני בחשיבותו כמו היורו או הקופה אמריקה משום שגביע אפריקה (שדרום אפריקה אירחה ב1996) נוהג להתארח במדינות יותר נחשלות מבחינת התשתיות (לדוגמא אנגולה) וחשיבותו כאירוע ספורט בינלאומי פחותה. גם אליפות הרוגבי היא אירוע שולי ביחס למונדיאל וגם אין סיבה ממשית לחכות לאירוח טורניר מקביל לליגת האלופות. הדרך היחידה לדרום אפריקה להחיות את האיצטדיונים ובכלל ליצור קדחת בנייה ובאזז היא להוביל מועמדות מוצלחת לאירוח האולימפיאדה הראשונה באפריקה (כמו שברזיל מארחת את האולימפיאדה הראשונה בדרום אמריקה ודרום אפריקה שזכמה באירוח המונדיאל הראשון של אפריקה). אבל כדי להגיע לרגע ההכרזה בעוד שלוש שנים מתוך רשימת ערים פיינליסטיות מצומצמת על דרום אפריקה להמשיך כבר מעכשיו את קדחת הבנייה בהקמת מתקני ספורט נוספים מלבד איצטדיוני הכדורגל, בשיפור התחבורה הישירה בין הערים, בהקמת עוד מלונות וכו' וקודם לכן לבחור עיר מארחת ולדעתי עליה לבחור לכך את יוהנסבורג ולא את קייפטאון שהוצעה בפעם הקודמת. וגם אם לא אולימפיאדה אז לפחות להתמודד על אירוח טורניר ספורט גדול אחר כמו משחקי חבר העמים הבריטי, אליפות העולם באתלטיקה, אולימפיאדת הנוער, האוניברסיאדה ועוד.
צ. שיף  |  14.07.10