אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה יש בפנים: כרית אוויר צילום: shutterstock

מה יש בפנים: כרית אוויר

בכרית האוויר שאמורה להגן עליכם בזמן תאונה, יש גם אבקת טלק או קמח תירס, רעל קטלני שנקרא אזיד הנתרן, חיישני תאוצה וגפרור אלקטרוני

15.07.2010, 11:41 | גדי גיא

אבקת טלק או קמח תירס

מי שהגורל הביאו אל מכונית שנפתחו בה כריות האוויר והיה בהכרה, בוודאי הבחין בענן של אבקה לבנה. זה אינו אזיד הנתרן, למרבה המזל, כי אז מי ששרד את התאונה היה מת מהרעלה. האבקה היא טלק, או קמח תירס, ותפקידה למנוע מיריעות הכרית להידבק זו לזו ולוודא שהכרית אכן תיפתח ביום פקודה.

אזיד הנתרן או טטראזול

אזיד הנתרן הוא אבקה לבנה תמימה למראה אך מסוכנת מאוד. כשמחממים אותה לכ־300 מעלות היא משחררת בבת אחת כמות אדירה של גז חנקן, שיכול למלא כרית אוויר גדולה בפחות מחמש מאיות השנייה, עוד לפני שפניו של הנהג יספיקו להגיע להגה. פרט לתגובה האלימה לחום, אזיד הנתרן הוא גם רעל קטלני שלא נופל ברעילותו מציאניד, עובדה שגרמה ליצרני רכב רבים להחליף אותו בתרכובות ידידותיות יותר, כגון טטראזול.

כרית אוויר ברכב. מה יש בפנים?, צילום: shutterstock כרית אוויר ברכב. מה יש בפנים? | צילום: shutterstock כרית אוויר ברכב. מה יש בפנים?, צילום: shutterstock

 

חיישני תאוצה

בלבה של מערכת כריות האוויר שוכנת יחידת עיבוד אלקטרונית שמנתחת ללא הרף את מצב המכונית. את המידע היא מקבלת מחיישני התאוצה - מעגלים מודפסים קטנטנים שכוללים משקולת זעירה שמחוברת לקפיץ. תנועות המשקולת מתורגמות למידע דיגיטלי, וכשהיחידה מחליטה שהתנועות האלה מעידות על תאונה חזיתית קטלנית, היא שולחת זרם חשמלי אדיר לכיוון הגפרור האלקטרוני. חיישנים דומים מאוד, דרך אגב, נמצאים באייפון ובבקר של קונסולת ה־Wii.

גפרור אלקטרוני

חוט תיל דקיק שעטוף בחומר בערה. כשעובר בו זרם חשמלי חזק הוא מתלקח, כפי שנורת להט נשרפת בעת סערת ברקים. הגפרור מחמם את אזיד הנתרן, שמשחרר את החנקן, שמנפח את הכרית, שעשויה פוליאמיד - חומר דמוי ניילון שנבנה כדי לעמוד בלחצים שהתפקיד דורש.

תגיות