אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: במירוץ המכוניות הזה, הקטנה לוקחת צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: במירוץ המכוניות הזה, הקטנה לוקחת

המאבק בין ענקיות השכרת הרכב על רכישת המתחרה הקטנה ת'ריפטי מתדלק את המניה

21.07.2010, 11:05 | אילון ג'דה

דולר ת'ריפטי (NYSE: DTG) היא חברה בינונית בתחום השכרת הרכב. מול הגורילות של הענף, אוויס באדג'ט (NYSE: CAR) והרץ (NYSE: HTZ) היא אף עשויה להיחשב כקטנה למדי. בשנת 2009 מכרה הרץ ב־7.1 מיליארד דולר, אוויס מכרה ב־5.1 מיליארד דולר ות'ריפטי הסתפקה במכירות של 1.5 מיליארד דולר.

למרות קוטנה מניית ת'ריפטי מציגה ביצועים עדיפים, ובשנה האחרונה שילשה את שווייה. גם אוויס השיגה תשואה נאה של כ־70% - אך עדיין פחות משליש תשואתה של ת'ריפטי, והרץ היתה הגרועה משלושתן, עם תשואה של 25% בלבד. תשואת מניית ת'ריפטי היא כה גבוהה, עד ששווי השוק הכולל של החברה גבוה בכ־25% משווי השוק של אחותה הבכירה אוויס - המוכרת ביותר מפי שלושה.

מדוע ישנו פער כה גדול בין מיצובן של החברות בשוק ההשכרה לבין מיצובן הבורסאי? לשם כך צריך לבחון לעומק את ביצועיהן הפיננסיים. עיון בשורת המכירות מראה דמיון רב בין החברות: בין 2003 ל־2006 צמחו מכירותיה של ת'ריפטי בקצב שנתי ממוצע צנוע של 4% (מרמה של 1.2 מיליארד דולר ב־2003 לרמה הנוכחית). הרץ לא פיגרה הרחק מאחור, והציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 3%. אוויס היתה החלשה מכולן עם צמיחה ממוצעת של 1.5% בשנה.

כאשר יורדים לשורת הרווח התפעולי, העניינים נהפכים ליותר עגומים. שלוש החברות סבלו בשנים האחרונות מהמשבר הפיננסי, והציגו הפסדים כבדים ב־2008, בעיקר על רקע הפחתת שווי השקעות. אוויס והרץ הפסידו כ־1.3 מיליארד דולר כל אחת, וגם ת'ריפטי ניפקה הפסד נכבד של חצי מיליארד דולר.

ובכל זאת קיים הבדל בין החברות: הרץ ות'ריפטי הצליחו לשמור את הראש "מעל המים" מרבית הזמן עם רווחיות תפעולית חיובית לאורך השנים, מלבד 2008 ו־2009. באוויס החיים קשים יותר: בין 2003 ל־2009 היתה שנה אחת בלבד, 2004, שבה הציגה החברה רווח תפעולי חיובי, וגם הוא היה עלוב למדי (7 מיליון דולר בלבד). בסיכומן של שבע השנים הרעות הפיקה אוויס רווחיות תפעולית מצטברת שלילית של 3.4 מיליארד דולר, יותר מפי שלושה משווייה של החברה כיום.

את הצלחתה היחסית של ת'ריפטי ניתן להסביר במיקוד העסקי שלה, בתעשיית תיירות הפנאי (להבדיל משוק ההשכרות העסקיות התחרותי) ובהתמחותה בכלי רכב זולים יותר. אולם בזמן האחרון נהנית מניית החברה מרוח גבית חדשה: אחיותיה הבכירות החלו להיאבק על רכישת הבעלות עליה.

באפריל השנה הודיעה ת'ריפטי כי חתמה על הסכם עם הרץ, אשר אמורה לרכוש אותה תמורת 41 דולר למניה (כיום נסחרת המניה ב־45 דולר). בכירים בשתי החברות כבר לחצו ידיים ופרסמו הודעות אופטימיות לעיתונות. אז התרחש דבר מפתיע: אוויס הגיחה וטענה שגם היא ניהלה משא ומתן עם ת'ריפטי, שהגיע לכאורה לשלב מתקדם.

לאחר כמה ימים הוציאה הרץ הודעה לפיה מתווה העסקה עם ת'ריפטי נשאר ללא שינוי וכי היא עובדת במרץ על השלמת העסקה. ת'ריפטי, לעומתה, הודיעה כי היא עדיין מוכנה לשקול הצעה "גבוהה משמעותית" מצדה של אוויס.

הצעה שכזו טרם הובאה לידיעת הציבור, אולם נראה כי המשקיעים משוכנעים שהיא בוא תבוא - ולעזאזל עם הקנס של 50 מיליון הדולרים שתיאלץ ת'ריפטי לשלם להרץ במקרה שתבוטל העסקה איתה.

הכותב הנו יועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים ועשוי לפעול בני"ע המוזכרים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות

תגיות