אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
500 נוסעים ביום בלבד, השקעה של מיליארד שקל צילום: סי די בנק

500 נוסעים ביום בלבד, השקעה של מיליארד שקל

דווקא באזור הצחיח בישראל, לאורך גדר המערכת עם מצרים, מתכננת מועצת רמת הנגב לסלול כביש גרנדיוזי של ארבעה מסלולים

21.07.2010, 10:33 | ליאור גוטמן

למה צריך אוטוסטראדה של ארבעה נתיבים בעלות של מיליארד שקל באזור שבו נעות, לפי הערכת מומחי תחבורה, רק 500 מכוניות ביום? על השאלה הזו בדיוק תצטרך לענות בשבועות הקרובים ועדת הערר של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז דרום בעקבות ערר שהגישה החברה להגנת הטבע על אישור תוכנית להרחבת קטע בכביש 10 המשתרע על פני 30 ק"מ.

הכביש עצמו עובר לאורך תוואי הגבול של מדינת ישראל עם מצרים. קטע הכביש המיועד להרחבה, בין באר מילכה בצפון לכמהין בדרום, כולל נכון להיום נתיב נסיעה אחד לשני הכיוונים, אבל מיועד להפוך לכביש בעל ארבעה מסלולים. נחיצות ההרחבה שנויה במחלוקת, היות שבכביש עוברים מדי יום כמה מאות כלי רכב בלבד. לשם השוואה, בקטעי כביש מקבילים, בעלי ארבעה נתיבים – כמו למשל בכביש 431 העובר בין ראשון לציון למודיעין – עוברים מדי יום עשרות אלפי כלי רכב.

הרחבת הכביש נתמכת ע"י המועצה האזורית רמת הנגב, ואמורה לשרת את הישובים הסמוכים, וכן את מסוף הגבול בניצנה, הנחשב לפעיל ביותר מבין אלו שחוצצים בין ישראל למצרים. "הכביש ישמש את צה"ל בשמירה על הגבול", אומר שמוליק רייפמן, ראש מועצת רמת הנגב ואחד מיוזמי הכביש. לדבריו, עלות הבנייה נאמדת ב-140 עד 150 מיליון שקל בלבד, כאשר המימון יגיע ממשרדים ממשלתיים שונים וממימון עצמי.

ואולם, מבדיקה שערך "כלכליסט" עם מומחי תחבורה עולה כי התוכנית צפויה לעלות כמיליארד שקל, אף שכמות המכוניות שצפויות לעבור במקום לא יעלה על 500 ביום. רייפמן מאשר כי במקום אכן צפוי היקף תנועה דליל, אך מתעקש שעלות הבנייה תסתכם בכמה מאות מיליונים, כפועל יוצא מתוואי השטח הצחיח שיוזיל את עלויות הבנייה.

"אני מסכים שלא יעברו במקום אלפי מכוניות, אלא רק 500 ביום. עם זאת, במקום לא נדרשות הפקעות של קרקע והקבלן לא יתבקש לעשות חציבות מיוחדות. הכל שם זה דיונות. מיליארד שקל נשמע לי גבוה כיוון שעלות הבנייה שאמרתי תואמת את הערכות צה"ל. הכביש לא יעבור בשמורות טבע, ויש ויכוח האם יעבור ליד הגבול או 700 מטר ממנו".

אז למה צריך שני נתיבים לכל כיוון?

"עשינו תוכנית לשני נתיבים אבל אם יגידו לנו שצריך נתיב לכל כיוון לא נריב. אם שני נתיבים זה יקר מדי, נעשה מה שצריך".

 

אריק טפיירו, רכז התחבורה של החברה להגנת הטבע, מסביר שנפחי התחבורה הצפויים לא מצדיקים שני נתיבים לכל כיוון. "אין הצדקה כלכלית ותחבורתית לסלילה בהיקף כזה ולא ייתכן שיוקצו מאות מיליונים לסלילת כביש שמיועד למספר מצומצם של מכוניות". ממשרד התחבורה נמסר שסלילת הכביש על ידם אינה עומדת על הפרק.

תגיות