אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנוע צמיחה חדש לנסטלה צילום: בלומברג

מנוע צמיחה חדש לנסטלה

מכונה חדשה עם 25 סוגי קפסולות תה והכנסת תחומי השוקולד והמים למדינות המתפתחות - אלו חלק מכיווני הצמיחה החדשים שהציגה נסטלה העולמית בשוויץ. האם אסם תשווק בישראל את קו המוצרים החדש?

21.07.2010, 10:05 | מאיה זיסר

חברת נסטלה העולמית מתכוונת להעמיק את אחיזתה במדינות המתפתחות, שבהן היא כוללת את סין, ברזיל, הודו וישראל. בכנס אנליסטים שערכה ענקית המזון והמשקאות לפני כחודש בשוויץ היא חשפה כי מדינות אלו מהוות עבורה יעד ברור לצמיחה בתחום השוקולד והמים, וכי בכוונתה להציע מוצרים המותאמים לצרכן המקומי בכל מדינה. נסטלה צופה צמיחה של כ־8% בפעילות העולמית בשנה הקרובה, ובשווקים המפותחים היא צופה צמיחה של כ־4%, בעיקר ממכירות מוצרי הפרימיום שלה.

אחד הפיתוחים שנסטלה חשפה לראשונה בכנס, שבו השתתפו בין השאר מנכ"ל נסטלה העולמית פול בולקה וסמנכ"ל הכספים ג'ים צ'ינג, הוא מותג חדש בתחום המשקאות - Special T. מדובר במכונת תה אשר בדומה למכונות הקפה והאספרסו של מותג נספרסו של נסטלה, תתבסס על קפסולות תה באיכות גבוהה. המכונה תאפשר שימוש ב־25 סוגי תה, בהם תה צמחים לסוגיו. בשלב ראשוני תשיק נסטלה את המוצר בצרפת כפיילוט שיחל בספטמבר 2010, ובשלב השני החברה מתכננת להשיק את מכונת התה בשאר מדינות מערב אירופה.

ה־Special T הוא אחד משורת מוצרים שהציגה נסטלה ומכוונים לשוק העסקי, ומטרתם לשחזר את ההצלחה של מותג נספרסו בעולם. מבין המותגים המובילים של נסטלה, נספרסו מציג את הצמיחה העולמית הגבוהה ביותר, עם שיעור צמיחה שנתי של יותר מ־20% והכנסות של יותר מ־3.6 מיליארד שקל בשנה.

המותג הצומח נספרסו איננו משווק בישראל על ידי אסם, אלא משווק ישירות על ידי חברת נסטלה. מנהל הפעילות בישראל הוא משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל. על כך אומר צחי אברהם, אנליסט מכלל פיננסים שנכח בכנס: "נספרסו, שמשווק על ידי נסטלה ישראל, הוא ההחמצה הגדולה של אסם. מבין 28 'המותגים המיליארדרים' של נסטלה, נספרסו הוא המותג הצומח ביותר".

כוונותיה של נסטלה העולמית עשויות להשפיע רבות על אסם הישראלית, שיכולה לנצל את משאביה של נסטלה ליצירת היתרון התחרותי שלה בשוק. אסם נשלטת (54%) על ידי נסטלה מ־1995, וכיווני הפעולה של החברה העולמית בתחום המשקאות, החלב והשוקולד מחזקים את האפשרות כי אסם תיכנס בהדרגה לתחומים אלו. לדברי אברהם, "יש פוטנציאל בשוק הישראלי, ואנחנו מהמרים כי אסם תיכנס לתחומים אלה בקרוב".

עם זאת, הנתונים שחשפה נסטלה על פעילותה הבינלאומית והנתונים שמפרסמת אסם בדו"חותיה הכספיים מעלים כי קיים פער משמעותי בין התחומים שבהן פעילה נסטלה בעולם לבין אלו שבהם היא פעילה בישראל; נסטלה היא השחקנית הגדולה בעולם בתחום המשקאות, ובתחום המים היא מגלגלת 32.8 מיליארד שקל בשנה. עם זאת, אסם אינה משווקת בישראל את מותגי הפרימיום של החברה, סן פלגרינו ופרייה.

בנוגע למכונת התה החדשה של נסטלה אמר ל"כלכליסט" סמנכ"ל הכספים של אסם, פנחס קימלמן כי "מותג כמו Special T רק חברה עם כוח ועוצמה כשל נסטלה יכולה להשיק. זה מותג שמצריך משאבים רבים לשם חינוך שוק הצריכה העולמי". קימלמן אמר כי באסם ישראל לא עובדים על פיילוט ל־Special T.

פעילות אסם אמנם מהווה רק כ־1% מהכנסות נסטלה העולמית, שהסתכמו ב־2009 בכ־349 מיליארד שקל, אך מוצרי נסטלה המשווקים על ידי אסם בישראל מדורגים במקום השני מבחינת ממוצע הצריכה לנפש במדינות שבהן היא פועלת, זאת למרות שאסם לא משווקת את המוצרים שנחשבים כמנועי הצמיחה של נסטלה בתחומי המים, השוקלד והחלב.

אסם סיימה את 2009 עם צמיחה של 13.4% במכירות בישראל. עיקר הצמיחה נובעת מרכישת חברת המזון לתינוקות מטרנה בדצמבר 2009 תמורת 268.5 מיליון שקל, שתרמה לעלייה של 9.5% במכירות. בשאר התחומים עמדה הצמיחה של אסם על 3.9%, בדומה לצמיחה העולמית של נסטלה, בעיקר עקב גידול אורגני במכירות. אסם נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 5.5 מיליארד שקל, ונסטלה מחזיקה כ־54% ממניותיה בשווי של כ־3 מיליארד שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות