אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בעקבות חשיפת "כלכליסט" - מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר נגד המשרד: "למזג התעשיות הביטחוניות" צילום: עמית שעל

בעקבות חשיפת "כלכליסט" - מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר נגד המשרד: "למזג התעשיות הביטחוניות"

עמוס ירון: "פתרון בנוסח חלוקת העולם לא יהיה יעיל. אין סיבה שיהיו ארבע חברות ביטחוניות. צריך למזג אותן קודם לשתיים, ובסוף לאחת"

22.07.2010, 07:05 | נעמה סיקולר

"אני לא רואה כיצד מסקנות ועדת הררי יפתרו את התחרות הפרועה בין החברות הביטחוניות בחו"ל. הבעיה ופתרונה מצויים במקום אחר - והכל מתחיל ונגמר בכך שלמדינת ישראל ולמערכת הביטחון אין צורך בכל כך הרבה חברות בתחום הביטחוני. זה המקור לתחרות, ורק טיפול בנושא זה יפתור את הבעיה", אומר עמוס ירון, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר ומי שמכהן היום כיו"ר קצא"א (קו צינור אילת־אשקלון).

כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", ועדת הררי לבחינת כללי המשחק של היצוא המליצה לאחרונה כי משרד הביטחון יתמודד עם המלחמה בין החברות הישראליות בחו"ל באמצעות חלוקת העבודה ביניהן. הוועדה הוקמה בעקבות כמה אירועים של תחרות חריפה בחו"ל, בעיקר בין אלביט והתעשייה האווירית, וקבעה כי מכיוון שכל חברה ביטחונית נדרשת לקבל רישיון יצוא בטרם תשתתף במכרז בחו"ל, משרד הביטחון יפעל לכוון את התחרות העסקית בחו"ל ולהציג את היצוא הביטחוני של ישראל.

לדברי ירון, יש שתי דרכים להתמודד עם התחרות בין החברות בחו"ל - האחת, לאפשר להן להתמודד יחד במכרזים מעבר לים, מה שיחליש את התחרות ביניהן ויחזק את כוחן מול המתחרים. לחלופין, בדרך השנייה הוא מציע לבצע קונסולידציה דרמטית בשוק התעשיות הביטחוניות בישראל. "אין שום סיבה לכך שיהיו בישראל ארבע חברות ביטחוניות גדולות (אלביט, תע"א, רפאל ותעש). בשלב הראשון צריך למזג אותן לשתי חברות, ובסוף לחברה אחת".

ירון, ששימש כמנכ"ל משרד הביטחון בשנים 2005-1999, מספר שגם בתקופתו נחשף לתחרות החריפה בין חברות התעשייה הביטחונית. "כבר לא מעט שנים החברות הישראליות מתחרות בינן לבין עצמם על חוזים בחו"ל, מפריעות אחת לשנייה ומנסות לשים רגל זו לזו מכל הכיוונים. ואז הן מגיעות להתמודדות האמיתית מול מתחרות ענק מוחלשות מחו"ל. מדובר במלחמה חריפה מאוד, וכל פתרון בנוסח חלוקת העולם או סנקציות על חברה שתיתפס נלחמת, לא יהיה הולם.

ירון גם הודף ביקורת שהושמעה בעבר על כך שהתעשייה האווירית ניסתה כביכול לחבל בזכייתה של רפאל במכרז לפיתוח מערכת יירוט טילים לישראל - כיפת ברזל. "דווקא במקרה זה אינני חושב שהיתה תחרות פרועה, אלא לגיטימית. תע"א החליטה מיוזמתה להשקיע הרבה מאוד כסף בפיתוח מערכת שלבסוף לא נבחרה על ידי מערכת הביטחון. תע"א הביעה על כך תרעומת באמצעים הלגיטימיים, ותו לא", אומר ירון.

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

20.
התעשיות הביטחוניות
1. החלופה של מיזוג התעשיות יתכן והייתה משפרת את כושר התחרות מול הענקיות מחו"ל, אבל נראה לי לא ישים בשלב הזה. 2. הפרטה של 3 התעשיות, להוציא אלביט שהיא חברה מופרטת, לא בהכרח מיטיבה עם יעדי הביטחון ו/או עם משלמי המיסים- בסוף נראה עוד פעם אחת המשפחות משטלטת על משאב של המדינה. 3. ועדת הררי הציע פתרון שעיקרו מניעת תחרות פרועה שתוצאתה פגיעה בשם המדינה, החלשות כח התחרות של התעשיות הישראליות עד כדי איבוד חוזים לתעשיות מחו"ל- אני סבור שזה לא יעבוד טוב, בין השאר כיוון שנזקים עלולים להיגרם עוד לפני קבלת האישורים על השתתפות במכרז. 4. המלצתי היא לאחד את גופי השיווק למכרזים בחו"ל של כל התעשיות ולהכפיף אותם למשרד הביטחון. כל תעשיה תפריש את נציגיה לגוף השיווק המשותף.
אזרחי1  |  23.07.10
לכל התגובות