אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל רשות שדות התעופה: "פתיחת נתב"ג בלילה רק תגרום לנו יותר הוצאות" צילום: עמית שעל

מנכ"ל רשות שדות התעופה: "פתיחת נתב"ג בלילה רק תגרום לנו יותר הוצאות"

בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד מותח קובי מור ביקורת על צו הביניים שהוציא בג"ץ האוסר לפתוח את נתב"ג לפעילות בלילה ותוקף את העתירה שהגישו הרשויות באזור נגד הפעילות: "אני רואה בעתירה מידה לא מועטה של צביעות, גם אני גר ליד הנמל"

22.07.2010, 09:59 | יסמין גיל

"אני רואה מידה לא מועטה של צביעות בהתנהגות של כל אלה שחושבים כמונו לגבי הנחיצות של פרויקט שיפוץ המסלולים בנתב"ג, ובכל זאת נאחזים בעניין הרעש בשדה בלילה" - במילים חריפות אלה, תקף השבוע מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, את העתירה שהגישו לבג"ץ הרשויות סביב נתב"ג, נגד פתיחת הנמל לפעילות בשעות הלילה.

חודש וחצי לאחר שהחל הפרויקט לשדרוג המסלולים בנמל, בעטיו הורה שר התחבורה ישראל כץ לפתוח את הנמל להמראות גם בין 1:40 בלילה ל־4:50 בבוקר - רשמה הרשות הפסד זמני כאשר בצו ביניים שניתן לפני חודש אסר עליה בג"ץ לאפשר המראות בלילה, אלא אם אלה נדרשות משיקולי בטיחות, למשל בשל עומס מצטבר של טיסות. דיון בעתירה העיקרית שיכריע סופית בעניין, צפוי בבג"ץ עד סוף השנה.

"גם אני גר באזור הנמל"

בינתיים, נאלצת הרשות להתמודד עם המגבלות שיצרה ההכרעה השיפוטית. מור משוכנע בנחיצות הפעילות הלילית, שאמורה לרווח את התנועה בנמל, בעקבות הפגיעה שנגרמה לקיבולת בשל פרויקט שדרוג המסלולים. "זה פרויקט כל כך מסובך, מורכב ומושך אש, שבשנים החולפות העדיפו לא להתעסק איתו", אומר מור. "לך תתחיל עכשיו לריב עם יישובי הסביבה".

בראיון עמו מביע מור כעס על הרשויות באזור שעתרו נגד הרשות לבג"ץ, אבל באותה נשימה מביע גם הזדהות עם התושבים: "אנחנו מודעים לסבל של חלק מהתושבים שגרים סביב נתב"ג. השינויים שעשינו בתפעול הנמל בגלל שדרוג המסלולים, עושים רעש לתושבי הסביבה. גם מנהל נתב"ג וגם אני גרים פה באזור ומרגישים כמוהם. אנחנו נפגשים עם התושבים ומסבירים להם את חיוניות הפרויקט".

גם אם אין מחלוקת לגבי נחיצות הפרויקט, יש מחלוקת על נחיצות הפעילות בלילה

"הטענה שלנו היא שהקיבולת של הנמל נפגעה. עד תחילת הפרויקט עבדנו על שני מסלולים וכעת אנו עובדים על אחד. צריך לקחת בחשבון ששדה תעופה לא יכול להכתיב באופן שרירותי סלוטים (אישורי המראות ונחיתות) לחברות תעופה".

נתב"ג בלילה המראות ונחיתות? רק לשם הבטיחות לטענת רש"ת, הפעילות על מסלול אחד מקטינה את מספר הטיסות שיכולות לפעול בנמל בכל שעה, ודורשת ריווח של הפעילות גם לשעות שבהן הנמל סגור: בין 1:40 ל-4:50 בבוקר יסמין גיל, תגובה אחתלכתבה המלאה

אבל בחו"ל נמלי תעופה לא מעטים סגורים בלילה ומכתיבים לחברות התעופה את זמני ההמראות והנחיתות

"אני יכול להכתיב, אבל אז הן לא יבואו. אם תכתיבי לחברה שיוצאת מישראל שעה שהיא לא רלוונטית מבחינתה, אז אין ערך לטיסה הזו. אי אפשר להגיד לחברה 'אל תצאי בחמש בבוקר, זה לא מתאים לי, תצאי ב-12:00'".

אבל בפועל הנמל פועל ככה חודש וחצי ואין טיסות בלילה. זה אפשרי

"יש רשימה ארוכה של חברות שביקשו לפעול בלילה ונענו בשלילה בגלל החלטת בג"ץ. את תכנון הסלוטים לקיץ עשינו לפני שהייתה החלטה לפתוח את נתב"ג בלילה. כשנתכנן את לוח הטיסות לעונה הבאה, ייתכן שנצטרך לשבץ פה ושם טיסות בלילה".

בדו"ח שרשות התעופה האזרחית (רת"א) כתבה בנושא, נכתב שהשארת השדה סגור בלילה פירושה דחייה של 2,000 בקשות לסלוטים בקיץ. זה אומר שדחיתם עכשיו 2,000 בקשות?

"לא. אנחנו משתדלים לעשות הכל כדי לא לפגוע בקיבולת. צריך לקחת בחשבון שהשדה הזה הוא מחולל הכנסות רציני למדינה ולא הייתה כוונה לאף אחד לפגוע בכלכלת המדינה. צריך להפעיל פה שיקול דעת, איך אתה מכניס כמה שפחות טיסות בלילה ורק את אלה שבאמת אין ברירה, שאתה יודע שאם לא תאשר להן, הן יבטלו".

מי ביטל?

"חלק דחינו, חלק ביטלו וחלק שיבצנו. הייתה למשל חברה יוונית שהודיעה שהיא מוכנה לבוא בלילה, וכשאמרנו לה שייתכן ואנחנו דוחים את זה, היא אמרה 'אוקיי, תודה רבה. הולכים הביתה".

התוכנית של קובי מור אמנת שירות בין הנוסעים לבין רשות שדות התעופה מנכ"ל רשות שדות התעופה: "זו פנטזיה שלי כבר הרבה שנים. אני רוצה לכרות חוזה עם הנוסעים, שיגדיר בדיוק למה הם זכאים" יסמין גיל, 3 תגובותלכתבה המלאה

בשביל חברה יוונית שלא הצליחה למצוא סלוט בלילה שווה להיכנס למאבק מול התושבים?

"גם אם בסופו של דבר תהיה החלטה סוחפת של בג"ץ לפתוח את כל הלילה, הכוונה תהיה לצמצם כמה שאפשר את הרעש ליישובי הסביבה".

כעת אנו בעונת השיא של הפעילות בנתב"ג. איך אתם נערכים לפעילות על מסלול אחד ולמניעת עיכובים?

"התווסף כוח אדם משמעותי לקראת הקיץ ואנחנו ערוכים לתנועה של יולי-אוגוסט ויודעים איך להתמודד איתה".

אבל הקיץ יש רק מסלול אחד.

"הפקחים עברו הכשרות ואני מעריך שלא יהיו בעיות מיוחדות של צפיפות באוויר. אמנם היו מספר ימים שהיו צפופים, אך למדנו את העניין, נקטנו בצעדים וההמשך יהיה קל יותר".

אתה חושב שצריך לתת עדיפות לחברות ישראליות במקרה של עיכובים, בגלל שזה נמל הבית שלהן?

"בכל העולם טיסות סדירות מקבלות עדיפות על פני טיסות שכר".

עם קשר ללאום שלהן?

"ישראליות, מכיוון שזה נמל הבית שלהן, מקבלות מטבע הדברים יחס חם".

נטען ששיקולים מסחריים הנחו אתכם בפתיחת הלילה

"דווקא הקטע של פתיחת הלילה ושל משמרות נוספות, גורם לנו להוצאות עודפות ולא כל כך להכנסות".

התחייבת שהפרויקט יימשך 3.5 שנים. מה הסיכוי שתעמדו בזמנים?

"אני מאמין שנסיים בזמן. ריכזנו את כל המאמצים, משר התחבורה שלוחץ, דרך מועצת המנהלים - כולנו ממוקדי מטרה. זה פרויקט שאנחנו הולכים עליו בכל התנופה, אבל צריך לזכור שזה לא הדבר היחידי שאנחנו מתעסקים איתו. אנו גם מטמיעים טכנולוגיות חדשות בנמל וכשנסגור את המעגל המדינה תקבל נמל בינלאומי יותר בטוח ממה שהיה ב-30 השנים האחרונות".

"אשמיע דעתי בעניין תמנע"

לפני מספר שבועות אישרה הממשלה להתחיל בתכנון נמל תעופה בינ"ל בתמנע שירכז את הפעילות הפנים ארצית והבינ"ל המתקיימת כיום בשדות התעופה באילת ובעובדה. לאחרונה פורסם כי האוצר בוחן את האפשרות לפיה יופעל השדה באמצעות גוף פרטי. מור לא מתלהב מהרעיון: "אין לי ספק שמקצועות הליבה, כמו פיקוח טיסה, מודיעין טיס וכיבוי צריכים להיות מופעלים על ידנו. כל שאר העיסוקים יכולים להיות באאוט סורסינג. אני חושב שרש"ת יודעת להפעיל שדות תעופה ומפעילה אותם ברמה טובה, אבל כיוון שההחלטה היא בידי משרדי הממשלה, אשמיע את דעתי איפה שאצטרך".

אבל מי ינהל את השדה בתמנע, רש"ת או גוף פרטי?

"סביר להניח שאנחנו. אבל בסופו של דבר זה נושא שנתון להחלטה שתתקבל בין משרדי התחבורה לאוצר".

תגיות