אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האתנול מתניע את מחיר התירס צילום: בלומברג

האתנול מתניע את מחיר התירס

אם ב־2001 רק 8% מיבול התירס בארה"ב שימשו לייצור אתנול, הרי שב־2010 זינק השיעור לכ־40% ועוד לא הזכרנו את סין

25.07.2010, 13:15 | אריה גורן

התירס, שמקורו במרכז אמריקה, נחשב מאז ומעולם לגידול החקלאי השני בחשיבותו לאחר החיטה. הוא היה התוצר החקלאי העיקרי של האינדיאנים ושימש אותם למאכל, להכנת ביגוד ואפילו לייצור מעין בירה. לאחר גילוי יבשת אמריקה הופץ הדגן בעולם כולו. עם השנים השתכללו שיטות הגידול ופותחו זנים החסינים למזיקים, אשר הניבו יבולים גדולים ומשובחים יותר על שטחים מצומצמים יותר.

ארצות הברית היא המגדלת, הצרכנית ויצואנית התירס הגדולה בעולם. היא מגדלת כ־42% מיבול התירס העולמי, צורכת כ־37% ואחראית ל־61% מהיצוא העולמי שלו. התירס הוא הגידול הראשון בהיקפו בארה"ב וערכו השנתי 48.6 מיליארד דולר.

בארה"ב משמש התירס בעיקר להאכלת בעלי חיים, אך בעשור האחרון חלה עלייה דרמטית בשימוש בתירס לייצור אתנול (שבתערובת עם בנזין משמש דלק למכוניות). אם ב־2001 השתמשו ב־74.7% מיבול התירס למזון לבעלי חיים ורק ב־8.1% לייצור אתנול, הרי שב־2010 השתמשו בכ־40% מהיבול לייצור אתנול ורק בכ־49% כמזון למשק החי. מהתירס מייצרים גם סירופ עשיר בפרוקטוזה המשמש כממתיק, עמילן, אלכוהול למשקאות, דייסות וחטיפים. 

בתחילת יוני השנה נקלע מחיר התירס לשפל של כ־3.33 דולרים לבושל (השקול ל־25.4 ק"ג של תירס מקולף או לכמות הגרעינים הנמצאת בכ־90 קלחים), אך מאז עלה מחירו ל־3.75 דולרים לבושל (לפי החוזה העתידי לספטמבר 2010). אמנם מדובר בעלייה של 12.6%, אך מחיר התירס עדיין נמוך ב־51% ממחיר השיא שנקבע ב־3 ביולי 2008 - 7.63 דולרים לבושל. בערכים ריאליים המביאים בחשבון את מרכיב האינפלציה אפשר לראות שמחיר התירס היה בעבר גבוה הרבה יותר. למשל, ביולי 1974 הגיע מחירו של בושל תירס ל־3.8 דולרים, השקולים ל־16.8 דולר במונחים של ימינו.

חום כבד ובצורת

ישנם כמה אינדיקטורים היכולים להצביע על עלייה אפשרית נוספת במחיר התירס. ראשית, הביקוש הגובר לתירס מצדם של יצרני האתנול בעקבות צמיחה בביקושים לבנזין בארה"ב; שנית, הצפי לחום כבד במערב התיכון של ארה"ב אשר עלול להזיק לגידולים; שלישית, הביקוש הגובר לתירס בסין עקב הבצורת שפגעה ביבולים. במחצית הראשונה של 2010 נאלצה סין לייבא כמעט מיליון טונות של תירס מארה"ב, ולפי כלכלני בנק אוף אמריקה, סין תצטרך לייבא 2.3 מיליון טונות של תירס בשנה שמתחילה באוקטובר.

גורם רביעי ואחרון שעלול להעלות את מחיר התירס הוא דו"ח של משרד החקלאות האמריקאי מ־9 ביולי המצביע על עלייה בצריכת התירס העולמית אשר תגיע השנה ל־831 מיליון טונות, דבר שיקטין את מלאי התירס לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2008.

כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס העריכו במחקר שהתפרסם בשבוע שעבר כי מחיר התירס צפוי לזנק בתוך שלושה חודשים ל־4.15 דולרים לבושל ובתוך חצי שנה ל־4.5 דולרים לבושל. הם נסמכים בעיקר על הביקוש הגובר לאתנול ועל הערכתם שתנובת התירס בארה"ב עתידה להסתכם ב־158.8 בושל לאקר אדמה (כ־4 דונמים) - פחות מהערכת משרד החקלאות האמריקאי שצפה כי התנובה תסתכם ב־163.5 בושלים לאקר.

עם זאת, גם התחזית של גולדמן זאקס גבוהה מהתנובה הממוצעת שנרשמה בחמש השנים האחרונות, 153.3 בושל לאקר. תחזית לגשם במערב התיכון של ארה"ב היתה אחת הסיבות לירידת מחיר התירס ב־4.7% בשבוע האחרון.

מי שמעוניין להשקיע בתירס יכול לעשות זאת באמצעות קרן הסל החדשה Teucrium Corn Fund שהחלה להיסחר ב־9 ביוני בבורסת ניו יורק תחת הסימול CORN. הקרן הדולרית משקיעה בשלושה חוזים עתידיים לתירס לתקופות שונות.

באירופה אפשר להשקיע באמצעות קרן הסל ETFS Corn הנסחרת בלונדון ובבורסות אירופיות נוספות. גם קרן זו היא דולרית וסימולה CORN. מי שצופה שמחיר התירס יירד ומעוניין להרוויח מכך יכול לעשות זאת באמצעות קרן שורט בשם ETFS Short Corn הנסחרת תחת הסימול SCOR.

לעומת זאת, מי שצופה שמחיר התירס יעלה ושואף למנף את רווחיו יכול לעשות זאת באמצעות קרן הסל ETFS Leveraged Corn הנסחרת תחת הסימול LCOR. קרן זו מעניקה תשואה כפולה מתשואת התירס.

מה צפוי השבוע?

שתי סערות טרופיות מתפתחות כעת בדרום האוקיינוס האטלנטי, ולהערכת החזאים יש להן סיכוי של 20% להיהפך לסופות הוריקן. אם כך יקרה, הן עלולות לפגוע בתפוקת הנפט והגז הטבעי במפרץ מקסיקו. עד היום לא נשכחה הפגיעה בבארות הגז הטבעי שחוללו סופות ההוריקן "ריטה" ו"קטרינה" ב־2005 שבעקבותיה האמיר מחיר הגז הטבעי לשיא של 15.5 דולר למיליון BTU.

הנמל החשוב בעיר דאליאן שבצפון־מזרח סין עדיין סגור בשל עבודות לניקוי כתם נפט. הכתם, שנוצר מפיצוץ צינורות נפט ב־16 ביולי, משתרע על שטח של 183 קמ"ר ומעכב את האוניות המובילות נפט, עפרות ברזל וגרעינים הממתינות לפריקה מחוץ לנמל. העיכוב יכול ליצור מחסור בסחורות מסוימות בסין ולהעלות את תעריפי ההובלה הימית.

הכותב הוא אנליסט גלובלי בכלל פיננסים. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות. הכותב עשוי להחזיק בניירות הערך המוזכרים

תגיות