אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש: עיריית תל אביב גבתה היטלי סלילת כביש בניגוד לחוק צילום: דרור כץ

ביהמ"ש: עיריית תל אביב גבתה היטלי סלילת כביש בניגוד לחוק

תשלם 2 מיליון שקל לחברת משולם לוינשטין, לאחר שגבתה ממנה היטל עבור הרחבת דרך מנחם בגין שבוצעה 20 שני לפני הקמת המגדל

26.07.2010, 10:30 | דותן לוי
חברת משולם לוינשטין תקבל מעריית תל אביב כ-2 מיליון שקל שנגבו בעבר מהחברה עבור "היטל לסלילת כבישים", כך קבע השבוע בית המשפט המחוזי בתל אביב.

בשנת 1995 החלה משולם לוינשטין בהקמת מגדל המשרדים (מגדל לוינשטין) בדרך מנחם בגין בתל אביב. במהלך הבנייה נדרשה החברה על ידי העירייה, להעביר תשלומים בגין "היטל סלילת כבישים", כתנאי לקבלת היתרי בנייה. מדובר בהיטלים שביקשה העירייה לגבות עבור הרחבת דרך מנחם בגין (לשעבר דרך פתח תקווה), שבוצעה כ-20 שנים קודם לכן.

החברה שילמה את הסכומים אשר עמדו אז על 1.24 מיליון שקל, אבל עשתה זאת תחת מחאה ומיד לאחר מכן הגישה לבית משפט השלום תביעה להשבת התשלומים. בית משפט השלום דחה את התביעה בהסתמך על סעיף בחוק העזר העירוני, הקובע כי העירייה תוכל להטיל היטל סלילת כבישים כל אימת שבעלי נכס גובל מבקשים להוסיף תוספת בנייה או להקים מבנה חדש במקום ישן - גם אם לא קיימת זיקה בין הסלילה לבנייה.

באמצעות עוה"ד חיים וינטרוב, אורי פרימו ועמיר הורוביץ ממשרד המבורגר-עברון, ערערה חברת לוינשטיין לבית המשפט המחוזי, שקיבל את הערעור והפך את פסק הדין. השופטים פסקו כי העירייה אינה יכולה לגבות היטל בגין סלילת כביש שהתבצעה שנים רבות לפני בניית הבניין.

לפסק דין זה משמעויות עקרוניות בנוגע להיטל סלילת כבישים ולסמכותה של רשות מקומית לגבות אותו. לפי השופטים, עמדת עיריית תל אביב לפיה חוק העזר של העירייה מאפשר גביית היטל סלילת כביש בכל מקרה של בנייה חדשה, ללא קשר למועד בו נסלל הכביש הגובל, היא עמדה פסולה. עוד קבע בית המשפט כי אם לא תישמר הזיקה בין מועד סלילת הכביש למועד הבנייה, עלול החיוב בהיטל להפוך ל"מס", וזאת בניגוד לסמכות הנתונה בדין לעירייה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: פסק הדין טרם התקבל בעירייה. עם קבלתו, נלמד אותו ונפעל בהתאם.

תגיות