אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק תלת־ממד צילום: MCT

לא רק תלת־ממד

מפיק־העל ריצ'רד ד' זאנוק, שחתום בין היתר על "צלילי המוזיקה", "מלתעות" ו"הנהג של מיס דייזי", מזהיר מפני שימוש יתר בתלת־ממד בקולנוע. "אליס בארץ הפלאות" בהפקתו, שיוצא כעת בדי.וי.די, אמנם גרף כבר יותר ממיליארד דולר בזכות הטכנולוגיה הזו, אבל זאנוק מאמין שהסיפור נותר מעל הכל

27.07.2010, 10:39 | רוני שני

הסרט הרווחי ביותר שביים טים ברטון, החמישי ברשימת שוברי הקופות של כל הזמנים, שהכניס 1.024 מיליארד דולר, או בקיצור - "אליס בארץ הפלאות"; הגרסה הקולנועית התלת־ממדית לקלאסיקה הספרותית של לואיס קרול, בכיכובם של ג'וני דפ, הלנה בונהם־קרטר ומיה וסיקובסקה, הוצגה בבתי הקולנוע בעולם זמן קצר יחסית, אבל חצתה בנקל את מחסום מיליארד הדולר רק ממכירות כרטיסים. כעת יוצא הסרט, שהפקתו עלתה200 מיליון דולר, בגרסאות די.וי.די ובלו־ריי.

ג ג'וני דפ ב"אליס בארץ הפלאות". מדורג במקום החמישי בטבלת הסרטים המכניסים בכל הזמנים | צילום: MCT ג

שלא כמו "אווטאר", להיט התלת־ממד הראשון של הוליווד, המהדורות הביתיות של "אליס" אינן חורכות בינתיים את הקופות. על פי הבלוג Box Office Spy, שדיווח על מכירות של כ־2 מיליון יחידות בארה"ב (שווה ערך לכ־40.3 מיליון דולר),

המספרים הללו נמוכים מהצפוי, ונראה כי הקהל ממתין ליציאת הגרסה התלת־ממדית.

בראיון בלעדי ל"כלכליסט" מבטיח מפיק הסרט ריצ'רד ד' זאנוק (75) כי גרסת הבלו־ריי התלת־ממדית תצא לקראת סוף השנה. אולם גם הוא, כמו בכירים אחרים בתעשייה - בהם בוב איגר, נשיא ומנכ"ל אולפני דיסני - מזהיר מפני "שימוש יתר בתלת־ממד", וסבור שגם לטכנולוגיה יש גבולות.

ריצ ריצ'רד ד' זאנוק: "היום אין אולפנים שאין להם 'הורים' תאגידיים גדולים יותר, שכלל אינם קשורים לקולנוע. לפעמים האולפנים הם הילדים הכי קטנים במשפחה הזו" | צילום: MCT ריצ

תעשיית הקולנוע תולה הרבה תקוות בתלת־ממד ומקווה שהטכנולוגיה תחזיר אנשים לבתי הקולנוע ותסייע למלחמה בשיתוף הקבצים.

"אני חושב שטכנולוגיית התלת־ממד לא תיעלם, והיא אכן מסייעת למכירות הכרטיסים, אבל הדבר החשוב ימשיך להיות הסיפור, לא הטכניקה שהוא מוצג בה. אז כן, אני חושב שתלת־ממד מעצים את החוויה של צפייה בקולנוע וזה נהדר, ואני חושב שסרטי הרפתקאות רחבי יריעה יפיקו תועלת מהיכולות של תלת־ממד, אבל לא כל סרט צריך להיות בטכנולוגיה הזו. זה לא הכרחי וזה אף עלול לפגוע בסרטים מסוימים".

20 סרטים בשנה

זאנוק, בנם של כוכבת הסרטים האילמים וירג'יניה פוקס והמפיק האגדי דריל זאנוק (שרכש את אולפני פוקס מידי חמיו), הוא אחד מהאנשים העסוקים בהוליווד, ומי שאחראי ללא מעט שוברי קופות שרבים מהם גם זכו לאהדת המבקרים. זאנוק הפיק יותר מ־40 סרטים, בהם "צלילי המוזיקה", "מלתעות", "קוקון", "הקשר הצרפתי", "כוכב הקופים", "בוץ' וקאסידי" ו"הדרך לפרדישן", ואת הסדרה המיתולוגית "מאש". הוא אף האחראי להחתמתם של כוכבים כמו מרילין מונרו וג'ון וויין.

זאנוק נולד וגדל לעולם הקולנוע. שלוש שנים אחרי שהפיק את הסרט הראשון שלו ב־1959, "Compulsion", קיבל זאנוק מאביו הצעה שאי אפשר לסרב לה - להיות המפיק הראשי של אולפני פוקס. ב־1969 אביו מינה אותו לנשיא האולפנים, אך זאנוק ג'וניור לא האריך ימים בתפקיד, ובעקבות סדרת כישלונות קופתיים של האולפנים הוא פוטר. ב־1971 הוא חצה את הכביש והתייצב באולפני האחים וורנר. שנה לאחר מכן החליט שאולי עדיף לעשות את הדברים לבד, והקים עם חברו דיוויד בראון, שפוטר מפוקס אף הוא, חברה שהפיקה בין היתר את "מלתעות" ו"העוקץ". ההצלחה המשיכה גם כשפתח בשלהי שנות השמונים חברה עצמאית. "הנהג של מיס דייזי", סרט הבכורה של חברת ההפקות העצמאית שלו, גרף ארבעה אוסקרים ונחשב לאחד הסרטים הרווחיים ביותר (עלות הפקתו הסתכמה בכ־5 מיליון דולר, והוא הכניס יותר מ־100 מיליון דולר בארה"ב לבדה).

כבעל ותק של 50 שנה, מה ההבדלים בין הוליווד של פעם לזו של היום?

"כל התהליך והחוויה של עשיית סרטים שונים באופן דרמטי. כשאני התחלתי, בגיל 24, היתה נהוגה 'שיטת האולפנים', שבה כולם עבדו על חוזה, ובמובן הזה היה הרבה יותר קל: הכותבים, השחקנים, המוזיקאים - כולם היו באולפן וקיבלו משימות לעבוד על סרט מסוים. היום כולם קבלנים עצמאיים, וקשה הרבה יותר לארגן את כל המרכיבים. גם האולפנים עצמם השתנו; היום אין אולפנים שאין להם 'הורים' תאגידיים גדולים יותר, שכלל אינם קשורים לקולנוע. ולפעמים האולפנים הם הילדים הכי קטנים במשפחה הזו".

אבל לא רק אופן עשיית הסרטים השתנה לאורך השנים: גם הכמות פחתה בחלוף העשורים. "בימים שלי ושל אבי עשינו 20 סרטים בשנה, ורובם היו קטנים או בינוניים. בכל שנה היה סרט אחד גדול, אבל לא היה כזה ריכוז, כמו היום, פשוט כי האולפן לא יכול היה לעמוד בזה מבחינה כלכלית. היום יש תיאבון בעולם לסרטים גדולים, ולכן האולפנים מוכנים להמר עליהם, אבל לא רחוק היום שבו העלויות יגרמו לאולפנים לקחת סיכונים דווקא עם סרטים קטנים, משום שעלויות ההפקה יצאו מכלל שליטה".

הבמאי טים ברטון. ציין שלא היה נכנס לפרויקט אלמלא האפשרות להתנסות בתלת מימד, צילום: אי פי אי הבמאי טים ברטון. ציין שלא היה נכנס לפרויקט אלמלא האפשרות להתנסות בתלת מימד | צילום: אי פי אי הבמאי טים ברטון. ציין שלא היה נכנס לפרויקט אלמלא האפשרות להתנסות בתלת מימד, צילום: אי פי אי

 

ג'וני, טים ואני

בגיל שבו רוב האנשים מתעסקים בבעיות בריאות, זאנוק אינו נח לרגע. הוא עובד על כמה סרטים במקביל ומעיד על עצמו כעל מפיק במשרה מלאה. "אני חלק מהצוות ומגיע יום יום לסט", הוא מספר בהשוותו את המפיק למנכ"ל: "מפיק טוב הוא כוח יצירתי. הוא לא אומר לבמאי מה לעשות, אבל הוא האיש ששכר אותו ואת התסריטאי ובחר את הסיפור. הוא מעין מנהל־על של הסרט".

"אליס", שזאנוק צפה בו יותר מתריסר פעמים, בין השאר בחברת נכדו בן ה־7 ונכדתו בת ה־5, צולם במשך 40 יום, אולם העבודה הדיגיטלית עליו נמשכה לאורך שנתיים אינטנסיביות. זאנוק וברטון בחרו לצלם את הסרט במצלמות סטנדרטיות ולבצע את ההמרה לתלת־ממד רק בשלב העריכה, וברטון אף ציין בעבר שלא היה נכנס לפרויקט אלמלא האפשרות להתנסות בתלת־ממד.

הסרט הוא שיתוף הפעולה החמישי של השניים. קדמו לו "כוכב הקופים", "סיפורי דגים", "צ'רלי בממלכת השוקולד" ו"סוויני טוד", שני האחרונים בכיכובו של ג'וני דפ. בימים אלה מתכוננים השלושה לפרויקט הבא שלהם: גרסה קולנועית ל"Dark Shadows", סדרת טלוויזיה פופולרית משנות השישים שבמרכזה ערפד בשם ברנבס קולינס. "אנחנו לוקחים את כל החומרים האלה ועושים מהם סרט. זה יהיה כיף גדול. זה מושלם עבור ג'וני וטים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות