אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההחלטה בעניין הרכבת הקלה - כנראה בתחילת שבוע הבא

ההחלטה בעניין הרכבת הקלה - כנראה בתחילת שבוע הבא

המגעים עם חברת MTS, זכיינית הפרויקט, נמשכו עד שעות הערב המאוחרות. הפער בין הצדדים: כ-400 מיליון שקל. אם המדינה תבטל את הזיכיון MTS תקבל 30 יום להגיש הצעה סופית

29.07.2010, 21:30 | ליאור גוטמן

לא מצליחים להגיע לעמק השווה – מרתון השיחות בין המדינה לזכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, חברת MTS, הסתיים ללא הכרעה, זאת לאחר ארבעה ימי דיונים.

במהלך היום (ה') התקיימו שיחות בדרג בכיר, כאשר מי שריכז את הנושא בשעות הערב המאוחרות היה ככל הנראה החשב הכללי שוקי אורן. שאר הנציגים משני הצדדים שוחררו כיוון שהפער בין הצדדים היה גבוה מכדי שידון ברמת דרג נמוכה, צעד שהובן על ידי אנשים מסוימים כ"פיצוץ בשיחות".

מבדיקת "כלכליסט" עולה שהפער בין הצדדים נאמד בארבעה אחוזים משווי הפרויקט, כ-400 מיליון שקל, כאשר הסכום מתחלק בין מספר סוגיות פתוחות, לרבות שאלת פינוי המים שיתגלו בחפירות ושאלת אבני הדרך בגינן תקבל MTS מענקים מהמדינה.

גורם שמקורב לנושא אמר: "מדובר באבסורד, אילו היה מדובר במו"מ בין שני גופים עסקיים כבר הייתה נרשמת החלטה".

על פי ההערכות, הפער בין הצדדים גבוה מדי מכדי שהמדינה תסכים לו, כיוון שהצעתה של הזוכה השנייה במכרו, חברת מטרורייל, הייתה בפער של כ-400 מיליון שקל, כך שהמדינה חוששת שהיא תתבע על ידי המפסידה בטענה שהויתור שנעשה עבור MTS הוא בגובה הפער בין ההצעות הכספיות שבין הזוכה למפסידה.

30 יום להזדמנות אחרונה

במהלך השיחות בין הצדדים הציעה MTS מתווה פשרה לפיו היא תתחלק עם המדינה ברווחים העתידיים מהפעלת הפרויקט, זאת בתמורה להקלות נוכחיות בזמן הביצוע. ההצעה נמסרה בע"פ ולא בכתב. נציגי המדינה סרבו לקבל את ההצעה בטענה שהזכיין חתום על חוזה וקודם כל עליו לעמוד בו.

מי שאחראי בפועל להכריז על ביטול הזיכיון היא הרשות הממונה, שמורכבת מחמישה נציגים: שניים ממשרד האוצר (אגף תקציבים וחשב כללי), אחד מעיריית תל אביב ושניים ממשרד התחבורה (נציג המשרד ונציג נ.ת.ע). רשות זו תתכנס ככל הנראה בתחילת השבוע כדי להחליט כיצד להמשיך לאור העובדה שלא הושגה הכרעה בשיחות. על פי תנאי החוזה בין הצדדים, במידה ויוחלט לבטל את זיכיונה של MTS יעמדו בפניה 30 יום כדי להגיש הצעה אחרונה ומשופרת.

"אוגוסט הולך להיות חם, תרתי משמע", אמר מקורב לפרויקט. יצוין שהמדינה אף עלולה לחלט את ערבויותיה של MTS – כ-120 מיליון שקל – כצעד מאיים לקראת פירוק החוזה.

66 חודשי סלילה

פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב היה אמור להיפתח במקור כבר בעוד שנתיים וחצי. קבוצת MTS זכתה בפרויקט בסוף 20076 ובמאי 2007 נחתם עמה החוזה הרשמי מתוך מטרה לסגור פיננסית את הפרויקט ולצאת לעבודות במהלך 2008. זמן ביצוע העבודות נאמד ב-66 חודש, כך שתאריך הפתיחה היה אמור להיות עד סוף 2013. MTS קיבלה מספר הארכות בהשגת המימון המלא, לאחר שטענה שהמשבר הפיננסי מנע ממנה להשיג את הכסף הדרוש. בסוף 2009 הוציאה המדינה אולטימטום לפיו היא מתכוונת לבטל את זיכיון החברה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", המדינה כבר הכינה תכנית מגרה לבצע את הפרויקט עצמאית ולהוסיף עליו שני קווי רכבת אחרים, כולם במימון תקציבה.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
דיייייייייי כברררררררררררר!! תעיפו אותם כבר! עושים צחוק ממיליונים אזרחים!
מה נסגר? לא עומדים בחוזה? תוך יום לבטל אותו!!! לא שנתיים וחצי אחרי!! אמרו אולטימטום - גם הוא פג והם שוב בדיונים! ועכשיו עוד 30 יום להצעה סופית? מה קורה פה??? חברה אחת מחזיקה את כל מערכת התחבורה בגוש דן בידיים??? תנו לזוכה השני מיידית!! תלמדו לקח!
איתי  |  02.08.10
2.
איך מאפשרים לזכות במכרז ללא יכולת לממן אותו ?‬
איך יתכן שמתמודד זוכה במכרז שדורש מימון עצמי ללא שום יכולת לממן אותו ? יש לחייב את המתמודדים במכרזים לחתום על הסכמי מימון מחייבים שיכנסו לתוקף מיידיי במקרה של זכיה. אם הבנקים יכולים לתכנן הלוואות שיפרסו על עשרות שנים, לא צריכה להיות להם בעיה לחזות את תנאי המימון בשלב הגשת ההצעות. לא יתכן שעכשיו מי שזכה במכרז דורש הקלות וויתורים, אם היו נותנים לכולם את לוח הזמנים ואת ההקלות שהוא מקבל כבר בשלב הגשת ההצעות למכרז, אולי עוד קבוצות היו ניגשות אליו ומציעות הצעות טובות יותר
יוני , חיפה  |  30.07.10