אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קפקא מודל 2010 צילום: אוראל כהן

קפקא מודל 2010

עובדי קבלן שביקשו לממש זכויותיהם נגררו לתיאטרון אבסורד הנובע ממדיניות מיקור החוץ של הממשלה

02.08.2010, 07:12 | מיקי פלד

במה עסקו בכירי המשרד לביטחון פנים בחודשים האחרונים? במלחמה במשפחות הפשע המאורגן של נתניה? לא רק. ימים, שבועות וחודשים ארוכים הקדישו אנשי המשרד לטיפול בעניינם של ארבעה עובדי ניקיון שתבעו את הזכויות שלטענתם נגזלו מהם. הארבעה טענו כי מעסיקתם, חברת יסעור, אינה משלמת את השכר המגיע להם ופנו למשרד.

מבחינה משפטית, המשרד לא אחראי באופן ישיר על תנאי העובדים, שכן הוא רק מזמין השירות, והארבעה הם עובדים של חברת הקבלן. למרות זאת, החליטו במשרד לבדוק את הסוגיה. כל מה שיתואר מכאן ואילך הוא לא פרי דמיונו של קפקא, אלא מהלך הדברים כפי שתואר בביהמ"ש. לקרוא ולא להאמין.

התלונה הראשונה נגד יסעור על פגיעה בזכויות עובדים הגיעה ב־2004. ב־2005 הבטיחו בחברה כי הליקויים יתוקנו, אבל באמצע 2006 שוב הגיעו תלונות והמשרד החליט לפנות למשרד רו"ח בן־דוד כדי שיבדוק אותן. במסגרת הדו"ח שחיבר המשרד נמצאו "ליקויים חמורים מצד יסעור בקיום חובותיה כלפי עובדיה". בתחילת 2007, אחרי פגישה נוספת של פקידי המשרד עם אנשי יסעור, הבטיחה החברה לשוב ולתקן את ה"ליקויים".

ביקורת, ביקרנו, מבקרים

בינתיים, באותו משרד ממש, שקדה פקידה נוספת, עובדת אגף התכנון חוה כהן, על הכנת דו"ח נוסף על החברה, שני במספר, שבו שוב נמצאו לכאורה "ליקויים". חשב המשרד לביטחון פנים פנה ליסעור, זו השיבה, ובמקביל סגן חשב משרד השיכון שלח מכתב לחשב המשרד לביטחון פנים, שממנו עולה כי גם אצלם נמצאו "ליקויים" שונים בעבודת יסעור.

הפלא ופלא, שוב התחייבה יסעור לתיקון ה"ליקויים". זמן קצר לאחר מכן, ביולי 2008, כהן עמלה על ניתוח שלישי של תלושי השכר של עובדי יסעור, ושוב נמצאים "ליקויים". במרץ 2009 שוב התקבלו תלונות נגד החברה, ודו"ח נוסף, רביעי במספר, הוזמן מרו"ח בן־דוד. כן, גם הפעם יש "ליקויים".

אבל הפארסה לא הסתיימה כאן. בזמן שפקידי המשרד היו עסוקים בהלוך ושוב עם יסעור, פקידים אחרים טרחו על הכנת מכרז חדש, בן עשרות עמודים, למתן שירותי ניקיון. ועדת משנה מיוחדת שקמה במשרד לביטחון פנים לצורך העניין פסלה את הצעת יסעור במכרז בגלל ה"ליקויים". יסעור פנתה לוועדת המכרזים, ומכיוון שהממשלה מחויבת לשקיפות ולהגינות החליטו פקידי המשרד לקיים שימוע ליסעור. בחודש ספטמבר 2009 השימוע התקיים.

יסעור טענה כי רו"ח בן־דוד פעל ממניעים אישיים. מה עושה משרד ממשלתי שאחראי על הסדר הטוב? שוכר משרד רו"ח נוסף, כדי שיבצע ביקורת על הביקורת. בר־המזל היה רו"ח יוסף שמעוני. בסופו של דבר, ועדת המכרזים, שהתכנסה שוב במיוחד לדון בנושא, החליטה שלא לבטל את פסילתה של יסעור. החברה פנתה בתגובה לביהמ"ש, אבל עתירתה נדחתה.

כל הסאגה הארוכה והמתישה הזו נועדה בסך לגרום לכך שארבעה עובדי יסעור יקבלו את השכר המגיע להם בזמן. אגב, משרד רו"ח בן־דוד מצא כי בשנים 2003–2008 חסכו ה"ליקויים" ליסעור כ־143 אלף שקל על חשבון עובדיה. לא יותר פשוט היה להעסיק את העובדים הללו כעובדי מדינה?

מחברת יסעור נמסר בתגובה כי החברה תמסור את תגובתה לאחר פסיקת בית המשפט בערעור.

המשרד לביטחון פנים בתגובה: "אנו פועלים במסגרת הנחיות משרד האוצר, אך עם זאת רואים חשיבות עליונה בהבטחת זכויותיהם של עובדים, גם כשהם מועסקים דרך חברת קבלן שנבחרה במסגרת מכרז כולל לרכישת שירותים ולא להעסקת עובדים".

תגיות