אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אדוני ראש הממשלה, מי יהיה הנציב החדש?

אדוני ראש הממשלה, מי יהיה הנציב החדש?

על הנציב החדש יהיה להפוך את שירות המדינה לספק של שירות ציבורי באיכות עולמית ולגוף בעל יכולת להתמודד עם בעיית חוסר המשילות המאפיינת את הרשות המבצעת בישראל

06.08.2010, 08:11 | פרופ' משה מאור

אדוני ראש הממשלה,

אני כותב לך בנושא שאינו מעניין רבים, אך לדעתי הוא בעל חשיבות רבה למדינה ולאזרחיה. ראשית, גילוי נאות. יש לי הערכה רבה לך ולשירות הציבורי המוציא לפועל את מדיניותך. אני מזכיר את השירות הציבורי כיוון שרבים נוטים לשכוח מה רבה תרומתו לתרגום יעדי הממשלה למדיניות בפועל ועד כמה מוכשרים ומסורים רבים מעובדיו. שירות זה אינו מהווה כיום מושא לחיקוי בקרב מדינות OECD. למרות האתגרים המסיביים הניצבים בפניו, שירות המדינה בישראל היה ונותר ארכאי, מיושן, נעדר יוזמה וחסר מודעות לצורך לשרת את הלקוחות. בחדש אוקטובר יפרוש נציב שירות המדינה ולכן, בשבועות הקרובים ניצבת בפניך האפשרות למנות נציב המחויב לשינוי. הכוונה היא לשינוי שיהפוך את שירות המדינה לספק של שירות ציבורי באיכות עולמית ולגוף בעל יכולת להתמודד עם בעיית חוסר המשילות המאפיינת את הרשות המבצעת בישראל.

הנציב החדש צריך לשאוף לכך שישראל תהיה מובילה עולמית באיכות השירות הציבורי הניתן לאזרחיה; ושהנציבות תהיה היועצת החשובה ביותר של הממשלה בנושאי ניהול ציבורי, והגוף המרכזי התומך במאמצי הממשלה להתנהל באופן יעיל ואפקטיבי. לשם כך, על הנציב לתמוך בתהליך ביזור שבמסגרתו יועברו למשרדי הממשלה סמכויות בנושאי גיוס כח אדם עד לרמת הסגל הבכיר; חתימה על חוזי עבודה; ביצוע שינויים ארגוניים בתוך היחידות אם אין חריגה תקציבית; שינויי תקינה; הסדרה של העסקת גמלאים; חקירות (לא כולל חקירות בכירים והטרדות מיניות) וענישה. הנציבות תמשיך להיות אחראית על גיוס הסגל הבכיר והדרכתו, ועל נושאי פרישה וגמלאות.

האתגר החשוב ביותר שיעמוד בפני נציב שרות המדינה בעתיד הקרוב הוא הפיכת הנציבות לשחקן מפתח בשיפור איכות השירות הציבורי. על הנציב לנקוט גישה שבמרכזה מעבר מדיווחיות (accountability) בירוקראטית לדיווחיות דמוקרטית, כלומר על פקיד הציבור להבין כי עליו לרצות בראש ובראשונה את הציבור אותו הוא משרת ולא את הפקידים במשרד הממשלתי בו הוא מועסק. לכן יש לקדם תהליך בו הציבור ידרג את שביעות רצונו מכל פקיד ציבור עימו הוא בא במגע, ולמנהלי יחידת הקו הראשון תהיה היכולת לבצע שינויים פרסונאליים ואחרים לאור דירוגים אלו.

בתחום גיוס כוח אדם, על הנציב להקים מינהל סגל בכיר ומינהל סגל מדינה. מנהל הסגל הבכיר יקבע מדיניות, יוציאה לפועל, ויבצע בקרה על יישומה של המדיניות. מינהל סגל המדינה יקבע מדיניות וייעץ למשרדי הממשלה וליחידותיהן בתחומים שבהם תבוצע האצלת סמכויות. על הנציב להקים אגף חדש - מחקר ההערכה - על מנת להעריך את מדיניות משאבי האנוש המבוצעת על ידי מינהלים אלו.

על נציב שירות המדינה ליזום שינוי יסודי בתרבות הארגונית הקיימת בנציבות, לפתח מתודולוגיות עבודה שיאפשרו שקיפות רבה יותר מזו הנהוגה כיום, לצמצם את כוח האדם בנציבות, לקצר ולפשט את תהליך הגיוס ולהפוך אותו למקוון, לתת מענה לתקופת צינון של עובדי ציבור בכירים (כגון, פיצוי), להגדיל את תקופת הניסיון של עובדי ציבור משנתיים לחמש שנים, ולפתח מסלולי הדרכה ופיתוח מואצים לבוגרי תואר שני בעלי פוטנציאל הנהגה בסקטור הממשלתי ("אשכולות צוערים"). אדוני ראש הממשלה, האתגרים העומדים על הפרק רבים והמלאכה מרובה. עליך למנות נציב שירות מדינה שיוכל להוציא לפועל רעיונות אלו.

פרופ' מאור הוא מופקד הקתדרה למנהל ציבורי ע"ש משפחת וולפסון באוניברסיטה העברית, ומומחה ברפורמות בסקטור הציבורי במדינות OECD.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
לפרופסור, השאלה הנכונה היא מדוע לא הוחלף הנציב המכהן הולנדר 14 שנה?
והסיבה לכך ששמואל הולנדר מכהן בתפקידו 14 שנה משנת 1996 ולא הוחלף היא בגלל שממשלות ישראל לדורותיהן לא רוצות בשירות מדינה יעיל, איכותי, מתקדם ומקצועי שמבוסס על אנשי מקצוע, אלא רוצות בשירות מדינה שיהווה מקור של ג'ובים למקורבים ואתנן תעסוקתי לאנשי שלומן. לזכותו של הולנדר ייאמר שמדובר באדם שמבין עניין, וכל הממשלות ידעו שאפשר לסמוך עליו ולגנוב איתו סוסים בעיניים עצומות כדברי המשל. הבעיה היא שהסוסים שהממשלות גונבות בסיוע הנציבות הם שלנו.
ב.ק.  |  07.08.10
1.
יש לוודא שלא קוברים בנציבות תיקים בשל דאגה ל"מקורבים"
זוהי המשימה החשובה ביותר: לוודא שבנציבות חוקרים תלונות, ומגישים קובלנות נגד עובדים שסרחו, בלי "סגירות מתחת לשולחן" ובלי קומבינות. צריך לפתח שקיפות בנושא הזה כדי לאפשר ביקורת אמיתית של הנושא. ממישהו שעבד שם ויודע.
עובד נציבות במיל'  |  06.08.10