אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הספרים הדיגיטליים: המהפכה הבאה צילום: בלומברג

שוק הספרים הדיגיטליים: המהפכה הבאה

בשנה האחרונה נכנסו הספרים האלקטרוניים למיינסטרים ונהפכו לתעשייה שמגלגלת מאות מיליוני דולרים. אך כמה מהלכים שמתרחשים כעת, ובראשם הצגת מודל הפצה חדשני של גוגל וניסיון של אמזון לשבור את כוחם של המו"לים יכולים להפוך את השוק. כך נערכות המתחרות להמשך המהפכה הדיגיטלית

08.08.2010, 15:59 | עומר כביר

אמזון

רוצה לשמור על מעמדה בעזרת מכירת ספרים בבלעדיות

 

עד היום ידעה אמזון לעשות את כל המהלכים הנכונים: היא נכנסה אל שוק הספרים הדיגיטליים לפני שלוש שנים כמעט, כשרק נראו בו ניצני התעוררות, ובעזרת מכשיר איכותי ומבחר ספרים מרשים קיבעה את עצמה כגורם החזק בו. לטענתה, כיום היא מחזיקה בנתח שוק עצום של 70%–80% ובמוצר מעורר באזז ברמה של חברות כמו אפל. לראיה, הדגם השלישי במספר של הקינדל, שנחשף בסוף יולי, אזל ממלאי המכירה המוקדמת בתוך כשבוע.

לא רק הראשוניות עומדת לזכותה של אמזון, אלא גם העובדה שכבר קרוב לשנה היא משכילה לפנות לשוק העולמי, ובניגוד למתחרות משווקת את הקינדל רשמית לעשרות מדינות בעולם (אפילו ישראל הצטרפה לרשימה זו עם השקת הדגם החדש).

מנכ"ל אמזון ג מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס מציג את הקינדל | צילום: בלומברג מנכ"ל אמזון ג

אמזון מתכוונת לנצל את כוחה כדי ליצור מהפכה משלה בתחום הספרים הדיגיטליים, עם השלכות על הקוראים, על הסופרים - ובראש ובראשונה על המו"לים. ביולי האחרון חתמה אמזון על הסכם עם כמה מהסופרים הבולטים בשפה האנגלית ויורשיהם למכירה בלעדית של ספריהם בקינדל. ההסכם נחתם ישירות עם בעלי הזכויות בתיווך סוכניהם, ולא עם הוצאות הספרים כנהוג. אם אמזון תרחיב את המהלך, הוא יסמל את תחילת הסוף של המו"לים.

אבל שתי מילים בהסכם הזה מסוכנות גם לקוראים: "מכירה בלעדית". ההסכם נותן לאמזון בלעדיות לתקופה לא ברורה על הספרים של סופרים אלה, וייתכן שהשוק יגיע למצב שבו ספרים דיגיטליים מסוימים זמינים לרכישה רק על גבי מכשירים מסוימים. תסריט כזה עלול לבלום את התפתחות השוק ולהרתיע קונים רבים.

עם זאת, כבר עכשיו מתחילים להישמע קולות הדורשים מאמזון לא לנקוט מהלכים שיפגעו בתחרותיות השוק. את הקריאה מוביל ריצ'רד בלומנטל, התובע הכללי של קונטיקט, שפתח בשבוע שעבר בחקירה נגד אמזון ואפל בחשד שהסכמיהן עם המו"לים מונעים תחרותיות בתחום מחירי הספרים. אם אמזון תמשיך לחתום על הסכמים בלעדיים נוספים, נראה שאלה יובילו לחקירות נוספות.

אפל

למרות ההצלחה של האייפד, עדיין לא מתחרה משמעותית

 

גם הטאבלט הפופולרי של אפל, האייפד, לא נפקד משוק הספרים הדיגיטליים. אך כאן, בניגוד לשוק המוזיקה, נראה שאפל סובלת מחסרונות שמקשים עליה להיות שחקנית משמעותית בתחום.

אפל נכנסה לתחום באיחור, ואולי אפילו בחוסר רצון - רק לפני שנה וחצי עוד הצהיר מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס ש"אף אחד כבר לא קורא ספרים". מבחינת התוכן, היא נמצאת בעמדה פחות טובה ממתחרותיה (בחנות iBook של אפל יש 60 אלף כותרים בלבד, בערך עשירית מהמבחר של אמזון).

מנכ"ל אפל סטיב ג מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס עם האייפד | צילום: MCT מנכ"ל אפל סטיב ג

לכך יש להוסיף את מחירו הגבוה של האייפד (499 דולר לעומת 139 דולר לקינדל), ואת מסך ה־LCD שלו שפחות נוח לקריאה ארוכה, לעומת מסכי הדיו האלקטרונית שנכללים במרבית קוראי הספרים האחרים. ולראיה, מאז השקת האייפד מכירות הקינדל לא רק שלא נחלשו, אלא אף התחזקו. לדברי אמזון, בחודש וחצי האחרונים מכירות קינדל שילשו את עצמן.

האייפד אולי עזר להגביר את העניין בספרים דיגיטליים, וייתכן שחנות iBook רושמת מכירות נאות, אבל ייתכן באותה מידה שמשתמשי אייפד רבים קוראים ספרים דווקא דרך אפליקציות ייעודיות למכשיר, דוגמת אלה של אמזון או בארנס אנד נובל. היתרון ברור: אם ביום אחד הם יחליטו לעבור לקינדל או לנוק, הם יוכלו לקחת את הספרים שרכשו איתם ולא יהיו כבולים לאייפד. בשורה התחתונה, אפל צריכה להשקיע הרבה יותר אם ברצונה להוות תחרות ממשית להגמוניה של אמזון בתחום הספרים הדיגיטליים.

בארנס אנד נובל

יכולה לשבור את מחירי השוק או להימכר

 

ענקית הספרים נמצאת כיום בנקודת מפנה שתקבע את מקומה בעולם הדיגיטלי. מצד אחד, חנויות הספרים הפיזיות, שהיו מקור ההכנסה העיקרי שלה, מאבדות לקוחות לטובת חנויות מקוונות. מנגד, פעילותה בתחום הספרים הדיגיטליים אינה מספיקה כדי לאזן את אובדן ההכנסות בעולם הפיזי, או להוות תחרות מספקת לאמזון.

לא מפתיע שבשבוע שעבר הודיעה החברה לבעלי המניות שלה כי היא שוקלת דרכי פעולה שונות, שהקיצונית שבהן היא מכירת החברה. ואולם, תהיה זו טעות להספיד את פעילותה של בארנס אנד נובל בעולם הדיגיטלי. באוקטובר האחרון חשפה החברה את נוק (Nook), ספר אלקטרוני פרי פיתוחה שעולה על הקינדל בכמה מתכונותיו: מסך מגע במקום מקלדת פיזית (מתחת למסך הדיו האלקטרונית), מערכת הפעלה מבוססת אנדרואיד, תמיכה באינטרנט סלולרי וגם ב־WiFi (קיים רק בקינדל החדש), ויכולות כמו השאלת ספרים לחברים. בחברה לא היו מוכנים לביקוש האדיר למכשיר וקרסו תחת עומס ההזמנות המוקדמות.

בחודשים האחרונים בארנס אנד נובל גם השכילה לבצע כמה מהלכים נועזים, שאותם נאלצה אמזון לחקות, ובראשם הורדה דרמטית של מחיר המכשיר והצגת דגם זול יותר התומך ב־WiFi בלבד. נראה כי מאמצים אלה השתלמו: לפי דיווח של המגזין Digitimes, במרץ האחרון עברו מכירות הנוק את הקינדל ועמדו על 53% מסך מכירות הספרים האלקטרוניים בארה"ב.

מנכ"ל בארנס אנד נובל ויליאם לינץ מנכ"ל בארנס אנד נובל ויליאם לינץ' עם הנוק | צילום: בלומברג מנכ"ל בארנס אנד נובל ויליאם לינץ

ואולם, אם בארנס אנד נובל רוצה להמשיך את פריחתה בשוק הספרים הדיגיטליים, היא צריכה לבצע מהלכים נועזים הרבה יותר. ראשית, עליה להשוות את התפוצה הבינלאומית של הקינדל ולהפיץ את הנוק בצורה גלובלית. שנית, החברה יכולה לנסות לנצל את כוחה הרב מול המו"לים (בזכות החנויות הפיזיות שלה שהן עדיין מקור ההכנסה העיקרי עבורם), כדי להוריד את מחירי הספרים הדיגיטליים שהיא מציעה.

גוגל

רוצה למכור ספרים לכל מכשיר בעולם

 

גוגל היא כנראה הגורם המשמעותי ביותר בעולם הספרים הדיגיטליים שלא מוכר אותם או את המכשירים המיועדים להם. ואם לא די בכך, פעילותה בתחום הכניסה אותה לתסבוכת משפטית קשה שסופה לא נראה באופק.

במרכז התסבוכת עומד שירות גוגל ספרים, פרויקט סריקת הספרים השאפתני שמובילה החברה בשנים האחרונות, ובמסגרתו היא פועלת לדיגיטציה של כל הספרים בעולם. הסכם שנוי במחלוקת עם איגוד הסופרים האמריקאי לגבי האופן שבו תעשה גוגל שימוש בספרים מחוץ לדפוס עורר כלפיה ביקורת חריפה בארה"ב ומחוצה לה מצד סופרים, מו"לים וגופים בעלי עניין (כמו אמזון).

הדיון המשפטי טרם הוכרע, אך בינתיים גוגל פועלת למינוף השירות לטובת מה שהיא מקווה שיהיה המהפכה הבאה בעולם הספרים הדיגיטליים: חנות הספרים "מהדורות גוגל" (Google Editions). מה המהפכה שגוגל מתכננת? חנות מבוססת ענן שתאפשר לקרוא ספרים מכל מכשיר קיים.

בעבור הקוראים, ייתכן שמדובר במהלך המשמעותי ביותר בתחום. כיום, מי שקונה ספר אלקטרוני כבול באזיקים לחנות הספרים של מוכר המכשיר. הקינדל התקלקל? אם תחליפו אותו בנוק, איבדתם את הספרייה הדיגיטלית שלכם. לגוגל, לעומת זאת, לא אכפת באיזה מכשיר אתם קוראים את הספרים שלה — בתנאי שאתם משלמים עליהם, כמובן. אם גוגל תצליח למשוך מספיק קוראים בעזרת מודל זה, ייתכן שגם המתחרות ייאלצו לשנות את המודל שלהן ולעבור להפצה פתוחה יותר של ספרים דיגיטליים.

ואולם, לשם כך גוגל צריכה לעבוד בשיתוף פעולה קרוב עם מו"לים רבים כדי להציע מבחר גדול ככל האפשר. עליה גם לעשות מאמצים להתגבר על חשש הצרכנים מכך שספריהם מאוכסנים בענן ולא במכשיר עצמו. לרעת גוגל עומדים כמה כישלונות עבר במאמציה לשבור את השוק, ובראשם הסמארטפון נקסוס 1, שאותו ניסתה למכור ישירות בעצמה ולא דרך חברות הסלולר כפי שנהוג. מהפכה זו נכשלה והנקסוס נגנז..

לטובת גוגל עומד מבחר עשיר של מיליוני ספרים סרוקים בשפות רבות, יותר מכל המתחרות, שרק מחכים להימכר — וגם הצלחות דוגמת אנדרואיד, שמובילה מהפכה בשוק בפתיחת מערכות ההפעלה לסמארטפונים.

אבל הדבר העיקרי שגוגל צריכה לעשות כעת הוא להזדרז. כוחן של המתחרות, ובראשן אמזון, מתחזק מיום ליום. אם החברה לא תפתח את החנות בקרוב, היא תתקשה עוד יותר לגייס צרכנים שכבר נשבעו אמונים לאחד השחקנים הקיימים.

 

סוני והיצרנים העצמאים

נשארים הרחק מאחור

 

לפני שהיו אייפד, קינדל או נוק, היה הסוני רידר, שהושק ב־2006 לצד חנות ספרים דיגיטליים. למרות הראשוניות, נראה שהקוראים מעדיפים מכשירים שמגיעים דווקא ממוכרי ספרים (אמזון, בארנס אנד נובל) או חברות מדיה (אפל), וכיום דגמי הסוני רידר מייצרים באזז מועט. עם זאת, מכשירים מעניינים ואולי גם חיזוק הקשר ושיתוף הפעולה עם רשת חנויות הספרים הפיזיות בורדרס, שמפעילה גם חנות ספרים דיגיטלית, יכולים להשאיר אותה במשחק.

מצבם של יצרנים קטנים ועצמאים נראה חסר תקווה הרבה יותר. אמזון ובארנס אנד נובל יכולות להציע מכשירים בזול, ואפילו במחירי הפסד, שכן את עיקר הרווחים הן עושות ממכירת התכנים. יתרון זה לא עומד ליצרניות האלקטרוניקה הקטנות יותר, שלא נהנות מחנות ספרים או מגב כלכלי. הברירות שלהן די מצומצמות: למכור מכשירים יקרים יותר או להתפשר על איכות המכשירים לטובת המחיר — מה שבטווח הארוך צפוי גם כן לפגוע במכירות. ה"חלל" הראשון נפל בשבוע שעבר: חברת Foxit הודיעה כי תפסיק לייצר ולשווק את eSlick, הספר האלקטרוני מתוצרתה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
6, יש כבר תקן כזה epub
זה תקן פתוח שנתמך ע״י האייפד. ל-1, צודק בהחלט. לאפל לא אכפת אם יקנו ספרים דווקא מ-iBooks ולא מחנות kindle או מחנות B&N. מה שכן אכפת להם זה שיעשו את זה מהאייפד. הרווחים של אפל מגיעים בעיקר ממכירת האייפד עצמו ולא מהתכנים המוצעים בו. לכן באייפד ניתן לרכוש ספרים מכל שלוש החנויות הגדולות (וגם מחנויות רבות אחרות).
יוסי  |  09.08.10
6.
מבחינת צרכנים ורגולציה, הפתרון הברור הוא יצירת תקן אחיד ויחיד (!!) לספר דיגיטלי
התקן צריך להיות אחיד ויחיד שיוכל לרוץ על כל קורא (כמו קבצי MP3). התקן יכול להכיל אפשרויות להרחבה, כך שכל "יצרן" (חומרה או תוכן) יוכלו לתת תוספות והרחבות מיוחדות להם (לעומת המתחרים), כל עוד זה לא מונע הצגה של התוכן באופן קריא וברור על קוראים אחרים
09.08.10
4.
השוק פונה לכיוונים שמעודדים פירטיות
אין לי בעיה לשלם עבור הספרים שלי, אבל אני לא רוצה להיות מוגבל למפיץ אחד או למספר מצומצם של הוצאות או אף לשפה אחת. גוגל מחייבים חיבור חי לרשת - אני רוצה לקרוא ספרים בטיסות, כשאני בחו"ל (ובלי הוצאות נדידה מרובות) או כשאני סתם בטיול בהרים בצפון הודו. אמזון מגבילים את המכשיר לפורמט שלהם ול PDF, אין תמיכה בפורמטים פתוחים שלא לומר כאלה של המתחרים. בקיצור, כדי לשמור על חופש מקסימאלי הלקוחות יפנו לפיראטיות!!! וחבל. תנו לנו פורמט פתוח חוצה פלטפורמות.
אלון  |  08.08.10
לכל התגובות