אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אמון הציבור": "ביטול הקישוריות יביא לחיסכון של 420 שקל בשנה ללקוח" צילום: בלומברג

"אמון הציבור": "ביטול הקישוריות יביא לחיסכון של 420 שקל בשנה ללקוח"

לטענת הארגון, הפחתה ל-5 אגורות של התעריף הינה מהלך חלקי, החייב להסתכם בביטול מוחלט של הקישוריות. "טענות חברות הסלולר נגד המהלך מופרכות", נטען בארגון

10.08.2010, 11:57 | גילעד נס

ארגון "אמון הציבור" קורא לשר התקשורת לבצע מהלך דרסטי לביטול מוחלט של דמי הקישוריות בסלולר. לטענת הארגון, הרגולטורים בישראל ובעולם אינם מצליחים לקבוע תעריפי קישוריות המשקפים את עלות השיחות ברשתות הסלולר, ולפיכך התעריפים הנקבעים גבוהים יותר מהעלות ומופחתים בקצב איטי לעומת ירידת העלות לחברות עצמן. באמון הציבור קוראים לשר התקשורת לבטל לחלוטין את דמי הקישוריות, כך שהחברות יאלצו לגלם את עלות השיחות הנכנסות בתעריפים שהן גובות מהלקוחות.

חברות הסלולר הוכיחו כי גם הפחתת דמי הקישוריות בעשור האחרון לא מנעה מהן לא רק להשיב את השפעת ההפחתה אלא גם לגרוף רווח אדיר על רכיב זה, טוען הארגון. באמון הציבור מעריכים כי בהסתמך על נתוני תעשיית הסלולר בשנת 2009, ביטול מוחלט של הקישוריות יוביל לחיסכון של כ-3.7 מיליארד שקל בשנה לכלל הלקוחות, המתורגם להפחתה של 420 שקל בשנה לחשבונו של כל לקוח. מכיוון שלרוב משקי הבית יותר ממנוי סלולרי אחד, החיסכון המצטבר לכל משפחה הינו משמעותי, מסבירים בארגון.

לטענת הארגון, לשר התקשורת נתונה הסמכות המלאה לקבוע תעריף קישוריות שיתבסס על עלות שיחות נכנסות ללא מרכיב רווח, בניגוד לקביעה היום, הנגזרת מעלות השיחות הנכנסות וגם היוצאות, בתוספת רווח סביר. באם יוחלט לבטל כליל את הקישוריות רק לאחר 2014, ימשיך הציבור לשלם מחיר גבוה עבור השירותים הסלולריים במשך ארבע השנים הבאות, מזהירים בארגון.

באשר להשפעת דמי הקישוריות על כניסת מפעילים מתחרים סבורים באמון הציבור כי גם קביעת דמי קישוריות נמוכים למפעילים החדשים לעומת המפעילים הקיימים אינה מספקת, ויש לשקול ביטול מוחלט של תשלום דמי הקישוריות מצידם, כפי שבוצע בעת שחברת HOT החלה לפעול בשוק הטלפוניה.

ההתפתחות הטכנולוגית ממילא מחייבת מעבר למשטר שבו לא נגבים דמי קישוריות, טוענים באמון הציבור, והטעות של משרד התקשורת במהלך האחרון היתה היצמדות למדיניות הפחתת דמי הקישוריות, במקום לבחון האם יש מקום לשנות מדיניות זו. לפיכך נתבקשה חברת הייעוץ NERA להמליץ על תעריפי הקישוריות והמתווה להפחתתן, ולא על בחינת הצורך בהמשך הפיקוח על דמי הקישוריות או ביטולם המוחלט.

"לא נמצאה עדות לנכונות טענות חברות הסלולר"

בארגון בחנו דו"ח שפרסם לאחרונה ארגון הגג של הרגולטורים לתקשורת באירופה (BEREQ), שבחן את המעבר ממשטר של דמי קישוריות (Termination Rate) למשטר שבו מנוטרלים דמי הקישוריות והמחיר לצרכן מגלם עלות זו (Bill And Keep). על פי ממצאי הארגון האירופאי, ובחינת מדינות בהן לא נהוג משטר של דמי קישוריות, עולה כי המחיר הממוצע לדקה במדינות ללא משטר דמי קישוריות הינו כמחצית מהמחיר לדקה במדינות בהן נגבים דמי קישוריות (אם כי במדינות אלו משלם הלקוח גם על שיחות נכנסות). כושר המיקוח של הלקוח גובר, כיוון שמדיניות ללא קישוריות מאפשרת הצגת תוכניות המבוססות על תשלום חודשי קבוע ללא חשיבות להיקף הצריכה, ולפיכך יכול הצרכן להשוות בין התוכניות של ספקים שונים. עם זאת, יצויין כי בתוכניות שכאלו נדרש הלקוח לתשלום מינימום גם באם לא קיים שיחות כלל, כך שחלק מהצרכנים יעדיף שלא לעשות שימוש בתוכניות שכאלה.

לדברי אמון הציבור בהתבסס על הדו"ח האירופאי, לא נמצאה עדות אמפירית או הנמקה כלכלית לנכונות טענות של חברות הסלולר על כך שקישוריות נמוכה או אפסית מובילה להפחתת ההשקעות בתעשיה או לפגיעה בה. לבסוף, טוען הארגון האירופאי, הסרת רכיב דמי הקישוריות אף תאפשר לחברות הסלולר עצמן לפשט את תהליך קביעת העלות האמיתית שלהן, ותייעל את קביעת התעריפים.

בהתייחס לטענות חברות הסלולר כנגד המהלך והשפעתו, טוענים באמון הציבור כי הטענות "מופרכות" – האיומים על פיטורי עובדים, שהושמעו גם טרם להפחתה של דמי הקישוריות ב-2005, התבררו כמוגזמים ולמעשה החברות אף הגדילו את מצבת כח העובדים שלהן. האיום בהפחתת ההשקעה ברשתות וברמת השירות שבו מנפנפות החברות אינו רלוונטי, כיוון שדמי הקישוריות מתייחסים להתחשבנות בין החברות ולא לקביעת התעריפים לצרכן, טוענים בארגון. באשר לטענת חברות הסלולר כי המהלך יגרום להסטת שיחות לרשתות הנייחות, ויסייע ליצירת פתרונות מבוססי Callback טוענים בארגון כי מדובר בתוצאה רצויה דווקא, המהווה תיקון לעיוות הקיים כיום בתעריפי המגזר הנייד מול הנייח.

תגיות