אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האב הגדול ישמור עלינו בכביש

האב הגדול ישמור עלינו בכביש

במקום לתעד את המהירות צריך להתקין מערכת שתגביל אותה. האב הגדול יחליט בשבילנו איך לנהוג

14.08.2010, 19:18 | כרמי רונן

ניסוי המרשמלו הוא סרטון מתוק שרץ ברשת, ומדגים מה קורה כשמכניסים ילד לבד לחדר סגור כשעל השולחן מונח מרשמלו, מבקשים ממנו לחכות חמש דקות בלי לאכול אותו, ובתמורה לקבל אחר כך 2 מרשמלו. הילד מתפתל ולא עומד בפיתוי. בנהיגה בכביש - אנחנו הילד והמרשמלו מהניסוי.

כשאנחנו נכנסים לרכב אנו מודעים לסיכוי שחיינו ישתנו בן רגע עקב תאונת דרכים. אנחנו חווים את השניות האלו של ה"כמעט תאונה", וממשיכים הלאה. אנו חולפים על פני תאונות מזדמנות ומרוכזים בעיקר בפקק שנוצר בעקבותיהם.

בלעדי הכינו את ה-GPS: כאן תמצאו את מצלמות המהירות מסמך פנימי של חברת מלם תים מגלה את מיקומן המדויק של המצלמות הדיגיטליות שהיא פורסת עבור משטרת התנועה בימים אלו. ההשקעה הראשונית, בהיקף של 100 מיליון שקל, מתמקדת בעיקר באזור המרכז שרון ביידר, 182 תגובותלכתבה המלאה

ומה לא ניסינו? המשטרה החליטה להציב מאות מצלמות דיגטליות שיוכלו להנפיק דו"חות אצלכם בדואר כבר אחרי 4 ימים, אם תעברו את המהירות המותרת כמובן. כן, גם במשטרה יודעים שאף אחד לא באמת נוסע על 90 קמ"ש בכביש החוף. האח הגדול יתפוס אתכם.

יותר ניידות מסתובבות בכבישים כדי לייצר הרתעה, מחפשות אותנו מאחורי שיח בעיקול הקבוע בכביש 3 ובכניסה לערים לפני שהספקנו להאט.

בשבועות האחרונים אנו עדים לפרויקט "שטח סטרילי" של אורלי וילנאי וגיא מרוז, לצמצום תאונות הדרכים באשדוד ע"י מצלמות תנועה רבות, אכיפה מוגברת והסברה נרחבת של התושבים. עוד אחד מהפרויקטים למלחמה בתאונות הדרכים שנותן טיפול מקומי (וסטרילי) לבעיה כוללת ומדאיגה.

רבותי, זה לא עובד. אנחנו "קמיקאזות" שמוכנים לקחת סיכונים מטופשים כדי להיות לפני הסוברו הלבנה בנתיב הימני – הגיע הזמן שנבין את זה.

הגיע הזמן לשנות קונספציה, ובמקום להצטרף לאח הגדול - להציב מערכת של האב הגדול. משרד התחבורה מגביל מהירות למשאיות שמסוגלות לדהור גם ב-150 קמ"ש, אז למה כל מכונית משפחתית ממוצעת יכולה לעבור את ה-130 קמ"ש ואינה מוגבלת? איפה בדיוק מותר לנסוע בישראל במהירות הזו?

 

במקום מצלמות האח הגדול נציב מערכת של אב גדול, שתגביל את מהירות כלי הרכב ע"פ המהירות המותרת בכביש. המהירות בפרייבט שלנו תוגבל אוטומטית ל-50 קמ"ש ע"י מערכת המותקנת במנוע שתקבל שדר לוויני כשניכנס לשטח עירוני, וכשניסע בכביש 6 המערכת תגביל את המהירות שלנו ל-110 קמ"ש. נגיע אולי 20 דקות אחרי – אבל בחיים. נתחיל להתרכז בנסיעה ונעזוב את המחוג והמכמונות.

המערכת גם תחייב אותנו להאט למהירות אפס לפני כניסה לצומת. האב הגדול יחליט בשבילנו איך לנהוג, כמו לילדים עם מרשמלו על השולחן.

את כוחות משטרת התנועה הרבים נפנה לבדיקת רישיונות והתמודדות עם נהגים הנוהגים תחת השפעת אלכוהול וסמים, ועבירות מסוכנות של עקיפת פס לבן ואי שמירת מרחק. הנהג הישראלי יפסיק לפרנס את המשטרה בתשלומי דו"חות מהירות, ובעיקר יפסיק את התחרות על הכביש. נפסיק להיות שבויים של יצרני המכוניות שרוצים יותר מהר יותר חזק – ובעיקר יותר יקר, ומסוכן. גם על איכות הסביבה נצליח לשמור, כי מי צריך מנועים מפלצתיים ללא ביצועים.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
הגבלת מהירות טובה חוץ ממצב חירום
אני מסכים שזה רעיון נכון ,אולם יש מצבים שבהם כן צריך לעבור על המהירות המותרת: למשל - מבצעים עקיפה שבמהלכה ,הנסיבות משתנות והיא נהפכת למסוכנת. במצב כזה ,על הרכב לנסוע במהירות מופרזת ,כדי להשלים את העקיפה (ולמנוע תאונה). אם החוק היה עובר - זה יכול לגרום לתאונה. לכן ,המהירות המותרת נכנסה בתור שיקול-דעת לנהג ,ולא הכרח. יחד-עם-זאת ,ייתכן שכדאי ליצור 2 מהירויות מותרות: אחת רגילה ,והשניה במצבי חירום ,ובמצב חירום ,על הנהג לרשום את הסיבה בגללה נסע במהירות מופרזת.
17.08.10
3.
מחקר כבר התבצע בנושא בבריטניה
שלום רב, מחשבה שעל-פניו נראית נכונה, אך הוצאת השליטה מהאדם כבר נשקלה בבריטניה. התוצאה היתה הפוך מהציפיות. קודם כל נזכיר כי בניגוד לתפיסה המקובלת, הגבלת המהירות ל-90 בכבישים מהירים התבצעה לא בשביל בטיחות, כי אם לחסוך בצריכת הנפט של המדינות השונות. הצריכה הממוצעת לק"מ של מכוניות משנות ה-70 הייתה יעילה במהירות זו. אז חוקקו חוקים (לא רק בישראל) להגבלת המהירות, תוך אריזה של בטיחות, כך שהציבור יציית. עולה השאלה מדוע דווקא חוק זה נאכף באופן הדוק כל-כך, אולי המדינה לא רק רוצה לחסוך בהוצאות על נפט, אלא גם להרוויח מטבע האדם לנסוע שלא במהירות מופרזת? הרי גם על-פי משטרת התנועה עצמה, ולא משנה כמה ישחקו הם עם הסטטיסטיקה, מהירות נסיעה מעל החוק אינה הגורם מספר 1 (או 5) לתאונות. ובכל מקרה, כמו שנאמר בכתבה זו, המהירות הממוצעת בכבישי ישראל (בהורדה של רכב כבד) היא בסביבות ה-120. כלומר, הסיכוי של המדינה להרוויח כסף מהמגבלה הוא כ-80% בכל פעם שאקדח ליזר מכוון על נהגי ישראל בכביש מהיר (או בכזה הנראה כזה). המהירות המסוכנת היא המהירות המופרזת, זו שאינה מתאימה לתנאי הדרך, אך כיצד ניתן לחשב מהירות זו? יש להתחשב בגורמים רבים: מצב הפיסי של הכביש, מצב מזג האויר, הראות, מתווה הכביש, עומס התנועה, הולכי הרגל, רוכבי האופניים, הכירות עם הכביש, שלטים, בלת"מים ואפילו הנוף. אין קשר בין מהירות מופרזת למהירות מעל החוק, שהרי מהירות מעל החוק קובעת רף אחד בלבד לכביש של מאות קילומטרים בעוד שלא יתכן שמהירות זו נכונה לכל נקודה בו. ולכן יתכן מאוד כי במקטעים מסוימים היא נמוכה משמעותית מהמהירות הסבירה, ובמקטעים אחרים היא גבוהה משמעותית. בשל מגוון הקריטריונים, אף מערכת אלקטרונית לא תוכל לחשב מהירות מופרזת, בשביל זה קיים המוח האנושי. הוצאת שליטה מהמוח האנושי, עד כמה שאנו מזלזלים בו לפעמים, רק תסכן את הנהגים. נודה באמת, המגבלות הנוכחיות הושארו בעיקר בכדי לייצר יותר "מפגשי נהג-שוטר", ובכדי להכניס כסף לקופה הציבורית. וברגע שנודה באמת זו, ניתן יהיה להתייחס לדוחות התנועה בקטגוריה זו כמס כבישים, או סוף סוף כפי שח"כ מופז בעבר ניסה להוביל, להעלות את הרף כך שיהיה הגיוני, ולאחר מכן כאשר לא כולנו נהיה עבריינים, לאכוף עבירה זו.
15.08.10