אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הגן הסגור של אפל משאיר את המפרסמים בחוץ איור: דניאל גולדשטיין

הגן הסגור של אפל משאיר את המפרסמים בחוץ

ונעבור לפרסומות, עוד עשרה שבועות: אפל רוצה לשלוט באופן מלא גם בפלטפורמת הפרסום שלה לסלולר. הקמפיינים, בינתיים, מתעכבים

21.08.2010, 09:56 | עומר כביר

מדיניות הגן הסגור נהפכה לסימן ההכר של אפל, והיא ניכרת בכל מוצר שלה. למעשה מחזיקה אפל בשליטה מלאה, טוטליטרית כמעט, על האייפון, האייפוד והאייפד. ולא מדובר רק בשלב הייצור, אלא גם לאחריו - למשל באפליקציות שניתנות להתקנה במכשיר. עד עתה זכתה החברה להצלחה רבה בזכות הגישה הזו. מוצריה מהוקצעים ומשויפים יותר מהמתחרים, והתיאום המלא בין חומרה לתוכנה מאפשר חוויית שימוש שחברות אחרות יכולות רק להתקנא בה.

אבל נראה שיש תחום אחד שבו הגישה הזו עשויה להיות לרועץ עבור אפל: פרסום. ביולי השנה השיקה אפל את iAd, פלטפורמת הפרסום שלה למכשירי אייפון ואייפוד טאץ' (ובקרוב גם לאייפד). אולם, חודש וחצי אחרי השקתה היא מתקשה להתרומם. מבין 17 המפרסמים הראשונים שהוכרזו בהצגת iAd, בינתיים רק חמישה השיקו קמפיינים בעבורה.

לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל" שהתפרסם השבוע, מאחורי האימוץ האטי של הפלטפורמה החדשה ניצבת בין היתר העובדה שאפל שומרת על שליטה הדוקה על צד הקריאייטיב של יצירת הפרסומות. המעורבות של אפל גורמת לכך שכלל התהליך נמשך בין שמונה לעשרה שבועות - זמן ארוך משמעותית מהמקובל.

לא כל מה שעובד בעולם המחשבים מתאים לעולם הפרסום, איור: דניאל גולדשטיין לא כל מה שעובד בעולם המחשבים מתאים לעולם הפרסום | איור: דניאל גולדשטיין לא כל מה שעובד בעולם המחשבים מתאים לעולם הפרסום, איור: דניאל גולדשטיין

מבחינת אפל המטרות ברורות: לספק למשתמש הסופי את אותה חוויה נטולת רבב שאליה הורגל בכל שלב ושלב בשימוש במוצריה (גם אם לא תמיד זה מצליח לה, וזכורה לרעה פרשת אנטנה־גייט באייפון 4). אפל מעוניינת ליצור פרסומות שהן לא פחות חווייתיות מהשימוש באייפון ולכן שומרת על שליטה בהליך.

אבל מה שטוב בעולם המחשוב לא עובד בהכרח בעולם הפרסום. מפרסמים אוהבים שיש להם או לחברת הפרסום שלהם השפעה מלאה על הפרסומות, וקשה לראות איך הם יוותרו בשמחה על השליטה הזו בשביל חברה חיצונית שאינה מחויבת בהכרח לצורכיהם. כמו כן, עולם הפרסום דורש פעמים רבות תגובה מהירה וגמישות ביצירת פרסומות מתאימות - מה שחסר בהליך הארוך והמורכב שכופה אפל. הפלטפורמה המתחרה AdMob של גוגל מספקת למפרסם שליטה וגמישות מלאה, ובנוסף לכך זמינה למכשירים ניידים נוספים - יתרונות מובהקים שבוודאי מעכבים כניסת מפרסמים ל־iAd.

iAd אמנם מציעה יכולות אינטראקטיביות ייחודיות שמאפשרות ליצור פרסומות מושכות ויעילות יותר, ומודל חלוקת הרווחים עם מפתחי האפליקציות מעודד רבים מהם לבחור בה על פני פלטפורמות אחרות. אך מנגד, גם הפלטפורמות המתחרות עתידות להציע בקרוב יכולות דומות. וכשזה יקרה, ייתכן שאפל תיאלץ סוף סוף, אולי לראשונה בהיסטוריה שלה, לשחרר קצת את הרסן ולתת למישהו אחר את השליטה.

תגיות