אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ענקיות המזון נאבקות על שוק קפה הבוטיק האירופי צילום: shutterstock

ענקיות המזון נאבקות על שוק קפה הבוטיק האירופי

המתחרות של נסטלה טוענות שהיא מונעת מהן להיכנס לשוק הרווחי של פודים למכונות אספרסו ביתיות, לאחר שענקית המזון השוויצרית הגישה נגדן לראשונה תביעה על הפרת פטנט. בין הנתבעים: מנכ"ל נספרסו לשעבר

21.08.2010, 21:20 | סוכנויות הידיעות

המאבק על שוק קפסולות הנייר ("פודים") למכונות האספרסו הביתיות עלה מדרגה בימים האחרונים, לאחר שענקית המזון השוויצרית נסטלה הגישה תביעה נגד שתיים ממתחרותיה העיקריות, בטענה שהן מייצרות חיקויים זולים של הפודים שפיתחה למותג מכונות הקפה היוקרתי שלה נספרסו - כך מדווח "הניו יורק טיימס".

לפי הדיווח, בנסטלה טוענים כי קונצרן המזון האמריקאי שרה לי וחברת את'יקל קופי קומפני, שהקים מנכ"ל נספרסו לשעבר, מפרים את זכויות הקניין הרוחני של החברה. המשפט צפוי להיפתח בחודש הבא בפריז, שבה המתחרות של נספרסו החלו באחרונה למכור את הקפסולות השנויות במחלוקת שלהן כדי להתפשט במהרה לשווקים באירופה ובארה"ב.

הנתבעות מצדן טוענות כי נסטלה מנסה למנוע מהן לחדור לסקטור המשגשג ביותר של שוק הקפה: מכירות הפודים למכונות הקפה מהוות כיום בין 20% ל־40% משווי מכירות הקפה הטחון בשוק הקפה האירופי, שמגלגל 17 מיליארד דולר בשנה, כך על פי נתוני חברת המחקר יורומוניטור אינטרנשיונל. מאז שנת 2000 מכרה נסטלה יותר מ־20 מיליארד קפסולות למכונות הקפה ברשת חנויות הבוטיק המתרחבת שלה, שמונה כיום יותר מ־200 סניפים ברחבי העולם, וכן באתר האינטרנט של החברה, במחירים הנעים בין 43 ל־62 סנט ליחידה.

תאגיד שרה לי, שמנסה להשתקם כלכלית מאז שנת 2005, הצליח באחרונה לחדור לשוק הקפה הטחון, לאחר שהשיק בחודש שעבר במרכולים בצרפת גרסה משלו לקפסולה של נסטלה, “L’Or”, שמחירה 37 סנט. עד כה מכר התאגיד 30 מיליון קפסולות. בשרה לי עומדים על כך שהפודים שפיתחו אינם מפרים את הפטנט של נסטלה. "המוצר שונה לחלוטין — בצורה, בצבע, בגודל ובחומר", אמר ל"ניו יורק טיימס" דובר החברה ארנסטו דוראן.

גם ז'אן־פול גייאר, שהיה מנכ"ל נספרסו במשך עשור, מתמודד כעת עם תביעה שהגישה נגדו נסטלה על פיתוח גרסה מתכלה של הפודים למכונות האספרסו שלה. גייאר, שהקים את חברת את'יקל קופי קומפני לפני שלוש שנים, החל לשווק קפסולה מתכלה ב־25 סנט ליחידה.

לדבריו, זמן קצר אחרי שהפודים שלו החלו להימכר בצרפת, נציגי נסטלה הגיעו לחנויות וביקשו לקנות 2,000 יחידות. הם אמרו לבעל החנות שהם מנסטלה ושזכותם לקנות כזאת כמות. לפי הדיווח, בחודש שעבר אף שכנעה נסטלה את משטרת צרפת לפשוט על שניים ממפעלי החברה ולהחרים קפסולות נוספות מתוצרת חברתו של גייאר.

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
בסופו של דבר נסטלה תפסיד, אבל תרוויח עוד שנתיים של בלעדיות
הרבה חברות מנסות להשתמש בטענות "קניין רוחני" כדי למנוע תחרות. הם תמיד נכשלות בסוף המאבק המשפטי, אבל מרוויחות עוד כמה שנים של בלעדיות בשוק. המקרה המפורסם ביותר היה של חברת המדפסות Lexmark. זה סוד ידוע שחלק גדול מהרווחים של חברות המדפסות באים ממכירת ראשי דיו. לקסמרק ניסתה למנוע מילוי חוזר ושימוש בתחלפי דיו באמצעות צ'יפ שמזדהה מול המדפסת כאותנטי, והמדפסת מסרבת לקבל ראשי דיו שאינם אותנטיים ומפסיקה להשתמש בראש הדיו גם אם מולא מחדש. באה חברה מתחרה, Static Control Components, ושווקה ראשי דיו המתחזים לאותנטיים, כדי שיהיה ניתן להשתמש בהם במדפסות של לקסמרק וגם למלא אותם מחדש. לקסמרק תבעה את SCC בטענה שהיא הפרה את קניינה הרוחני ברגע שתכנתה את הצ'יפ כך שיתחזה לאותנטי ויזדהה בצורה מסוימת מול המדפסת. בית המשפט המחוזי בארה"ב פסק לטובת לקסמרק, אבל בית המשפט הפדראלי הפל את ההחלטה. אחד מהשופטים אף קבע שלא ניתן להשתמש בחוקי זכות יוצרים כדי ליצור שוק מונופוליסטי. אז לקסמרק הפסידה במשפט, אבל זכתה בשנה נוספת של בלעדיות בשוק. כך יקרה גם עם נסטלה והנספרסו מול מתחריה.
דרור  |  22.08.10