אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גורמים באוצר: "זכיינית הרכבת הקלה בת"א התנהגה בחוסר תום לב"

גורמים באוצר: "זכיינית הרכבת הקלה בת"א התנהגה בחוסר תום לב"

במשרד אמרו כי MTS ידעה לכאורה מראש שאינה יכולה לבצע את הפרויקט אולם ניגשה לשיחות כדי ליצור מראית עין של התקדמות; בכיר ב-MTS: "נלך לבוררות והיא תאפס את שני הצדדים"

21.08.2010, 23:22 | ליאור גוטמן

מלחמת ההאשמות בין משרד האוצר לבין חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, נמשכה לאורך כל סוף השבוע האחרון. זאת, בעקבות הודעת שר האוצר יובל שטייניץ מיום חמישי בערב, כי "התקבלה החלטה ברורה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ללא החברה שזכתה בעבר במכרז. אני משוכנע שההחלטה הזו תביא סוף לסחבת בביצוע הפרויקט החשוב, והמדינה תוכל להביאו לכלל ביצוע במהירות האפשרית בדרך חלופית ובטוחה".

ביום חמישי האחרון הגישה MTS מכתב מפורט שם נסקר הפרויקט על גלגוליו, כאשר השורה התחתונה שלו היא שההצעה הכספית האחרונה שהוגשה למדינה, עם תום מרתון השיחות בין הצדדים בסוף יולי, לא תשתנה. מכתב נוסף שהוגש ביום חמישי האחרון הוא הכרזה של MTS על מחלוקת בינה לבין המדינה, מה שמחייב את האוצר לנסות לפתור את המחלוקת בתוך עשרה ימי עבודה החל מהיום. אם הצדדים שוב לא ימצאו פתרון, הנושא יתגלגל לפתחם של הבוררים, בועז אוקון מצד המדינה ועו"ד אלי זוהר מצד הזכיינית, שאליהם יצטרף גורם שלישי כדי שההחלטות שם יתקבלו בדעת רוב.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שבחודשים האחרונים הצטמצמו הפערים בין האוצר לזכיינית מ־100 ל־40 מיליון יורו בלבד. בסוף השבוע טענו באוצר ש־MTS התנהגה בחוסר תום לב, כשלכאורה ידעה מראש שאינה יכולה לבצע את הפרויקט אולם ניגשה לשיחות כדי ליצור מראית עין של התקדמות.

מנגד, גורמים ב־MTS כינו את הודעת האוצר "משעשעת", ואמרו כי מי שיודע כיצד פועלת MTS, המורכבת מחמש חברות שלכל אחת מהן אחזקה שווה בה, מבין שכל ההחלטות מתקבלות בהצבעה. "התחלנו עם פרויקט אקוויטי ששוויו 120 מיליון יורו וסיימנו עם השקעה של 270 מיליון יורו. הורדנו את התשואה על ההשקעה שלנו (IRR) מ־13% ל־7%", אמר בכיר ב־MTS. "גם למדינה היו בקשות שונות כמו להזיז ולהנמיך תחנות תחנה ברחובות קרליבך ושאול המלך כי קו רכבת אחר אמור לעבור שם. כולם היו תמימי דעים שההצעה האחרונה שהגשנו היא הכי רחוק שניתן ללכת".

הבכיר הוסיף כי "ההערכה היא שהמדינה אולי תאיים בחילוט ערבויות אולם לא תבצע אותו בפועל. נלך לבוררות והיא תאפס את שני הצדדים".

במקביל לסיום ההתקשרות עם MTS תגיש המדינה בקרוב הצעת מחליטים לביצוע קו הרכבת הנוכחי (הקו האדום, מפתח תקווה דרך תל אביב עד בת ים) בעלות של כ־11 מיליארד שקל. לפי ההערכות, הצעה זו תכלול הקמה של שני קווי רכבת נוספים: הקו הירוק, שמתחיל בראשון לציון וחולון, עובר דרך תל אביב ומסתיים בהרצליה, והקו הסגול, שמחבר בין יהוד למרכז תל אביב. הקו הירוק כבר נמצא בהליכי תכנון מתקדמים על ידי חברת נ.ת.ע, והוא אמור לצאת למכרז עד סוף השנה הנוכחית. עלות שלושת הקווים נאמדת ב־20 מיליארד שקל. שלושת הקווים יופעלו, ככל הנראה, בידי גורם חיצוני לתקופה של עד שבע שנים, כך שניתן יהיה להחליף אותו במידת הצורך ולהפקיד את ההפעלה בידי גורם אחד, שירכז גם את הטיפול בשאר המסילות שאמורות להיבנות (קו כחול, קו צהוב ועוד). 

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
פקידי הממשלה מתקשים להצדיק את המחדל של 3 שנים
" הזעם של גורמים באוצר " נראה כניסיון פאטטי להתחמק מהביקורת שתבוא בצדק על כך שפקידי האוצר גמגמו במשך יותר משנתיים, עד שהחליטו סוף סוף לפעול לביטול ההתקשרות עם MTS ! ......... אגב צריך לשים לב שאותם פקידים התחלפו כמה פעמים במשך תקופה זו, ולכן אף אחד לא רצה לקחת אחריות לקבלת החלטות במשך תקופה ארוכה זו !!!!........ לתשומת לב של כל הגורמים שיתבקשו לבדוק את התנהלות הפקידות הממשלתית !
יוסף , אור יהודה  |  22.08.10
5.
איך מאפשרים לזכות במכרז ללא יכולת לממן אותו ?
איך יתכן שמתמודד זוכה במכרז שדורש מימון עצמי ללא שום יכולת לממן אותו ? יש לחייב את המתמודדים במכרזים לחתום על הסכמי מימון מחייבים שיכנסו לתוקף מיידיי במקרה של זכיה. אם הבנקים יכולים לתכנן הלוואות שיפרסו על עשרות שנים, לא צריכה להיות להם בעיה לחזות את תנאי המימון בשלב הגשת ההצעות. לא יתכן שעכשיו מי שזכה במכרז דורש הקלות וויתורים, אם היו נותנים לכולם את לוח הזמנים ואת ההקלות שהוא מקבל כבר בשלב הגשת ההצעות למכרז, אולי עוד קבוצות היו ניגשות אליו ומציעות הצעות טובות יותר. הקרב הבא יהיה על חילוט הערבויות ש MTS הפקידה, הם ינסו לשכנע את המדינה לוותר עליהן בתמורה לויתור מצידם על תביעות עתידיות נגד המדינה, אסור לוותר להם ושהם ישלמו על הנזקים האדירים שהם גרמו.
יריב , תל אביב  |  21.08.10
4.
מה זה המספרים האלו?
חברת MTS מדברת על פרויקט של 270 מיליון יורו אקויטי, זה בערך מיליארד ורבע שח. גם אם ניקח מינוף של פי 5 נקבל עלויות פרויקט של 9 מיליארד שח, ובסוף המדינה הולכת להוציא במקום זה 11 מיליארד? אם כך בשביל מה לבטל את הזיכיון , שהמדינה תיתן את ה 2 מיליארד כהון משני (כלומר יוחזר לאחר ההלואות המסחריות ולפני חלוקת דיבידנדים לבעלים ובא לציון גואל.
ראש ייהודי  |  22.08.10
2.
זה הרגע לעשות חושבים
ולהמיר את הפרוייקט מרכבת קלה לתחתית. כל חשיבה לטווח ארוך מוכיחה שזו הדרך היחידה להסעת המונים במטרופולין. אם לא יעשו כן תמצאו תכניות על שולחנה של ממשלת ישראל 2030 להמרת המקטעים העיליים בתחתיים. בחייאת, אם מישהו עם איזו השפעה קורא את הטוקבק הזה - תפעילו את הראש!!!!
יובל , תל אביב  |  21.08.10
לכל התגובות