אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שירות המיקום של פייסבוק: אין לאן לברוח צילום: בלומברג

שירות המיקום של פייסבוק: אין לאן לברוח

השירות החדש של פייסבוק, Places, יכריע אם השילוב בין רשתות חברתיות ל־GPS ייכנס למיינסטרים וייצור מודל שיווקי חדש. אך ארגוני הגנה על פרטיות מזהירים: השירות יכול להרוס את חיי המשתמשים

22.08.2010, 15:09 | עומר כביר ושי ענבל

בשנה האחרונה שירותים מבוססי מיקום הם אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם הטכנולוגיה. היכולת לעדכן ולקבל עדכונים על מיקום חברים בעזרת ה־GPS בכל רגע נתון הוכרזה כשלב הבא ברשתות החברתיות, עם פוטנציאל גבוה ליצור על בסיסה מודלי שיווק וקידום מכירות חדשים.

אבל גם השירותים מבוססי המיקום המדוברים ביותר, כמו פורסקוור וגוואלה, מתהדרים לפי הערכות רק בקצת יותר ממיליון משתמשים כל אחד - בערך פי 100 פחות מטוויטר ופי 500 פחות מפייסבוק. אך כעת מגיעה שעת המבחן האמיתית של התחום, כאשר הרשת החברתית הגדולה בעולם השיקה את שירות Facebook Places ("פייסבוק מקומות"). חצי מיליארד המשתמשים שלה עתידים להכריע בקרוב את גורלו של עולם הצ'ק־אין.

המפות לא זמינות בישראל

 

Facebook Places הושק לקראת סוף השבוע שעבר במסיבת עיתונאים מיוחדת שערכה הנהלת הרשת החברתית. השירות יאפשר למשתמשים באפליקציית האייפון של פייסבוק, או לגולשים המצוידים בסמראטפון עם GPS ודפדפן תומך בפרוטוקול HTML5, לבצע צ'ק־אין (רישום) במקומות שבהם הם מבקרים. את הצ'ק־אין אפשר לפרסם על הקיר של המשתמש בפייסבוק, בצירוף שורות סטטוס.

בנוסף, בעת הגעה למקום כלשהו, המשתמש יכול לצפות ברשימה של משתמשי פייסבוק שנמצאים באותו המקום ובאותו הזמן, גם כאלה שאינם ברשימת החברים שלו. בפייסבוק טוענים שתכונה זו תאפשר למשתמשים להכיר אנשים חדשים בעלי תחומי עניין דומים.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מציג את השירות החדש, צילום: בלומברג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מציג את השירות החדש | צילום: בלומברג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג מציג את השירות החדש, צילום: בלומברג

פייסבוק Places זמין כיום בארה"ב בלבד, ותאריך ההשקה למדינות נוספות אינו ידוע. בינתיים, השירות החדש נשען על מנוע המפות של Bing של מיקרוסופט, שישראל מופיעה בהן בצורה לא מפורטת כשטח אפור וללא פירוט רחובות. גם אם פייסבוק היתה משתמשת במפות של גוגל - מה שכנראה לא יקרה - המצב לא היה שונה.

רחובות ישראל מופיעים במפות גוגל במחשב ובסלולר, באמצעות חברת "מפה" (בבעלות איתוראן), אך לא ביישומי צד שלישי ובהם פורסקוור, שמפתחיהם נדרשים לשלם ל"מפה" ישירות. "מפה" היא הגורם היחיד שמחזיק מפות מפורטות ואמינות של ישראל, המשמשות חברות כמו AtlasCT, eMap ו-Telmap. לא ידוע מהו הסכום שפייסבוק תידרש לשלם ל"מפה", והעובדה שאף חברה לא עשתה זאת עד כה מדברת בעד עצמה.

פייסבוק שוב מסתבכת בסוגיית הפרטיות

 

פייסבוק ידועה לשמצה בבעיות הפרטיות שלה, והשקת Places העמידה מיד על הרגליים האחוריות ארגונים ופרשני טכנולוגיה שונים. התכונה שאולי משכה את רוב האש היא יכולת המשתמש לתייג חברים שנמצאים איתו באותו מקום. זמן לא רב אחרי מסיבת העיתונאים של פייסבוק החלו להישמע קולות המזהירים מהבעיות שתכונה זו טומנת בחובה, ופרשנים כבר הגו כמה וכמה תרחישים בעייתיים, למשל משתמש שתויג על ידי חברו בעת בילוי בבר, בזמן שבכלל היה אמור להיות בעבודה. אם אותו משתמש לא מצויד בסמאטרפון, הוא עלול לגלות את התיוג הבעייתי רק שעות מאוחר יותר, ואף לאבד את משרתו בשל כך.

facebook Places באייפון facebook Places באייפון facebook Places באייפון

אמנם בפעם הראשונה שמשתמש מבקש לתייג חבר אפשר לאשר או לחסום את הפעולה, אבל מרגע שאושר התיוג פעם אחת - אפשר לבצע פעולה זו שוב ושוב ללא כל אישור נוסף, אלא אם שונו הגדרות הפרטיות באתר. חסימת תיוג, לעומת זאת, יש לבצע כל פעם מחדש, אלא אם שונו ההגדרות. אין זה בלתי סביר להניח שמשתמשים רבים יאשרו את האפשרות הזו בלי להבין שמדובר באישור קבוע, ולאחר מכן לא יטרחו לשנות את ההגדרות באתר. יתרה מזאת, פעולת התיוג כלל לא מצריכה אימות כי המתויג אכן במקום, ולכן לא מן הנמנע שבקרוב יישמעו תרחישים אמיתייים שלפיהם משתמשים תויגו במקומות שבהם לא היו אמורים להימצא, או אף במקומות שבהם כלל לא נכחו.

ארגון זכויות האזרח האמריקאי ACLU כבר מיהר להתריע על בעיות הפרטיות של השירות החדש. "ייתכן שהחברים של המשתמש יוכלו לגשת למידע על הצ'ק־אין האחרון שלו כברירת מחדל", הזהיר הארגון. "גם אם המשתמש כבר הגביל בעבר את המידע שהוא חולק, הוא עלול לגלות שכברירת מחדל הוא חולק כעת את מיקומו עם יישומים אחרים".

בנוסף, ברירת המחדל של פרסום צ'ק־אין היא אמנם "חברים בלבד", אבל במצב שבו למשתמש ממוצע יש כמה מאות חברים בפייסבוק, אין כלל ביטחון שמידע בעייתי יישאר חשוף להם בלבד ולא יופץ על ידי אחד החברים לכלל הרשת.

ישלבו את פורסקוור

 

סוגיה אחרת שמעלה Facebook Places היא גורלם של שירותי המיקום הוותיקים והקטנים יותר. אלה אולי פרצו את הדרך וסללו את הקרקע, אבל כעת פייסבוק עלולה להפוך אותם ללא רלבנטיים. עם זאת, נראה שפייסבוק עצמה עושה מאמצים ניכרים להשאיר אותם במשחק.

במסיבת העיתונאים לקחו חלק גם נציגי פורסקוור, גוואלה ושירותי מיקום אחרים, ופייסבוק הכריזה שהם ויישומים נוספים יוכלו להתממשק עם שירות Places ולאפשר למשתמשיהם לעדכן את מיקומם בפייסבוק גם באמצעותם. נראה שבמקרה זה, יותר משפייסבוק רוצה לשלוט בעולם שירותי המיקום, היא רוצה להיות הגורם שמאחד ומקדם שירותים שונים לטובתם ההדדית.

לא מדובר במהלך מפתיע; פייסבוק כבר הוכיחה את רצונה ויכולתה לגלות נוכחות בהיבטים שונים של העולם המקוון מחוץ לגבולות הרשת החברתית, באמצעות כפתור ה־Like ששולב בהצלחה יוצאת דופן במיליוני אתרי תוכן. את Places, כך נראה, מייעדת פייסבוק להיות ה־Like של שירותי המיקום.

ותיקי התחום שומרים על אופטימיות פורסקוור לא נבהלת מ-Places “השירותים של החברות הגדולות משעממים, אנחנו כיפיים", אמר דניס קראולי, מייסד חלוצת שירותי המיקום פורסקוור. בינתיים Places רק עשתה טוב לחברה: מספר המצטרפים הגיע לשיא ביום ההשקה שי ענבל, תגובה אחתלכתבה המלאה

ואולם, הבשורה החשובה ביותר של Places היא בעצם החדירה של שירותי המיקום למיינסטרים. למרות ההייפ הרב סביבם, לפי סקר של מכון Pew, רק 5% ממשתמשי האינטרנט בארה"ב עשו בהם שימוש. אפשר לשער שבעולם שיעורי החדירה נמוכים אף יותר.

כעת מגיעה שעת המבחן האמיתית של שירותי המיקום: הכניסה של פייסבוק עתידה לחשוף מאות מיליוני משתמשים חדשים לקיומם, ואלו יחליטו כעת באצבעותיהם האם מדובר בהייפ שנופח על ידי מומחי הטכנולוגיה או בטרנד שיזכה להצלחה.

כדי שזה יקרה, אותם מאות מיליונים צריכים לבחור לוותר על היבט נוסף בפרטיות היחסית של חיי היומיום. האם הם יסכימו לעשות את זה? בקרב הצעירים יחסית, שכבר התרגלו לפרסם סטטוסים ותמונות שבעבר נחשבו לאישיים ואף למביכים, סביר להניח שהתשובה תהיה חיובית.

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
שיניתם כבר את הגדרות הפרטיות שלכם?
1. כנסו ל-Privacy Settings. 2. ליחצו על Customize settings. 3. בקבוצת ההגדרות העליונה ("Things I share"), מיצאו את Places I check in to. 4. ליחצו על תיבת הבחירה, ביחרו ב-custom וליחצו על edit. 5. ביחרו ב-only me. 6. ב-Include me in "People Here Now" after I check in, בטלו את הצ'ק בוקס. 7. בקבוצת ההגדרות השנייה ("Things others share"), מיצאו את Friends can check me in to Places. 8. ליחצו על תיבת הבחירה וביחרו ב-disabled. זהו. מה שעשיתם כרגע זה למנוע מ-places לעשות בכם שפטים. אף חבר לא יוכל לתייג אתכם במקומות שלא הייתם בהם. אם בטעות תתייגו את עצמכם, אף אחד לא יראה את זה ואף אחד לא יידע איפה אתם נמצאים. אני ממליץ לכם בחום לשמור על הסגר הזה לפחות עד אחרי שתיראו איך שאר המשתמשים עובדים איתו. אני מבטיח לכם שתיראו כתבות בנושא שמזהירות ומראות איך משתמשים עשו טעויות וסבלו מכך. חכו בסבלנות, תנו לפיצ'ר לרוץ, תבינו אותו ואת המשמעות שלו ורק אז תחליטו איך אתם רוצים להשתמש בו.
אבנר התותח  |  22.08.10
לכל התגובות