אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: תמיד פולני

משיחת יתר: תמיד פולני

מרבית העבודות במוזיאון החדש של האוליגרך הפולני מרק רופלר בוורשה הן של אמנים יהודים פולנים מתחילת המאה העשרים. חלקן נרכשו בישראל בעשרות אלפי דולרים, והביקוש לאמני התקופה רק עולה

23.08.2010, 10:24 | דנה גילרמן
בעלי הון שמקימים מוזיאון פרטי על שמם ומציגים בו לראווה את אוספיהם כבר הפכו לתופעה נפוצה למדי באירופה ובארצות הברית. לאחרונה נפתח בפרבר בוורשה המוזיאון הפרטי Villa La Fleur של האוליגרך הפולני מרק רופלר (Marek Roefler). בעוד שמוזיאונים כאלה הפכו לשכיחים גם בארצות קומוניסטיות לשעבר, כמו רוסיה ואוקראינה, בעקבות הפיכתם של אוליגרכים לאספני אמנות, וילה לה פלר נחשבת ליוצאת דופן בפולין, מדינה שבה מוסדות התרבות עדיין נמצאים בשליטת הממשלה.

"נאהבים", ליאופולד גוטליב. 25,300 דולר "נאהבים", ליאופולד גוטליב. 25,300 דולר "נאהבים", ליאופולד גוטליב. 25,300 דולר

האוסף של רופלר כולל כאלף יצירות של אמני ה"אקול דה פריז", מרביתן של אמנים פולנים יהודים שהשתייכו לאסכולה הזו, בהם מלה מוטר, ליאופולד גוטליב, הנרי היידן, ארגן ז'ק וזיגמונד מנקס. אמנים אלה, יחד עם אמנים יהודים מבולגריה, רומניה, הונגריה וצ'כיה, הגיעו לפריז בתחילת המאה ה־20. הם גרו במונפרנס, עבדו יחד והושפעו זה מזה - ובעיקר ממנהיגם, מארק שאגאל, ומחיים סוטין, דמות מרכזית נוספת באסכולה.

"העבודות של אמני אקול דה פריז הפולנים מפוזרות בכל העולם", אמר רופלר בידיעה שפורסמה בגיליון האחרון של מגזין האמנות הבריטי "ArtNewspaper". "באמצעות האוסף שלי יכולתי להביא הרבה מהם בחזרה לפולין. האוסף שלי הוא דרך להתחקות מחדש אחר השורשים הפולנים שלנו". את מרבית העבודות רכש רופלר בבתי מכירות ובגלריות מסחריות בפריז, אנגליה, גרמניה, שוויץ, ארצות הברית וישראל. בין העבודות שרכש בשנים האחרונות בישראל מבית המכירות תירוש אפשר למצוא את "כלבים" של ינקל אדלר, שנרכשה ב־34,500 דולר, ואת "נאהבים" של ליאופולד גוטליב, שנרכשה ב־25,300 דולר.

ירון לביץ, הבעלים של גלריה מינוטאור בבן יהודה, שעוסקת ביצירות של אמנים הנמנים עם זרם האוונגרד היהודי־מזרח־אירופי משנות העשרים של המאה הקודמת, אומר שהתופעה הזו נעשית יותר ויותר שכיחה. "אוליגרכים ממדינות שהשתחררו בעשור האחרון מהמשטר הקומוניסטי החלו בחיפוש אחר האמנים החשובים של ארצם. הם קונים בחזרה לארץ המוצא שלהם את היצירות, ולכן המחירים גם עולים. עד לפני המשבר של 2007 הורגשה קנייה מסיבית של אמנים יהודים מאוקראינה שפעלו במסגרת האקול דה פריז. לפני עשר שנים היה גל מטורף של פולנים שהגיעו לישראל עם מזוודות של כסף וקנו בטירוף כל אמן שבא מפולין, ועכשיו אני מרגיש את זה שוב. גם בזמן המשבר המחירים של האמנות הפולנית שמרו ושומרים על יציבות".

וילה לה פלר בוורשה. המוזיאון הראשון בפולין בבעלות אוליגרך וילה לה פלר בוורשה. המוזיאון הראשון בפולין בבעלות אוליגרך וילה לה פלר בוורשה. המוזיאון הראשון בפולין בבעלות אוליגרך

"המגמה הזו מאפיינת את כל מזרח אירופה", מוסיף דב חזן מבית המכירות תירוש, "וישראל היא מקור אדיר לציורים האלה. גלי העלייה הגדולים ממזרח אירופה הביאו איתם המון ציורים שהוצעו בשעתם במחירים סולידיים. הכניסה לגוש היורו והפתיחות לאינטרנט הביאו לכך שהמחירים עולים מאוד. אנחנו כבר כחמש־שש שנים מוכרים לסוחרים, לגלריות ולרוכשים פרטיים עבודות של אמנים מרומניה, הונגריה, צ'כיה ובולגריה.

"מאיתנו רופלר קנה הרבה דברים של מישל קיקואין, גרגואר מישונז, מלה מוטר, יוסף פרסמן, ינקל אדלר, ליאופולד גוטליב ואלפרד אברדאם. מבחינת תירוש יש פה סגירת מעגל, כי הסוחר הראשון שהביא את האמנים האלה לישראל היה ז'אן תירוש, אביה של אורנה אשתי, שהתחיל למכור עבודות שלהם בגלריה שלו

ביפו ב־1962".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות