אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האופנוענים מחכים לגלגל הצלה מהכנסת צילום: גיא אסיאג

האופנוענים מחכים לגלגל הצלה מהכנסת

שוק הרכב הדו-גלגלי לא מצליח להתאושש מהגזירות של המפקח לשעבר על הביטוח באוצר, ידין ענתבי. ההעלאה הדרסטית של הביטוח לאופנועים הובילה לצניחה בהיקפי הפעילות, לפיטורים ולעלייה ברמת הסיכון של העסקים הקטנים. עכשיו הרוכבים מחכים שהכנסת תהפוך את הגלגל

23.08.2010, 13:25 | שרון ביידר

ידין ענתבי, שהיה המפקח על הביטוח ושוק ההון באוצר, נמצא כעת בתקופת צינון לאחר שסיים את תפקידו לפני כחצי שנה. למרות תקופת הצינון, בשוק הרכב הדו־גלגלי מסרבים עדיין להירגע מהפגיעה האנושה שענתבי הסב לשוק בעקבות העלאת תעריפי ביטוח החובה ברפורמה שהנהיג.

בכיר בענף הרכב הדו־גלגלי מסר ל"כלכליסט" שבענף פוטרו עד היום כ־500 עובדים, ועל פי ההערכות יפוטרו בענף עוד כ־300 עובדים כתוצאה מירידה חדה בהיקפי הפעילות.

לאחר זינוק ממוצע של כ־25% במחיר פוליסת ביטוח החובה נרשמה החל מחודש אוקטובר 2009, שבו נודע לראשונה על הכוונה להעלות את הפרמיות, ועד היום ירידה של 24% במסירות כלי רכב דו־גלגליים: מ־15,302 כלים בתקופה שבין אוקטובר 2008 ליולי 2009 ל־11,597 בתקופה שבין אוקטובר 2009 ליולי 2010.

הרוכבים מתפקדים לליכוד

ידין ענתבי. פגיעה אנושה בשוק הדו-גלגלי, צילום: אוראל כהן ידין ענתבי. פגיעה אנושה בשוק הדו-גלגלי | צילום: אוראל כהן ידין ענתבי. פגיעה אנושה בשוק הדו-גלגלי, צילום: אוראל כהן

הרוכבים לא נשארו אדישים להעלאת תעריפי הביטוח והובילו שלל יוזמות חקיקה שייטיבו בעתיד עם ציבור המשתמשים ברכב דו־גלגלי. כמו כן, כ־1,000 רוכבים התפקדו למפלגת הליכוד כדי לשמש קבוצת לחץ על מקבלי ההחלטות במפלגת השלטון. בענף מדברים על שלוש יוזמות שונות שאמורות להפוך את הקערה על פיה ולהוביל את הענף הדו־גלגלי לצמיחה בעתיד.

היוזמה הראשונה והחשובה ביותר היא הצעת החוק הפרטית של ח"כ פאינה קירשנבאום להוזלת תעריפי ביטוח החובה לאופנועים שעברה בקריאה טרומית בכנסת בחודש יוני, וצפויה להיות מאושרת עד סוף השנה. הוזלת הביטוח תתבצע על ידי קביעת שיעור גירעון מקסימלי של 8% בתאגיד הפול של חברות הביטוח שמבטח את רוב הרוכבים, לעומת

שיעור גירעון של כ־4% בלבד כיום. כתוצאה מכך הסבסוד לביטוחי האופנועים יגדל ומחירי הפוליסות לרוכבים יירדו.

תקנה נוספת שצפויה לעבור ולשפר את מצב השוק הדו־גלגלי היא ביטול חובת התיאוריה במעבר בין דרגות רישיון. ועדת הכלכלה צפויה לאשר לאחר תום הפגרה בכנסת האחדה של התיאוריה ברכב ובין דרגות הרישוי השונות על אופנועים. בניגוד למצב הנהוג כיום, רישיון על אופנוע כבד יותר יצריך מבחן מעשי בלבד. כמו כן, ממשלת ישראל צפויה לקבל בחודשים הקרובים החלטת ממשלה עקרונית לתמיכה ברכיבה

פאינה קירשנבאום. רוצה להחזיר את תעריפי הביטוח לרמה שפויה פאינה קירשנבאום. רוצה להחזיר את תעריפי הביטוח לרמה שפויה פאינה קירשנבאום. רוצה להחזיר את תעריפי הביטוח לרמה שפויה

על אופנועים שאמורה לסייע בהורדת העומס בכבישים, להקל על מצוקת החניה בערים הגדולות ולאפשר ניידות ליותר נהגים שידם אינם משגת רכישה ותחזוקה של מכונית.

לאחר הרפורמה: שוק של מוכרים בלבד

נתוני המסירות של כלים חדשים אינם משקפים את התמונה המלאה. מבדיקת "כלכליסט" עולה שעסקים קטנים כמו מוסכים וחנויות אביזרים פיטרו עובדים רבים בשנה האחרונה וממשיכים לקצץ במשכורות ובהיקפי משרה. מנתונים שקיבצה עבור "כלכליסט" חברת דן אנד ברדסטריט עולה שלאחר החלת הרפורמה בביטוח עלתה רמת הסיכון בשוק הרכב הדו־גלגלי. שיעור העסקים הממוצע שמפגר בתשלומים בענף הרכב הדו־גלגלי עלה ל־16% לעומת 4% מהעסקים לפני הרפורמה בביטוח.

לדברי גורמים בענף, חלק מהותי מהכלים שנרשם כי נמסרו הם למעשה כלים שהיבואנים היו חייבים "להעלות על הכביש" ונמכרים כיום כ"יד ראשונה מהיבואן" בסוכנויות הליסינג של היבואנים.

בשוק האופנועים והקטנועים המשומשים נרשמת הצפה של כלים בעקבות מעבר של חלק מהרוכבים לכלי רכב פרטיים, קורקינטים או תחבורה ציבורית. לדברי גורם בכיר בענף, לחלק מיבואני הרכב אין אפילו מקום לאחסן את הכלים המשומשים למכירה והם מעבירים אותם לסוכנויות ברחבי הארץ.

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי כיום, כ־12% מסך כלי הרכב הדו־גלגליים בישראל מוצעים למכירה, לעומת המצב טרום הרפורמה של כ־6% עד 7%. לשם השוואה, בשוק הרכב הפרטי בישראל 3% בלבד מהרכבים מוצעים למכירה. הדבר מוביל לירידה דרסטית במחיר הכלים המשומשים, וגם לאחר הנחות מפליגות יש מוכרים שנאלצים להמתין חודשים ארוכים עד שיימצא קונה לאופנוע או לקטנוע שלהם.

מחכים למשרד התחבורה

בהסתכלות מאקרו על שוק הרכב הדו־גלגלי, ניכרת עלייה או ירידה חדה בהיקף הפעילות של הענף בהתאם להחלטות של הכנסת או משרד התחבורה. כך לדוגמה, בשנת 2007 נרשם זינוק של 50% במספר המסירות, לאחר שמשרד התחבורה אפשר לבעלי רישיון מוגבל (עד 50 סמ"ק) לרכוב גם על קטנועים בנפח של עד 125 סמ"ק בלי שיצטרכו להוציא רישיון חדש. גורמים בענף מציינים כי החוק להוזלת הביטוח ויוזמות חקיקה נוספות קריטיים להתאוששות עתידית של הענף.

גיורא נדל, בעל סוכנות הביטוח תמוז - אחת מסוכנויות ביטוח האופנועים הגדולות בישראל, מסר ל"כלכליסט" כי חברות הביטוח אליהו, איילון והראל מציעות כיום לנהגים ותיקים ששיעור התביעות שלהם נמוך ביטוחים מוזלים מאלה שמציע הפול.

כתוצאה מכך רוכבים רבים נוטשים את תאגיד הפול, מה שיוביל בעתיד להגדלת שיעור הגירעון של התאגיד. אם שיעור הגירעון יגדל באופן משמעותי עלול המפקח הנוכחי על הביטוח עודד שריג לאשר ייקור נוסף של פרמיית ביטוח החובה לרוכבים, פעולה שתקשה עוד יותר את ההתאוששות בשוק הדו־גלגלי.

המאבק על עתיד הענף הדו־גלגלי מגיע לכנסת, ובענף מקווים שלאחר פגרת הכנסת הם סוף סוף יזכו לבשורות טובות, כאלה שיפחיתו את עלויות הביטוח והאחזקה ויחזירו חלק מהרוכבים לכבישי הארץ.

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
אני מסכים עם מגיב 8 ועוד....
מה שגרם לנו הפקיד המבריק ענטבי - זה במילה אחת מחריד !!!! הדו-גלגלי בכל העולם מועדף - במיוחד לנוכח כמויות כלי הרכב הגדלות בהתמדה + העניין של זיהום....וכמובן עזרה לצעירים ובעלי שכר נמוך וסטודנטים. אבל השיקולים הלא ברורים שלו היו חזקים יותר מכל שיקול אנושי - כלכלי ואורבני. לצערי אני שומע יותר ויותר על צעירים שלא קונים ביטוח....ולא מעניין אותם חוק או שטות אחרת....מסיבה ברורה. כאשר החוקים מתחילים להתרחק מהקונצנזוס ולהיות הזויים - הם יפסיקו להיות רלוונטיים. אולי כדאי לרשום את זה פעם נוספת בצורה קצת שונה.... חוקים שלא טובים לאזרחים - לא יעבדו ולא יקויימו !! במקביל.... כל הלגיטימיות של המחקוקקים תלך ותרד (לא שהיא ממש גבוהה כבר היום)
דן , רמת-גן  |  25.08.10
17.
ל16 -זה שאתה עושה משהו לא אומר שעשית משהו חכם
אני אישית רוכב על סילבר ווינג 400 חדש וניסיתי לבדוק צריכת דלק במהירות בין 95 ל100 קמש-מדובר על 26 קמ לליטר-ובטוח שזיהום אוויר לפי הפרמטרים המוטעים בארץ מצויין -אבל החשוב הוא שמי שטס בכביש זה כל רכבי הליסינג שאני ,כן אני ,משלם את צריכת הדלק שלהם -הם לא משלמים מס על דלק כח זה מהעבודה..... הטיול לאילת הוא גם מהעבודה ונסיעה של הבן ושל הבת ושל הסבתא....... אז לכל שונאיהדו גלגליים -תמשיכו לשנוא-זה לא יעזור לכם כח אנחנו כאן ונשאר כאן. נ.ב. עד שתורידו אותנו מהכביש.......
25.08.10
15.
השכל הישר לא עובד כאן
במקום לעודד דו גלגלים ע"ח רכבים, עושים להיפך ובכך מגדילים את הצפיפות בכבישים, זיהום האויר, פקקים ועומסים וחוסר חניה. תלמדו מה קורה באירופה עם מזג אויר פחות נוח לדו גלגלי. שוב, שכל ישר לא עובד כאן, אך מה יש לצפות מחבורת צרי מוח ומנהגים שבמקום לנהוג, מתעסקים עם הסלולארי, רדיו, אוכל, דיבורים, רק לא עם הנהיגה,
2FAST2FURY  |  24.08.10
לכל התגובות