אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך מצטרפים לברית התעופה הגדולה בעולם?

איך מצטרפים לברית התעופה הגדולה בעולם?

בשיחה עם "כלכליסט" מסביר דובר ברית התעופה הגדולה בעולם Star Alliance, מה הופך חברה אחת אטרקטיבית עבור הברית, ואחרת לא

27.08.2010, 10:32 | יסמין גיל

"כששני שליש מהתנועה האווירית הגלובלית מכוסה על ידי בריתות תעופה, כך שזה מודל עסקי שבהחלט הוכיח את יעילותו", כך אמר אתמול (ה') בשיחה עם "כלכליסט", מרקוס רודיגר, מנהל מחלקת התקשורת של ברית התעופה הגדולה בעולם Star Alliance. הברית נוסדה ב-1997 וכוללת כיום 28 חברות תעופה, בעלות צי משותף של למעלה מ-4,000 מטוסים, אשר מטיסות יחד מדי שנה כ-627 מיליון נוסעים, עם 21,200 המראות כל יום בין 181 יעדים.

ברית חברות תעופה היא הסכם שיוצרות החברות לשיתוף פעולה בתחומים שונים, למשל: לוחות זמנים משולבים שמאפשרים מעברים נוחים של טיסות בין חברה לחברה; תיאום במערכות ההזמנות; מועדוני נוסעים מתמידים שמאפשרים צבירה ומימוש מיילים בכל אחת מהחברות; גישה חופשית של נוסעי היוקרה לטרקלינים של החברות השונות בברית; וכן, יצירת מודל שירות ברמה דומה בין החברות בברית.

כיום קיימות שלוש בריתות: SkyTeam שנוסדה לפני עשור ובה 13 חברות תעופה, one world שנוסדה לפני 11 שנה, ובה 11 חברות תעופה, ו-Star Alliance, שבה כאמור 28 חברות תעופה. המצטרפות האחרונות לסטאר הן: אגיאן איירליינס היוונית, טאם הברזילאית, בריסל איירליינס, וקונטיננטל, שבסוף 2009 עברה מ-SkyTeam. מנגד, שנחאי איירליינס, חברה נוספת בסטאר, צפויה לסיים את התקשרותה בברית באוקטובר, כתוצאה מהמיזוג עם צ'יינה איסטרן. בשלבי כניסה לסטאר: אייר אינדיאה.

חבר מביא חבר

"ישנן שלוש דרכים עיקריות כדי להתקבל לברית", מסביר רודיגר על התהליך שרבות מחברות התעופה בעולם מוצאות כפתרון שיתרום להן תפעולית ותדמיתית, בשוק שבו יש יותר משברים מאשר שגשוג, "האפשרות הראשונה היא שחברת תעופה שחברה בברית ממליצה על חברה אחרת. אפשרות שנייה היא שאנו בוחנים את השווקים ובאיזה אזור חסרה לנו רשת נתיבים, ובהתאם פונים לחברות. לעתים חברות תעופה פונות אלינו ישירות, מכיוון שהן מאמינות שלהיות חברה בברית יהיה טוב להן".

לדבריו, לאחר שמועלה הרעיון לצרף חברה מסוימת לברית, "אנו בודקים את הערך שאותה חברה תעניק לברית ואם רואים פוטנציאל עסקי חיובי, הנושא עובר להצבעה אנונימית של כל החברות בברית. במידה וכל החברות הצביעו בעד, אנו מכריזים רשמית על הזמנה של אותה חברת תעופה להצטרף ל-Star Alliance".

זו חייבת להיות הסכמה מוחלטת, במקרה שלכם של 28 חברות תעופה?

"כן".

אל על. תקים ברית רביעית?, צילום: צביקה טישלר אל על. תקים ברית רביעית? | צילום: צביקה טישלר אל על. תקים ברית רביעית?, צילום: צביקה טישלר

לאחר שחברה הוזמנה להתקבל, מה כולל תהליך הכניסה לברית?

"על החברה לעמוד בכל מיני התאמות, למשל התאמת מערכות טכנולוגיות, שילוב מועדוני הנוסע מתמיד, יצירת או עדכון הסכמים בילטרליים (דו-צדדיים) בין מדינות במידת הנדרש, הסכמי שיווק, בדיקת שירותי הקרקע בנמלי התעופה וסידור הכניסה המשותפת לטרקלינים, וכן הכשרת עובדים. החברה צריכה לעמוד בכל התהליך, שנמשך בממוצע 24-18 חודשים".

מה היתרונות בקבלה לברית?

"אנו הברית הגדולה ביותר, מודל עסקי שהתקבל על ידי השוק והועתק על ידי לפחות שני גופים אחרים. היתרון הבסיסי הוא רישות נרחב: אנשים מטיילים מכל מקום לכל מקום, יש דרישה להגיע ליעדים שלא היו מבוקשים בעבר וחברה אחת לא יכולה לעמוד בדרישות של הגעה ליעדים בכל רחבי הגלובוס. כך שעבודה בברית יכולה לתרום לכיסוי רחב של יעדים. היתרונות הם הרבה מעבר למה שחברה אחת יכולה לספק לנוסע, למשל: ניתן לטוס בלופטהנזה מתל אביב לפרנקפורט, לצבור מיילים, ואז להמיר אותם בטיסת קונטיננטל לניו יורק. יש גם את אפשרות הכניסה המשותפת ללאונג'ים".

מה יכולות להיות הסיבות לאי-קבלה של חברה מסוימת לברית?

"בעיקר סיבות מסחריות, למשל אם חברת תעופה ממדינה מסוימת מבקשת להצטרף לברית שבה כבר יש חברה מאותה מדינה, אז השיקול המסחרי של הברית יכול למנוע זאת כדי שלא תיווצר תחרות. כמובן שגם נושא האישורים של רשויות ההגבלים העסקיים הוא רלוונטי, כי אולי לא יאושר לשתי חברות מאותה מדינה להיות בברית אחת. הקריטריון הזה של קבלה או אי-קבלה של חברות מאותה מדינה לברית אחת, רלוונטי בעיקר למדינות אירופיות שבהן השוק קטן, אך פחות רלוונטי לשווקים גדולים, כמו ארה"ב למשל. לנו בברית יש מספר חברות תעופה מארה"ב: קונטיננטל, יו.אס. איירווייס ויונייטד, אבל זה אזור רחב. יש סיבות נוספות, למשל אם מדובר במודל של חברת תעופה מוזלת ("לואו קוסט") שלא תמיד מתאים לברית, או שמדובר בחברה שנמצאת באזור גיאוגרפי שבו כבר יש לנו רשת רחבה של נתיבים".

אילו חברות דחיתם?

"אנו לא נוטים לדבר בפומבי על שמות של חברות שאיתן אנו מנהלים משא ומתן, עד שיש הצבעה חיובית בין החברות בברית ואז יש הודעה רשמית. כמובן שהיו דיבורים עם חברות תעופה שעוד בשלב הדיבורים הובן ששני העסקים לא יוכלו לעבוד יחד".

אל על ביקשה להצטרף אליכם?

"ככל שידוע לי לא היו שיחות כאלה, אך בכל אופן גם אם היו - בשלב ההתחלתי מדובר בשיחות חסויות ואנו לא מגיבים על משאים ומתנים".

לאחרונה פורסם בעיתון 'ידיעות אחרונות' על רצון של אל על להקים ברית תעופה רביעית. שמעתם על זה?

"שמענו, אך אני לא ארצה להגיב על חברות או בריתות אחרות. אנו היינו הראשונים שבנו את המודל העסקי הזה ובתחילה הייתה סקפטיות בשוק האם זה יעבוד או לא. כמעט 14 שנים אחרי, הוכחנו שיש לנו 28 חברות בברית, ויש עוד שתי בריתות אחרות שהוקמו. כמובן שאם יש חברת תעופה שרואה יתרון בהקמת ברית חדשה, זה שוק חופשי".

יכול להיות שקבלה או אי-קבלה של חברה לברית תהיה מונעת משיקולים פוליטיים?

"אנו מונעים משיקולים מסחריים וכל דבר מעבר לכך אלו השערות בלבד. לנו בברית יש מגוון רחב של חברות, יש לנו למשל חברות תעופת מיוון ומטורקיה".

"לכל שוק חדש שהברית תיכנס אליו, צריך להיות ערך עבור הברית", מסכם רודיגר, "כמו למשל רישות הנתיבים של אותה חברה ויתרון ה"האב" (נמל פעילות מרכזי). כרגע אנו אחת הבריתות הגדולות שפועלות בישראל עם לופטהנזה, אוסטריאן, סוויס, קונטיננטל, אייר קנדה, יו. אס. איירוווייס, לוט, אגיאן, טורקיש איירליינס ובריסל איירליינס - כך שיש די הרבה חברות תעופה של Star Alliance בנמל תעופה אחד. לסטאר ישראל היא שוק חשוב".

תגיות