אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תסתכלו בקנקן

תסתכלו בקנקן

בחירת יין בחנות יינות בחו"ל עלולה להיות עסק מתסכל. כלכליסט מציע דרך מקורית לפתור את הקונפליקט: לבחור את היין על פי התווית

30.08.2010, 10:59 | רוני שני

כמו בכל נישה צרכנית, גם בענף היין לא מתעלמים מחשיבותו של מיתוג. בשוק כה פעלתני וצפוף, שבו קשה להתמצא ביקבים או לעמוד על טיב היין על פי הענב או האזור, לעתים כל שנותר הוא להביט בקנקן, או במקרה הזה - בתווית הבקבוק. העצה הזאת טובה בעיקר למטיילים בחו"ל. כאשר ניגשים בחנות לארון היינות העשיר ומתבלטים באיזה יין לבחור, התווית יכולה להעיד שלבעלי היקב יש תעוזה, או לפחות חוש הומור. מי שמובילים בתחום וזכאים לכינוי "החדשניים ביותר" בעיצוב התוויות לבקבוקי יין הם האוסטרלים, אנשי "העולם החדש", שמצטיינים הן בעיצוב והן במחשבה ורעיונות מקוריים.

יין Carmine. התווית של היין השמנמן של קופולה, שעליו חרוטים תווים שחיבר אביו של הבמאי, ומאחוריו סיפור ילדותו יין Carmine. התווית של היין השמנמן של קופולה, שעליו חרוטים תווים שחיבר אביו של הבמאי, ומאחוריו סיפור ילדותו יין Carmine. התווית של היין השמנמן של קופולה, שעליו חרוטים תווים שחיבר אביו של הבמאי, ומאחוריו סיפור ילדותו

אבל הם לא לבד: אחד האנשים הבולטים בתחום, המגלה יצירתיות גם בתחומים אחרים, או יותר נכון לומר בתחום אחר - קולנוע, הוא הבמאי פרנסיס פורד קופולה. מאז 1977 מפעיל קופולה יקב משפחתי בסונומה שבקליפורניה. בין התוויות המיוחדות שלו נמצאת זאת שמעטרת את יין Carmine השמנמן, המאוחסן בקנקן שעליו חרוטים תווים שחיבר אביו של הבמאי ומאחוריו סיפור ילדות; ויש גם בקבוק אלגנטי דמוי קרף, שהתווית המינימליסטית והתמציתית שלו היא בול המציין את מקור הענבים.

מגמות אופנתיות

כמו בכל תחום גם בגזרת התוויות יש אופנות שמשתנות מדי שנה. "כלכליסט" קיבץ את המגמות הבולטות בשנים האחרונות:

צבעוניות: שימוש בצבעים ססגוניים, כמו התווית Seriously Pink 2009 Pfeiffer, שעיצב פרנק לוי עבור יקב אוסטרי. היין' שהוא הרוזה האדום הראשון שיוצר באוסטרליה, זכה לתווית המאופיינת בצבע ורוד זרחני כמעט ובמינימליזם גרפי.

Serously Pink. תווית צבעונית ליין הרוזה הראשון שיוצר באוסטרליה Serously Pink. תווית צבעונית ליין הרוזה הראשון שיוצר באוסטרליה Serously Pink. תווית צבעונית ליין הרוזה הראשון שיוצר באוסטרליה

חומרים: סדרות מוגבלות במספר או יינות יוקרתיים מאופיינים לא פעם בתוויות שנוצרו מחומרים יוצאי דופן, כמו בדים או חריטת לייזר על גוף הבקבוק. לדוגמה, התווית של סדרת Signature של יקב לוגאן האוסטרלי משלבת אלמנטים רקומים, המרמזים על הפירות והניחוחות שמסתתרים בבקבוק.

אזור: יש דגש על מוטיבים מקומיים, המעניקים לצרכן המבולבל תחושה של היכרות עם היקב או הכרמים. דוגמה מצוינת לכך הם הבקבוקים של היקב הצרפתי A la Petite Ferme, שהתווית המונוכרומטית שלו מבדילה אותו מהיקבים הגדולים באמצעות איורים הומוריסטיים בעלי גוון נוסטלגי, שנועדו, לפי המעצבים, "לפתוח חלון לריחות, קולות וחוויות של חיים פשוטים בכפר".

איורים וקומיקס

מה שמוביל אותנו לטרנד הכי בולט בענף: שימוש בקומיקס או באיורים. למשל, היינן האוסטרלי הגאון ג'סטין ליין, שידוע בתרכובות הנועזות שלו, נוהג להצמיד לבקבוקי היין שלו תוויות מעניינות לא פחות. מן הבציר האחרון שלו, תחת המותג Marauding Vintners, נוצרו ב־2009 היינות Miss Grigio ו־Mr. Noir. תוויותיהם של צמד היינות נושאות איורים מקוריים נהדרים שתכליתן לחדד עוד יותר את המסתורין שאופף את ליין ופועלו, ובהם נראים מאפיונר ונערתו.

אנשי היקב האוסטרי GUT OGGAU בחרו לעטר את תשעת היינות שלהם בדיוקנאות של בני משפחה פיקטיבית, שמאחורי כל אחד מהם סיפור המייצג את אופיו של היין. את הפרופילים תמצאו באתרם, gutoggau.com.

יינות של היקב האוסטרי GUT OGGAU. משפחה פיקטיבית יינות של היקב האוסטרי GUT OGGAU. משפחה פיקטיבית יינות של היקב האוסטרי GUT OGGAU. משפחה פיקטיבית

אחרונים חביבים מאוד הם שלושת הצעירים שמאחורי המותג האוסטרלי Some Young Punks, שהתוויות שלהם לקוחות מתוך עטיפות ספרים משנות החמישים, ומציגות דימויים פופיים מלאי חיוניות. אגב, כמה מהבקבוקים שלהם נושאים תוויות עם איורים של צמד האחים המוכשרים אסף ותומר חנוכה, ואפשר להציץ בהם באתר someyoungpunks.com.au.

תגיות