אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המועצה לצרכנות: "בענף התיירות השתרשה נורמה של פרסום מחירים פיקטיביים" צילום: מאיר אוחיון

המועצה לצרכנות: "בענף התיירות השתרשה נורמה של פרסום מחירים פיקטיביים"

סקר שערכה בחודש החולף המועצה לצרכנות העלה כי 57% מהצרכנים מוטעים מהפרסומים בעיתונות על מחירי בתי המלון. עיקר הבלבול נובע מהגדרת המחיר "לאדם בחדר זוגי" ומאי-ציון חובת מינימום ימי השהייה

30.08.2010, 11:39 | יסמין גיל

57% מהצרכנים מוטעים מהפרסומים בעיתונות על מחירי בתי המלון, כך על פי סקר שערכה במהלך אוגוסט המועצה לצרכנות באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בקרב 500 איש. עיקר ההטעיה, כך על פי נתוני המועצה, היא מהצגת המחיר "ללילה לאדם בחדר זוגי".

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "דרכים לא כשרות", צילום: יובל חן   אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "דרכים לא כשרות" | צילום: יובל חן אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "דרכים לא כשרות", צילום: יובל חן

הסקר הוא בהמשך לבדיקה שערכה המועצה, במסגרתה נאספו מודעות של ספקי שירותי נופש שפורסמו בעיתונים יומיים, בהן הוצע לצרכן לרכוש לינה בבית מלון במחיר מסוים. לאחר קריאת המודעות בוצעו שיחות טלפון למשרדי החברות על מנת לבדוק את המחיר הסופי של החדר ביחס למחיר שפורסם, וכן נבדק מחיר חדר באותו מלון, עבור אדם בודד.

מבדיקת המועצה עולה, כי מאחר והספקים מפרסמים מודעות על מחיר חדרי מלון, בדרך כלל "לאדם בחדר זוגי" או "לאדם בחדר" - מדובר למעשה במחיר לאדם יחיד בעסקה בה נכללים בפועל שני אנשים לפחות. "גם אם יחפוץ אדם יחיד לשכור חדר ללילה, הוא לא יקבל את המחיר המוצג במודעה ויידרש לשלם מחיר כפול או קרוב לכפול מהמחיר שפורסם", מסבירים במועצה לצרכנות.

"הטעיית צרכנים"

"מהממצאים עולה כי המחיר שמפורסם איננו המחיר הסופי אותו נדרש לשלם הצרכן, וזאת בניגוד להוראות החוק ותוך הטעיית הצרכנים בדבר המחיר האמיתי", נמסר בהודעה, "זאת, ככל הנראה מתוך מטרה לתת לצרכן את התחושה כי המחיר הוא נמוך הרבה יותר". עוד טוענים במועצה, כי לעיתים מחויב הצרכן לשכור את החדר ליותר מלילה אחד, כאשר עובדת החובה להזמין מינימום של לילות כתנאי למחיר או המידע על מספר לילות המינימום הנכללים בעסקה - לא תמיד מפורסם במודעה.

מהסקר שנערך החודש עולה כי 66% מהנסקרים העדיפו פרסום של מחיר ללילה לזוג בחדר זוגי או מחיר כולל לחדר ללילה. 18% מהנשאלים העדיפו שהפרסום יישאר כפי שהוא.

"נראה כי בענף זה השתרשה נורמה של פרסום המאפשר להציג מחיר פיקטיבי נמוך מאוד, אשר מסתיר את המחיר הגבוה בהרבה, שהוא המחיר האמיתי של העסקה", נכתב בהודעת המועצה. מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי "ההגינות והחוק מחייבים הצגת מלוא המידע לצרכנים בדרך ברורה. כל ניסיון להתחכם ולהתחמק מקיום חובה זו, כמוהו כניסיון להשיג לקוחות בדרכים לא כשרות וראוי לגינוי ולביעור התופעה".

מלון. אז כמה המחיר באמת? מלון. אז כמה המחיר באמת? מלון. אז כמה המחיר באמת?

המועצה לצרכנות סיפקה רשימה ארוכה של ספקי תיירות, בעיקר סוכנויות נסיעות אך גם חברות תעופה ובתי מלון, שבהודעתם בפרסומות דיווחו על מחיר מסוים שבעת ההזמנה הוכפל עד פי 6. זאת, מכיוון שלא צוין כי המחיר מותנה בהזמנה של מינימום שלושה לילות, ובשל אי-ההבנה של צרכנים רבים שההגדרה "לאדם בחדר זוגי", פירושה שהמחיר הבסיסי הוא לאדם אחד, אך מותנה בהזמנה של שני אנשים לפחות.

רשימה ארוכה של חברות

כך למשל, חברת 'השטיח המעופף' פרסמה מחיר של 399 שקל "לאדם ללילה בחדר זוגי", שבפועל הגיע ל-2,200 שקל שכן לא צוין שההזמנה מותנית בשהייה בת שלושה לילות לפחות ובהזמנה של זוג. גם המחיר לאדם אחד הסתכם ב-2,200 שקל - רחוק מהמחיר שהוצג בפרסום הבולט לעין; אופיר טורס פרסמה מחיר של 299 שקל, שהגיע ל-1,620 שקל ליחיד או 1,800 שקל לזוג; ארקיע דיברה על 669 שקל, שבפועל הסתכמו ב-4,676 שקל ליחד או 5,600 שקל לזוג.

איסתא כתבה 599 שקל - כך על פי בדיקת המועצה לצרכנות - והמחיר בסופו של דבר הסתכם במחיר התחלתי של 3,234 שקל; אשת טורס - 444 שקל, שהגיעו ל-2,397 שקל לפחות; בחברת הדקה ה-90 הפרסום דיבר על 449 שקל "לאדם ללילה בחדר זוגי", אולם בפועל המחיר ההתחלתי הוא 3,232 שקל; בישרוטל פורסם מחיר של 749 שקל, שהגיע ל-2,785 שקל.

אדם בחדר זוגי, או זוג בחדר זוגי? אדם בחדר זוגי, או זוג בחדר זוגי? אדם בחדר זוגי, או זוג בחדר זוגי?

נתונים דומים נמצאו גם בבדיקה של פרסומים של החברות: נופש ישיר, צבר, קל נופש, איילה, דיזנהויז, גוליבר וואלה טורס - שתי האחרונות לגבי פרסום באינטרנט.

גורם בכיר בענף: "הושרש במשך שנים רבות שסוף שבוע זה שלושה לילות, ואמצע שבוע זה ארבעה לילות ובכל מקרה מספר הלילות תמיד מפורסם. לגבי מחיר לאדם בחדר זוגי: ידוע שמי שנוסע יחיד בחדר צריך לשלם תוספת ובגלל זה החברות חוסכות באינצ'ים של הפרסומים, ומפרסמות את 'אדם בחדר זוגי'. אגב, בדרך כלל הן גם מפרסמות את המחיר לילד, שברור שהוא בחדר ההורים".

"גם המועצה צריכה לדייק במונחים"

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: "מדובר בסקר של פרסומי סוכנויות הנסיעות לגבי מחירי המלונות, ולא סקר פרסומי המלונות (נבדקו רק פרסומי ישרוטל ולא רשתות אחרות). מכון גיאוקרטוגרפיה והמועצה הישראלית לצרכנות אמורים גם הם לדייק במונחים, שהם מפיצים. המושג 'אדם בחדר זוגי' הוא מושג בינלאומי מקובל בתחום המלונאות. זהו תרגום לעברית מהמונח: Single occupancy.

"לא בטוח שלאקדמיה לעברית יש תרגום מוצלח יותר מאשר 'אדם בחדר זוגי'. בכל מקרה, לאור הממצאים, יש להניח שהמלונות ישקלו מחדש האם יש מונח מתאים יותר לפרסומים. לגבי מגבלת מינימום שהייה במלון: בתחילת הקיץ הפיצה התאחדות המלונות חוזר לכלל המלונות, המפרט את כללי החוק הדורש הצגת כל תנאי העסקה בפרסומי המלונות, לרבות דרישה לפרסום מבעוד מועד של משך מינימום השהייה, כאשר מופיע תנאי שכזה מצד המלון".

מחברת קל נופש נמסר: "בכל הפרסומים שלנו, ללא יוצא מהכלל, מופיעה במודעה בצורה ברורה העובדה לפיה המחיר הנקוב הינו לאדם ללילה בחדר זוגי ולמינימום X לילות. כמו כן מופיעות במודעה המילים "אלא אם צוין אחרת".

מאיסתא נמסר: "החברה אינה נוהגת לפעול באופן מטעה כלפי לקוחותיה ופועלת בהתאם להוראת החוק בכל הנוגע למחירים המפורסמים על ידה. כמודגש במודעות המחיר המפורסם הינו מחיר לאדם ללילה וזאת היות ולחברת איסתא אין את היכולת לדעת טרם פניית הלקוח, את הכמות וההרכב הסופי של החדרים והלקוחות. לכן הפרסום של איסתא ושל אחרים בענף מבוסס על אדם (מבוגר) ללילה. באתר האינטרנט של איסתא ניתן כמובן להזין במדויק את הרכב האנשים ואת מספר הלילות ולקבל את המחיר המלא".

מאופיר טורס נמסר: "כל ענף סוכני התיירות ובתי המלון מפרסמים מחירי חדרי מלון במחיר לאדם בחדר זוגי. כך נוהגת גם אופיר טורס בשקיפות מלאה".

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, מסר בתגובה: "פרסום מחיר ל'אדם בחדר זוגי' הוא נורמה מקובלת בעולם ובמיוחד באירופה ולא הומצאה בישראל על ידי הסוכנים. בתי המלון הם היחידים המכתיבים לסוכנים את אופן פרסום המחירים, כולל הקביעה של מחיר אדם בחדר זוגי. לעניין תנאים נלווים ומחייבים: עמדת ההתאחדות ברורה כי יש לפרסם וכפי שהחוק דורש, את כל התנאים הנלווים למחיר. בתקופה הקרובה תרענן ההתאחדות בקרב חבריה את כללי הפרסום על פי הוראות החוק. ההתאחדות פנתה בעניין מספר פעמים וביקשה כי בתי המלון וחברות התעופה יקפידו על פרסום המחיר הכולל גם באמצעות סוכנים. בפרסומי חוצות של חברות תעופה לדוגמה, לא מצויינים מסים והיטלים למחירי כרטיס הטיסה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
כולם אוהבים לילל וכולם יודעים את החיר האמיתי
לכל המזמינים שלום מכיוון שאני מאמין שכולנו חכמים הרי שלא יתכן שלאחר שבדקתם את המחירים בכל הסוכניות ואתם עומדים להזמין פתאם אתם טוענים "אבל חשבנו שזה מחיר לחדר" תבצעו הזמנה באתר לפני שאתם רושמים את כרטיס האשראי תקבלו את המחיר המלא אם תחויבו באגורה אחת יותר תתלוננו
הלוחש לעיתון  |  30.08.10
10.
עובדים עליכם בעיניים
מדינת ישראל כידוע לכם הינה מדינת הרמאים, באתרי אינטרנט בחו"ל לעולם לא תראו מחיר לאדם בחדר זוגי, תמיד מחיר לחדר (שגם נמוך משמעותית מהארץ). ליד המחיר יהיה כתוב לכמה אנשים החדר מתאים. ההמצאה שנקראית "מחיר לאדם בחדר זוגי" היא המצאה ישראלית נטו שבאה על מנת שהמחירים שבשמיים אצלנו יראו יותר זולים שיווקית. מישהו צריך לקום ולחוקק חוק נגד רישום של מחיר ליחיד ובעד מחיר כולל לכל החופשה כולל כמה לילות (אם יש מינימום) ותוספות נלוות. בדיוק כמו שחוקקו חוק שאומר שהמחיר המוצג צריך להיות כולל מיסי נמל ועוד מיסי אלף לילה ולילה שפעם לא היו מתווספים למחיר המוצג.
בחו"ל אין דבר כזה , רק בישראל  |  30.08.10
9.
הם גם מחייבים אנשים על סיורי בונוס שאפילו לא אומרים להם שכלולים בחבילה
לא משנה לאן תסעו, יש ישראלים שמוכרים סיורים באזור. סוכנויות הנסיעות מוסיפים את הסיורים למחיר שהם דורשים בשביל הנופש, ואפילו לא אומרים לכם שהם כלולים במחיר (כלומר תשלמו על סיור ולא תקבלו אותו). רק אם אתם מתמקחים על המחיר הם מורידים את הסיור או אומרים שיוסיפו סיור בלי כסף. לתשומת לבכם - היזהרו שמישהו ברשויות יבדוק את זה!!!
אחד  |  30.08.10
לכל התגובות