אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון "כלכליסט" - מנכ"ל מיטרוניקס אופטימי: "נמשיך לצמוח בשיעור דו־ספרתי"

ראיון "כלכליסט" - מנכ"ל מיטרוניקס אופטימי: "נמשיך לצמוח בשיעור דו־ספרתי"

שוק בריכות השחייה מדשדש במקומו אחרי הצלילה של 2008, אבל מנכ"ל מיטרוניקס יובל בארי בטוח שהחברה תמשיך לצמוח ולא פוחד מהסינים

31.08.2010, 22:27 | עומר ענבר

כולם יודעים שבעתות משבר, ענפי המותרות הם בין הראשונים שנפגעים, ובחדות. חברת מיטרוניקס, הפועלת בתחום ייצור ומכירה של רובוטים לבריכות שחייה, המאופיין כענף של מותרות, נכוותה אף היא קשות מצמצום הצריכה בענף שלה. על פי מפיצת ציוד הבריכות הגדולה בעולם, Pool Corporation, המשבר העולמי הגיע לענף הבריכות מיד עם פריצתו, וגרם לפגיעה קשה. "תעשיית הבריכה נמצאת במשבר הקשה ביותר שהיתה בו אי פעם", הודיעה החברה, ואמרה שההאטה החריפה שהחלה עוד ב־2008 עתידה להימשך גם לאורכה של 2010.

מיטרוניקס, בדומה למתחרותיה בתחום הרובוטים שמיועדים לניקוי בריכות, רשמה שנתיים לא קלות: המכירות שלה ירדו אמנם קלות, מרמה של 228 מיליון שקל ב־2007 ל־211 מיליון שקל ב־2009, אבל בשורות התחתונות המצב היה קשה יותר: הרווח התפעולי, שעמד על 64 מיליון שקל ב־2007, נחתך ל־11 מיליון שקל ב־2009.

שנתיים לא פשוטות

על פי הערכות, שוק הבריכות והציוד הנלווה, הן בתחום הפרטי (בתים פרטיים) והן בתחום הציבורי (מוסדות, בתי ספר ועוד), צפוי להישאר יציב השנה לעומת 2009, שבה נרשמה ירידה ניכרת בהיקפי הפעילות של החברות בענף בכלל - ובתחום הרובוטים לניקיון בפרט. ואולם מנכ"ל מיטרוניקס יובל בארי מרגיש שגם בסביבה הנוכחית, ולאחר שנתיים לא פשוטות, מיטרוניקס תצמח בשיעור דו־ספרתי, גם אם השוק ימשיך להיות גרוע.

"השפעות המשבר הולכות יד ביד עם הענף שלנו מכיוון שמדובר בשוק של צריכה", אמר בארי ל"כלכליסט". "השוק שלנו מתחלק למכירה של רובוטים לבריכות חדשות ולבריכות קיימות. אין ספק ששוק הבריכות החדשות סובל מהאטה חזקה, אך המכירות לבריכות קיימות נמשכות. בעוד שהשוק יצמח ב־2010 במקסימום 2%, אנחנו מאמינים שנחזור לשיעורי הכנסות שמשקפים צמיחה דו־ספרתית לעומת השנה שעברה. לעומת הענף אנחנו בהחלט בקצב טוב. גם אם השוק יהיה מתון עוד שנתיים, אנחנו נמשיך בשיעורי צמיחה דו־ספרתיים", אומר בארי בביטחון.

דבריו של בארי מגיעים על רקע פרסום תוצאות טובות של מיטרוניקס לרבעון השני של 2010, שמהן עלה כי הגיע שיפור מיוחל בפרמטרים הפיננסיים: המכירות עלו ב־12% ל־91 מיליון שקל, ונרשמה צמיחה של 8% ברווח התפעול ל־21 מיליון שקל. "הרווח הגולמי נשמר למרות השחיקה במטבעות שהורידה 13 מיליון שקל בשורת ההכנסות ו־11 מיליון שקל ברווח הנקי. אנחנו מרוצים ורואים את המשך הצמיחה", אמר.

כידוע, עיתוי מדויק הוא לעתים יקר מפז. במאי 2008 רכשה מיטרוניקס נתח של 48.3% מ־MGI הצרפתית בעסקה בת כמה שלבים, בהשקעה של 50 מיליון שקל. במהלך 2009 ביצעה מיטרוניקס הפחתה של 7.1 מיליון שקל בנכסים הבלתי מוחשיים של MGI, אבל מבחינתה של מיטרוניקס, הרכישה שנעשתה ערב פרוץ המשבר היתה חלק אינטגרלי בצמיחה המחודשת שלה: רכישה שעשויה להיות מרכזית ביכולת החברה להציג תוצאות טובות משמעותית מהשוק שבו היא פועלת באמצעות כניסה לשווקים נוספים המשיקים לרובוטים לניקיון בריכות.

כניסה לתחומים חדשים

החברה הצרפתית מייצרת מוצרים משלימים לרובוטים לבריכות שחייה: אזעקות לבריכות פרטיות, מערכות גילוי למניעת אירועי טביעה בבריכות פרטיות וציבוריות, ייצור של מערכות ידידותיות לסביבה לטיהור מים, ופיתוח מערכות לטיהור מים לתחום המזון, הבריאות והחקלאות. ברבעון השני תרמה הרכישה של MGI 19 מיליון שקל או 21% מהמכירות של מיטרוניקס.

היה לכם מזל עם הרכישה של MGI?

"הרכישה של MGI ערב פרוץ המשבר התבררה כהחלטה טובה, שמסייעת לנו בתקופה הקשה בשוק, אך היא היתה טובה גם אם לא היה פורץ משבר. אני לא יודע אם זה מזל, מדובר בתהליך של עבודה אסטרטגית שנמשכה שנה ושהביאה אותנו למסקנות על כדאיות הרכישה. שילמנו בסך הכל 50 מיליון שקל, כולל קניית חוב שהיה לחברה לבנקים שהיה בסדר גודל של 7 מיליון יורו. ב־2009 עסקנו בארגון מחדש של MGI דרך הקמת מערך מכירות משלנו בצרפת, החלפנו את כל ההנהלה והוצאנו הרבה כסף. השנה אנחנו כבר רואים את התגשמותן של התחזיות שלנו".

שולי רווח גבוהים

שוק הבריכות מתחלק לשניים: בריכות פרטיות, המונה כ־12 מיליון בריכות פרטיות בעולם, והשוק הציבורי שמורכב מעוד 600-500 אלף בריכות. השוק הציבורי מתאפיין בשולי רווח גבוהים יותר, גם על רקע הדרישות הגבוהות יותר ליעילות המוצרים הנלווים, ובהם רובוטים לניקיון. אף שהיקף הבריכות הוא גדול ומגוון, רק ב־10%-20% מהבריכות בעולם מוחזקים רובוטים לניקיון.

"בארצות הברית ובצרפת אנחנו מחזיקים ב־35% מנתח השוק, בשוק הציבורי בעולם אנחנו מחזיקים 15% והיעד שלנו הוא להגיע ל־30%. אין ספק שבעשר השנים הקרובות נמשיך לראות עלייה בנתח השוק של הרובוטים כפתרון לניקיון בריכות. בישראל שוק הבריכות הוא קטן מאוד. למטרוניקס זה שוק מאוד משמעותי אף שהוא לא גדול, אבל הוא אסטרטגי ומאפשר לנו לבחון את המוצרים שלנו בחצר הפרטית שלנו ולראות את הביצועים בעיניים, לפני שאנחנו מתחילים את שיווקם לחו"ל".

לאחר הרכישה המוצלחת אתם בוחנים אפשרויות רכישה נוספות?

"אנחנו כרגע בשלב שנשקיע את כל המשאבים לעיכול של MGI. עם זאת, עם 90 מיליון שקל בקופה ואפס חוב בכלל, יש לנו אפשרות לשקול השקעה גדולה נוספת באחד התחומים החדשים שאליהם נכנסנו עם הרכישה. יש הזדמנויות והרבה חברות שלא מצליחות לצאת מהמשבר, שעשויות להיות אטרקטיביות".

בשנים האחרונות התחרות בשוק הרובוטים מחריפה, גם על רקע ניסיונות של יצרנים סינים להיכנס לשוק עם היתרונות המוכרים שלהם, כמו ייצור מסיבי ותמחור אטרקטיבי. עד כמה יצרנים סינים יכולים להיות גורם מאיים עליכם בשוק?

"התחרות הולכת גוברת ואנחנו גם רואים יצרנים סינים, שנמצאים כבר בתחומים משיקים לענף הבריכות. המטרה שלנו היא לשמר את נתח השוק שלנו על בסיס טכנולוגיה ייחודית ולא על בסיס מחיר. אנחנו רואים את האסטרטגיה הזאת מחזיקה מים גם בעתיד. על הרובוטים אין פטנטים וכל אחד יכול לנסות לחקות את המוצר, אבל חסרים להם המוניטין של האמינות והשירות, ולקוחות פוטנציאליים לא ימהרו להמר על משהו חדש".

בתחילת השנה העניקה החברה לקיבוץ יזרעאל - בעל השליטה בה (70%) - אופציות פנטום כתגמול לארבעה עובדים בכירים, חברי הקיבוץ, במקום לתגמל את העובדים באופן ישיר. שווי ההטבה הגיע ל־60 מיליון שקל. ההקצאה הרעיונית היוותה 0.063% מהון המניות של החברה.

מה היה הרציונל שעמד מאחורי ההקצאה?

"מכיוון שעל פי החלטה של הקיבוץ חברי קיבוץ אינם יכולים לקבל אופציות, הרציונל היה ברור: סיפוק מוטיבציה למנהלים להישאר בחברה".

2009 היתה שנה קשה עבור החברה. מדוע בכל זאת הוחלט על חלוקת דיבידנדים?

"לחברה יש מדיניות חלוקת דיבידנד של 25% מהרווח בכל שנה, כולל השנים 2009-2008. ב־2009 חילקנו 15 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה של 2010 כבר חילקנו עוד 15 מיליון שקל כדיבידנד לבעלי מניותיה".

תגיות