אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי הם המרוויחים והמפסידים מהפחתת דמי הקישוריות צילום: בלומברג

מי הם המרוויחים והמפסידים מהפחתת דמי הקישוריות

האם הציבור באמת ישלם פחות? כיצד יושפעו חברות הסלולר? והאם ייכנסו לשוק מפעילים חדשים? בעקבות ההחלטה הדרמטית של שר התקשורת על הפחתת דמי הקישוריות, כלכליסט מביא את השאלות והתשובות שנותרו פתוחות

05.09.2010, 06:58 | גילעד נס

הסערה הציבורית סביב סוגיית דמי הקישוריות הגיעה ביום חמישי לשיא, כאשר שר התקשורת משה כחלון הכריז במסיבת עיתונאים כי כבר בינואר הקרוב יופחתו דמי הקישוריות בכ־75% - מ־25.1 אגורות לדקה ל־6.87 אגורות לדקה (לא כולל מע"מ).

כחלון תקף את חברות הסלולר, שלטענתו "שיתפו פעולה באופן חלקי ולא העבירו את כל הנתונים שהתבקשו להעביר". ההסבר לכך, אמר, הוא רצונן "למשוך את התהליך באופן אינסופי, כדי להמשיך ולגבות את התעריף הנוכחי". כחלון התייחס לטענת החברות על ליקויים בהליך שקיים: "חברות הסלולר עשו מיליארדים מחוסר שקיפות, ומעזות לטעון שמשרד התקשורת פועל בחוסר שקיפות. אני דורש מהחברות הללו קצת צניעות... הן מפיקות חשבון שרוב הצרכנים לא מסוגלים להבין, אז מי כאן פועל בחוסר שקיפות?".

חברות הסלולר הגיבו גם הן בתקיפות. מסלקום נמסר כי "נראה שהחלטת השר מוטעית ומעידה מעל לכל על פגמים וכשלים חמורים שנפלו בתהליך". מנכ"ל סלקום עמוס שפירא אמר כי החברה "שיתפה פעולה באופן מלא, והעבירה למשרד התקשורת כל חומר שהתבקשה ככל שהיה בידה. מבנה החשבונית ללקוח נקבע על פי הנחיות משרד התקשורת". גם חברות הסלולר האחרות מתקוממות על המהלך, והודיעו כי הן שוקלות לעתור לבג"ץ.

בינתיים, עד לסיבוב ההתגוששות הבא, הנה כמה שאלות נפוצות על דמי הקישוריות והתשובות להן.

האם הכרזת שר התקשורת היא המילה האחרונה בנושא?

 

חוק התקשורת מקנה לשר התקשורת סמכות להתקין תקנות הקובעות את דמי קישור הגומלין, כלומר דמי הקישוריות. כדי ליישם את החלטתו נדרש רק אישור משרד המשפטים, כנהוג בכל הליך חקיקתי, ולאחריו יכול השר לפרסם ברשומות את ההחלטה ואת מועד כניסתה לתוקף. במילים אחרות, אם לא יצליחו חברות הסלולר לטרפד את הההחלטה בבית המשפט או בחקיקה נגדית בכנסת, הפחתת דמי הקישוריות היא עניין חתום וגמור.

האם נשלם פחות על שיחות ממכשיר הסלולר?

 

כן, אך לא מיד. חשוב לזכור כי אין קשר ישיר בין הורדת דמי הקישוריות לבין התעריפים שמשלם רוב הציבור על שיחות הסלולר, וכי דמי הקישוריות מועברים בין חברות התקשורת (סלולר ונייח) עצמן. הסיבה שבגללה לא יירדו המחירים בטווח המיידי היא שיותר מ־90% מלקוחות הסלולר משלמים מחיר קבוע לדקה, הנקבע בעת שהם מצטרפים לתוכנית התקשורת שבה בחרו. דמי הקישוריות מגולמים במחיר לדקה לפי הערכת חברת הסלולר את כמות השיחות שיבצעו הלקוחות מחוץ לרשת שבה הם מנויים.

העתירה המתוכננת לבג"ץ מה יאמרו חברות הסלולר לשופטים? חברות הסלולר צפויות להגיש עתירה לבג"ץ נגד הפחתת דמי הקישוריות; מה יהיו הטיעונים המרכזיים שלהן? גילעד נסלכתבה המלאה

על פי הוראות משרד התקשורת, חברות הסלולר אינן מורשות להעלות את תעריפי שירותי התקשורת שהן מעניקות בתקופת ההתחייבות של הלקוחות, אך המשרד אינו יכול לכפות עליהן להוריד את המחירים, גם אם הרכיב של דמי הקישוריות יוזל.

מתי נתחיל לראות שינוי משמעותי בתעריפי הסלולר?

 

השינוי בתעריפים צפוי רק באמצע 2011, עם כניסתם לשוק של המפעילים הווירטואליים, שצפויים להציע מחירים נמוכים יותר. אם חברות הסלולר ירצו לשמר את לקוחותיהן הן ייאלצו להגיב בהורדת תעריפים. עם זאת, המחיר אינו חזות הכל, וחברות הסלולר הגדולות צפויות להדגיש את היצע שירותי האינטרנט והתוכן שלהן, את היצע המכשירים ואת הטיפול בהם.

נושא שכמעט ונשכח הוא הפחתת דמי הקישוריות ל־SMS - מ־2.8 אגורות לכמעט חצי אגורה. גם בתחום זה ישתדלו החברות לדחות ככל שניתן את הפחתת התעריפים, אולם גם הן יודעות שעידן רווחיות ה־SMS העצומה תם, והלקוחות יצפו להורדה מהותית של מחירי ההודעות הללו.

מה תהיה ההשפעה על חברות הסלולר בטווח הקצר?

 

ההפרש בין תעריף דמי הקישוריות כיום לזה שייכנס לתוקף בינואר 2011 הוא 18.23 אגורות (ללא מע"מ). כל דקת שיחה שייזום לקוח סלקום, למשל, עם לקוח פרטנר, פלאפון או מירס, תשאיר בכיסה של סלקום 18.23 אגורות יותר משהיו נותרות בכיסה קודם לכן, מכיוון שהלקוח ממשיך לשלם את התעריף הקבוע בתוכנית ההתחייבות, בעוד שדמי הקישוריות שתעביר סלקום לחברה שאליה הוא התקשר יהיו נמוכים יותר. עם זאת, כל דקת שיחה שיקיימו לקוחות פרטנר, פלאפון, מירס וחברות הטלפוניה הנייחת עם אותו לקוח סלקום, תכניס לכיסה של האחרונה 18.23 אגורות פחות משהיתה מקבלת קודם לכן.

50% מהשיחות שמקיים הצרכן יוצאות מחוץ לרשת שלו (בפלאפון מעט יותר, ובמירס הרבה יותר, כנגזר מנתח השוק שלהן מול סלקום ופרטנר), ולפיכך בטווח הקצר אמורות סלקום ופרטנר להישאר מאוזנות מבחינת ההכנסה וההוצאה של דמי הקישוריות לחברות האחרות. פלאפון עתידה להרוויח מעט מהשינוי, ומירס היתה אמורה להרוויח הרבה יותר, משום שהחיסכון בתשלום דמי הקישוריות לחברות האחרות הוא הכי משמעותי אצלה.

כחלון. תקף את חברות הסלולר, צילום: אוראל כהן כחלון. תקף את חברות הסלולר | צילום: אוראל כהן כחלון. תקף את חברות הסלולר, צילום: אוראל כהן

אך חישוב זה אינו לחלוטין מדויק, משום שיותר משחשוב נתח השוק של החברות לעניין זה, חשוב מהו תמהיל הלקוחות שלהן. במירס, למשל, רוב הלקוחות הם לקוחות עסקיים, המאופיינים בכמות רבה של שיחות נכנסות מרשתות אחרות, ולכן היא תקבל סכום קטן יותר מהחברות האחרות בגין שיחות אלה. תמהיל הלקוחות הפרטיים והעסקיים הוא שגרם גם לסלקום, פרטנר ופלאפון להצהיר כי בסופו של דבר יפחתו רווחיהן.

אל קלחת החישובים הזו יש להכניס גם את לקוחות הפרה־פייד (pre paid), המשלמים מראש על השיחות שלהם באמצעות רכישת כרטיסים שבהם מספר הדקות מוגבל. לקוחות אלה משלמים תעריפים גבוהים על כל דקת שיחה, אך מספר דקות השיחה שלהם נמוך משמעותית ממספר הדקות של הצרכן הממוצע, ולכן עיקר הכנסות חברות הסלולר מהם נגזר מגביית דמי הקישוריות מהמתקשרים אליהם. לקוחות אלה מהווים פחות מרבע מלקוחות הסלולר בישראל, אך השפעתם הכספית בהקשר הפחתת דמי הקישוריות היא גדולה.

מה תהיה ההשפעה על החברות בטווח הארוך?

 

כאן מדובר בסיפור אחר. אם מירס אכן תשדרג את הרשת שלה ב־2011–2012, תגדיל את נתח השוק שלה ותגייס כמות נכבדת של לקוחות פרטיים, יחלו לפעול תעריפי דמי הקישוריות לטובתה. מהסיבה הזאת תמכה החברה במהלך של משרד התקשורת.

ההשפעה על החברות הגדולות בטווח הארוך פחות ברורה. כדי לאזן את הירידה בהכנסות מדמי קישוריות נכנסים מבלי להעלות את תעריפי השיחות לדקה, יידרשו החברות לבצע שינוי בתמהיל הלקוחות, להגדיל את ההכנסות משירותי תוכן וגלישה, להעביר את הלקוחות לחבילות דקות שיחה בלתי מוגבלות ברשת, עם תשלום נוסף על שיחות מחוץ לרשת (כפי שהחלו להציע לאחרונה פרטנר ופלאפון).

האם ספקיות השיחות הקוויות הן הנהנות הגדולות מהמהלך?

 

דקת שיחה מטלפון נייח של בזקלסלולר עולה כיום 35.48 אגורות (כולל מע"מ), ומ־HOT המחיר הוא 35.60 אגורות (כולל מע"מ). לעומת זאת, לקוח סלולר המתקשר לטלפון נייד או נייח משלם תעריף ממוצע של 40-45 אגורות (כולל מע"מ) לדקת שיחה. השינוי המיידי המשמעותי יהיה בשיחות מטלפונים נייחים לטלפונים סלולריים. מיד לאחר הפחתת דמי הקישוריות תעלה דקת שיחה מבזק או מ־HOT לסלולר 14.34 אגורות (כולל מע"מ) - תעריף זול יותר ב־25-30 אגורות לדקה לעומת שיחת סלולר.

שר התקשורת טען במסיבת העיתונאים כי על פי נתונים שהעבירו חברות הסלולר, כ־70% מהשיחות המתבצעות מהסלולר מתקיימות באזור שבו יש זמינות לטלפון קווי. גם אם נניח שהמספר מופרז וקרוב יותר ל־50%, מדובר בכ־170 דקות שיחה חודשיות - כמחצית ממספר דקות השיחה הממוצע של לקוחות הסלולר, על פי הדו"חות הכספיים של החברות.

לקוח שיקיים את השיחות הללו מטלפון קווי קווי יחסוך כ־52-44 שקל בחודש וכ־620-530 שקל בשנה. בתחשיב המתייחס לבתי אב מרובי סלולר ולעסקים, מדובר בחיסכון של אלפי שקלים למשק בית ושל עשרות אלפי שקלים לעסקים שעובדיהם שוהים רוב היום במשרד. זהו האיום הגדול על חברות הסלולר, שלטענתן לא הובא בחשבון בעת הדיון על הפחתת דמי הקישוריות, ואותו הן עשויות לתקוף בבג"ץ.

מה יעלה בגורל ה־Callback?

בתהליך ה־Callback מנותבת שיחה בין שני סלולרים או בין טלפון סלולרי לטלפון קווי באמצעות רשת קווית, כדי לנצל את העלות הזולה יותר של הרשתות הקוויות. על פי תחשיבי חברות הסלולר, דמי קישוריות שיעמדו על פחות מ־8 אגורות לדקה יהפכו את איום ה־Callback לממשי. חבילות דקות השיחה בתוך הרשת, שהחלו פרטנר ופלאפון להציע, מנסות לנטרל איום זה בהציען כמות בלתי מוגבלת של דקות שיחה.

החיסרון היחסי של ה־Callback הוא המורכבות היחסית שלו לצרכן לעומת חיוג ישיר ליעד, אולם גם חיסרון זה הולך ונעלם — באופן אירוני, הודות לחברות הסלולר עצמן, המציעות שירותים מבוססי Callback לישראלים היוצאים לחו"ל. לקוחות המצוידים בטלפונים חכמים צפויים להיות קהל היעד העיקרי של שירותים אלה בתוך תחומי ישראל, כיוון שניתן להתקין בהם תוכנה המנהלת את התהליך מאחורי הקלעים, בעוד הלקוח משתמש בטלפון כרגיל.

קהל יעד נוסף הוא לקוחות הפרה־פייד, שרכיב המחיר הוא השיקול העיקרי שלו, ושירותי ה־Callback יציעו לו תעריף זול משמעותית מזה המוצע לו כיום בקרב החברות הגדולות.

כיצד ישפיעו דמי הקישוריות על המפעילים הווירטואליים?

 

המפעילים הווירטואליים אמורים "להתארח" בתשתית חברות הסלולר תמורת תשלום. התעריף שישלמו אמור להיקבע במו"מ, ואם מו"מ זה לא יצלח עד 16 בדצמבר השנה, יקבע שר התקשורת את התעריף. תעריף דמי הקישוריות אמור לשמש כבסיס לחישוב התעריף שיקבע שר התקשורת.

לפי גישה אחת, התעריף צריך להיות נמוך מדמי הקישוריות, מכיוון שחברת הסלולר משנעת את השיחה בתוך הרשת שלה ולא מחוצה לה. גישה הפוכה טוענת כי התעריף צריך להיות גבוה מדמי הקישוריות, שכן העברת שיחה מרשת לרשת מתבצעת על תשתית קווית, הזולה יותר מתשתית סלולרית, ואילו העברת השיחה של לקוחות המפעילים הווירטואליים תתבצע מהמכשיר הסלולרי, דרך אנטנת חברת הסלולר, ועד לב הרשת שלה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות