אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תמיר פוליקר: "סונול צריכה לצאת לחו"ל"

תמיר פוליקר: "סונול צריכה לצאת לחו"ל"

רגע לפני שהוא פורש חושף מנכ"ל סונול את המחלוקות עם החברה־האם גרנית הכרמל: "רצינו לרכוש את טיב טעם אבל הקבוצה לא נתנה לנו. גרנית הכרמל חושבת שצריך להתמקד בישראל. אני חושב שזו טעות"

07.09.2010, 16:11 | ליאור גוטמן

תמיר פוליקר (45)

מגורים: קריית אונו

השכלה: רו"ח, תואר שני במינהל עסקים

תפקיד: מנכ"ל סונול 2007–2010

תפקידים קודמים: סגן נשיא ומנהל הכספים בקבוצת עזריאלי

עוד משהו: סקיפר, בעל רישיון להשיט יאכטה

חברות האנרגיה המובילות בישראל, אלו שרגילות למכור לנו בנזין לרכב וחטיף לילד, עומדות בפני פרשת דרכים: עד סוף העשור צפויות לעלות על הכביש אלפי מכוניות חשמליות שלא יזדקקו לדלק, מה שעלול לצמצם משמעותית את תזרים ההכנסות הקבוע שלהן מתדלוק מכוניות. במקביל, החודש בישרו שותפות קידוחי "לווייתן" על מציאת מאגר פוטנציאלי של 3 מיליארד חביות נפט מול חופי ישראל, וברגע שיצליחו להפיק אותו, ניתן יהיה לוותר על יבוא נפט מחו"ל, לצמצם עלויות רכש ולהגדיל את מרווחי הזיקוק של חברות הדלק.

לדברי תמיר פוליקר (45), מנכ"ל סונול הפורש, הדילמה להיכן לנתב אסטרטגית את חברות הדלק, בנזין או חשמל, היא יחסית פשוטה. "חברות דלק הן חברות קמעונאיות והן נותנות מענה לשירותי רכב ונהג. אם מחר ירצו לתדלק בגז או בחשמל במקום בדלק, זה יקרה תחת אותה קורת גג. בטר פלייס מאמינה שבעוד כמה שנים מרבית כלי הרכב יהיו חשמליים, ואם חברות הדלק מניחות שהיא צודקת, אז צריך להמיר את רווחיות הרשת מתזקיקי דלק להטענות", הוא מסביר.

נכון להיום, שלוש מארבע חברות הדלק הגדולות כבר הכריזו עקרונית על הצבת מתחמי החלפת סוללות בתחנותיהן - דור אלון, פז ודלק. סונול אמורה להיות החברה הרבעית שתצטרף למעגל, אולם נכון להיום, טרם הושגה הסכמה רשמית בין הצדדים.

בטר פלייס חשבה שהיא תוכל להקים את האופרציה לבד. מה השתנה?

"בפגישות הראשונות שהיו לנו עם בטר פלייס לפני כמה שנים הם הגדירו את עצמם כגוף 'ירוק' והיה להם קשה להתחבר לתחנות הדלק. הסברתי להם שזו הדרך היחידה להגיע לקהל הלקוחות בגלל הפריסה הרחבה של חברות הדלק. היום הם מנהלים מו"מ עם כולם", הוא מסביר. עם זאת, פוליקר מאמין שהמעבר למכוניות חשמליות לא יקרה כל כך מהר. "הטכנולוגיה מגבילה את טווח הנסיעה ל־160 ק"מ, וגם זה בתנאים אופטימליים - בלי עליות או פקקים".

תחנות הדלק ייהפכו למתחמי החלפת סוללות?

"אם היום מתדלקים בבנזין ובסולר, מחר 'יתדלקו' בגז ובחשמל. חברות האנרגיה בסך הכל יחליפו ספקי חומר גלם להנעת כלי הרכב. עלינו כחברות אנרגיה זה לא ישפיע", הוא מסביר.

תחושה של מיצוי

לפני כחודש הפתיע פוליקר והודיע שהוא עוזב, זאת לאחר שעבד עשר שנים בחברת גרנית הכרמל, בעלת השליטה בסונול שבשליטת דוד עזריאלי, מתוכן ארבע שנים בתפקיד המנכ"ל. מי שיחליף את פוליקר כבר אחרי החגים הוא ניר גלילי, שכיהן כמנכ"ל חברת הליסינג שלמה SIXT. "אחרי כמה שנים בתפקיד הבנתי שמיציתי אותו. לקחתי חברה בהפסדים והפכתי אותה לחברה רווחית. מבחינתי, הפוטנציאל של סונול מוצה", הוא מסכם.

פוליקר, שהגיע לסונול בתחילת 2007, גילה שקיבל לידיו נדוניה בעייתית: הדו"חות הכספיים של החברה לסוף 2006 הראו שבידי החברה כ־213 תחנות כאשר רק כ־50% מהן נמצאות בבעלות והשאר מופעלות על ידי זכיינים. מספר חנויות הנוחות היה נמוך יחסית והסתכם ב־33 בלבד. אם לא די בכך, סונול סיכמה את 2006 עם הפסד נקי של כ־24 מיליון שקל.

פוליקר. קיבל נדוניה בעייתית פוליקר. קיבל נדוניה בעייתית פוליקר. קיבל נדוניה בעייתית

"עסקתי בכיבוי שריפות"

רגע לפני שפוליקר עוזב, הוא משאיר לגלילי חברה עם 229 תחנות דלק, מתוכן 83% בבעלותה. מספר חנויות הנוחות הגיע ל־149, פי יותר מארבעה. את 2009 סיימה החברה עם רווח נקי של כ־77 מיליון שקל. "קיבלתי חברה מפסידה ולא ממוקדת שלא החליטה אם היא קמעונאית או סיטונאית. המתחרים השאירו אותה מאחור, ומעט חנויות הנוחות שהיו הופעלו על ידי זכיינים. השקענו כ־85 מיליון שקל בהקמת So Good, וכיום החברה רווחית, ממוקדת, קמעונאית, עם שדרה ניהולית מקצועית", הוא מסביר.

נראה כאילו המתחרים גילו את תחום חנויות הנוחות הרבה לפניכם.

"בסונול שרר חוסר סדר ואנשים שם לא פעלו בראייה ארוכת טווח. מצאתי את עצמי מכבה שריפות ומחפש כל היום איך לגבות כסף מבעלי תחנות שלא שילמו. היה מהפך בשדרה הניהולית של החברה והגענו למסקנה שחובה לשלוט על התחנות, מה שהקל בטווח הארוך את מיתוגן תחת So Good".

מה השלב הבא בהתפתחות החברה?

"רצינו לרכוש את טיב טעם כי זה היה משאיר בידינו מרכז לוגיסטי טוב, אבל בקבוצה לא נתנו לנו. באסטרטגיה של גרנית הכרמל סונול צריכה להתמקד רק בישראל. אני חושב שזו טעות. לטעמי, אחת הדרכים העיקריות של סונול להתפתח היא על ידי הגדלת הפעילות בחו"ל. במצב הפיננסי של יוון או ספרד אפשר למצוא בתי זיקוק שייתנו מענה לשאיפות להתפתח בתחום תזקיקי הדלקים".

מה לגבי רכישת תחנות דלק מהמתחרים שלכם?

"גורמים בשוק הדלק לא הבינו איך השוק פועל. חלקם ניסו לקחת נתח שוק על ידי הורדת מחירי תדלוק ללקוחות מוסדיים (ליסינג וציי רכב – ל"ג), אבל מאחר שמחיר הגלם בבית הזיקוק זהה עבור כל חברות הדלק, יצא שכולם הפסידו. הצעד השני היה ניסיון לקחת תחנות על ידי מתן הטבות לבעלי תחנות. מחירי השכירות בתחנות החדשות שעברו ידיים עלו בעשרות אחוזים ובחלק מהן המחיר שהחברה משלמת לבעל התחנה הוכפל. אין אפשרות להרוויח ככה".

דובר בזמנו על הנפקה בבורסה. זה עדיין על השולחן?

"אני חושב שסונול בנויה היום להנפקה", מפתיע פוליקר. "לא עשו את זה עד היום בגלל שיקולים של בעלי מניות, אבל היום החברה חזקה מספיק. לא צריך להפריד אותה מגרנית הכרמל אלא להפעיל אותה במסגרת גרנית, כמו שדלק ישראל פועלת בתוך דלק", הוא מסביר. לדבריו, היתה לו כוונה להתקדם בנושא אבל התהליך לא מיצה את עצמו. "רעיון ההנפקה לא היה על האג'נדה של בעל המניות. אל תשכח שעבדו על הנפקת מניות קבוצת עזריאלי, ואם יש לו"ז לבעלי המניות, אז ברור שעזריאלי והנפקותיה קודמות לסונול".

גורמים בחברה טוענים שהעזיבה שלך נובעת מהסכסוכים עם העובדים.

"במשך שנים התקיימה מערכת יחסים טובה בין ההנהלה לעובדים. יש הסכם מול הוועד שקיבל תוקף בבית הדין לעבודה, שם נקבע שהעובדים יעניקו שקט תעשייתי לחמש שנים ממרץ 2010 עד מרץ 2015 ואין תוספת עלות שכר. לאחרונה קם ועד בספרינט מוטורס (חברה בבעלות סונול שמפעילה את תחנות הדלק – ל"ג), שחודשיים אחרי חתימת ההסכם בחר להפר אותו ולהתלהם. הגענו לבית הדין לעבודה שקבע שהם מפרים הסכם כתוב", טוען פוליקר. לדבריו, לאחרונה חודש המו"מ בין ההנהלה לצדדים וניר גלילי יצטרך, ככל הנראה, להשלים את המהלך.

מיזוג עם דור אלון, ניסיון שני

ב־2005 התבשר שוק האנרגיה על מיזוג ענק בתחום: חברת גרנית הכרמל קיבלה מדודי ויסמן ושרגא בירן, בעלי דור אלון, כ־155 מיליון דולר (במונחי 2005) עבור רכישת סונול. המיזוג יצר את חברת הדלקים הגדולה בישראל שברשותה כ־400 תחנות דלק. לשם השוואה, חברת פז, שנחשבת כיום לחברה הגדולה בישראל, מחזיקה ברשותה כ־270 תחנות דלק. הממונה על הגבלים עסקיים רונית קן התנגדה למהלך, ובעתירה לבית המשפט העליון היא הצליחה לבטל את המיזוג. לדברי פוליקר, הגיעה השעה לנסות לאחד את החברות שוב.

"אין שום סיבה בעולם שלא למזג היום את דור אלון עם סונול. זו הדרך היחידה לתקן את העיוות שהרגולטור יצר - מונופול של בית זיקוק שמוכר כמעט ורק לעצמו ולרשות הפלסטינית. בז"ן מוכר לשאר והוא הופך למונופול. הגוף שיוכל להתמודד מולו הוא דור אלון וסונול שיחזיקו 400 תחנות", הוא אומר.

עזריאלי וויסמן ישלימו את המהלך?

"צריך נחישות של שני בעלי השליטה. חשבו על זה בעבר, אבל בית המשפט תקע את זה. מצד שני, בזמן הפסיקה לא הופרטו בתי הזיקוק והממונה על הגבלים עסקיים יכולה היום לאשר איחוד בין החברות".

יש לך תפקיד חדש באופק?

"אין לי תוכניות".

תגיות