אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוטיוב: לא רק חתולים שמנגנים על אורגן איור: גלעד סליקטר

יוטיוב: לא רק חתולים שמנגנים על אורגן

מה משותף לנהג מונית מהודו, אם חד־הורית מבריטניה ומעצב שיער ישראלי? כולם צילמו סרטונים ביתיים בעלות נמוכה והעלו אותם ליוטיוב כדי לקדם באמצעותם את העסק שלהם. המומחים של גוגל מסבירים איך עושים את זה נכון

07.09.2010, 09:59 | עומר כביר

2 מיליארד סרטונים נצפים ביום, 25 שעות וידיאו חדשות שמועלות כל דקה, ו־3.5 מיליארד חיפושים בחודש. אתר שיתוף הווידיאו של גוגל הוא כיום אחד האתרים הפופולריים בעולם, שהוליד כוכבים כמו סוזן בויל וג'סטין ביבר.

אבל לא מדובר רק באתר שבו גולשים יכולים להעביר את הזמן בצפייה בחתולים המנגנים על אורגן, או בילד המתלונן שאחיו התינוק נשך לו את האצבע. זוהי פלטפורמה שבה יכולים עסקים קטנים ובינוניים לקדם את עצמם בדרך ייחודית, ולזכות להצלחה רבה תמורת השקעה כספית נמוכה.

מתכננים לפרסם סרטון ביוטיוב? דברים שכדאי לשים לב אליהם לבדוק מה עושים המתחרים, לתכנן כמה להשקיע בהפקה, לדאוג שהסרטון יעניין את הצופים ועוד כתב כלכליסט, 2 תגובותלכתבה המלאה

"לפני יוטיוב, עולם הפרסום בווידיאו היה קיים רק בטלוויזיה והיה פתוח רק למותגים גדולים כמו קוקה קולה. חברה קטנה לא יכלה להרשות לעצמה לפעול בתחום", אומר ל"כלכליסט" סבסטיאן מיסוף, ראש תחום שיווק לעסקים קטנים ביוטיוב באזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. "מה שקורה כרגע, ויוטיוב הוא גורם מרכזי בתחום, זה פרגמטציה של תוכן. משתמשים יוצרים צורות בידור חדשות, סרטונים חינוכיים או אינפורמטיביים, ומאפשרים לאנשים לצפות ביותר תוכן מזה שקיים בטלוויזיה. הפרגמטציה הזו היא הזדמנות למפרסמים, וגם אם מדובר בעסקים קטנים שיכולים לפנות לקהל מפולח".

התחילה כמאפרת וקיבלה ליין משלה

ביוטיוב קיימות לא מעט דוגמאות לעסקים קטנים שהצליחו לקדם את עצמם באמצעות סרטונים. "Devesh Mishra הוא נהג מונית הודי שהכין סרטון פשוט, שבו הוא מציג את השירותים שהוא מציע בתוספת פרטי הקשר שלו", מספרת ריקי דרורי, סמנכ"לית שיווק בגוגל ישראל. "זה השימוש הכי פשוט שאפשר לעשות ביוטיוב, לסרטון יש יותר מ־30 אלף צפיות והוא זכה באמצעותו ללא מעט לקוחות".

מקרה אחר הוא זה של לורן לוקאם, אם חד־הורית צעירה מבריטניה. "באמצעות מצלמת רשת היא התחילה לצלם שיעורי איפור ולהעלות אותם לרשת. הסרטון הראשון לימד איך לשים מסקרה, ובעקבות ההצלחה שלו היא צילמה עוד עשרות סרטונים שהגיעו יחד ליותר מ־65 מיליון צפיות. לפני כשנה חברת היוקרה Sephora הציעה לה להיות פרזנטורית שלהם, והוציאה קו איפור תחת השם שלה", אומרת דרורי.

סבסטיאן מיסוף, ראש תחום שיווק לעסקים קטנים ביוטיוב: "משתמשים יוצרים צורות בידור חדשות, סירטונים חינוכיים או אינפורמטיביים. זו הזדמנות למפרסמים, גם אם מדובר בעסקים קטנים שיכולים לפנות לקהל מפולח" סבסטיאן מיסוף, ראש תחום שיווק לעסקים קטנים ביוטיוב: "משתמשים יוצרים צורות בידור חדשות, סירטונים חינוכיים או אינפורמטיביים. זו הזדמנות למפרסמים, גם אם מדובר בעסקים קטנים שיכולים לפנות לקהל מפולח" סבסטיאן מיסוף, ראש תחום שיווק לעסקים קטנים ביוטיוב: "משתמשים יוצרים צורות בידור חדשות, סירטונים חינוכיים או אינפורמטיביים. זו הזדמנות למפרסמים, גם אם מדובר בעסקים קטנים שיכולים לפנות לקהל מפולח"

גם בישראל יש כמה סיפורי הצלחה של עסקים, אם כי בקנה מידה קטן יותר. "קובי בורכוב, ספר במקצועו, העלה ליוטיוב סרטוני הדרכה רבים כמו הכנת תסרוקות, טיפים לחפיפת שיער וביצוע בייביליס", אומרת דרורי. "הסרטונים זכו לעשרות אלפי צפיות, והביאו לעסק של קובי חשיפה רבה שלא היה זוכה לה בדרך אחרת".

לטענת דרורי, "ההצלחה של יוטיוב בשוק הישראלי הופכת את האתר לזירת פעולה שאי אפשר להתעלם ממנה". "מדובר באתר מספר שלוש בישראל ועל מנוע החיפוש מספר שתיים אחרי גוגל. עסקים קטנים חייבים להתייחס למקום הזה ולחשוב איך הם יכולים לעזור לגולשים להתחבר למותג או למוצרים שהם מוכרים".

"פשוט עדיף על מסובך"

אז איך יוצרים סרטון יוטיוב מצליח לעסק? זה יכול להיות הרבה יותר פשוט ממה שזה נשמע, ואפשר לעשות זאת בהשקעה לא גדולה. "הצעד הראשון הוא להכיר את המדיום", אומרת דרורי. "צריך לבצע חיפושים שקשורים לתחום הפעילות של העסק, לראות מה המתחרים עושים וגם מה עושים גורמים מקבילים בחו"ל. ככה בעל העסק יכול ללמוד אם הרעיון שחשב עליו נעשה או לא נעשה על ידי אחרים, או שיש דברים שכבר עובדים טוב ושהוא יכול לעשות אפילו טוב יותר".

בבחירת נושא הסרטון חשוב לזכור מדוע הגולשים באים ליוטיוב. "הם מחפשים באתר בידור או ידע. יש מפרסמים שפשוט מעלים פרסומות רגילות ומתאכזבים שאף אחד לא צופה בהן. צריך ליצור סרטון אינפורמטיבי או בידורי כדי שאנשים ירצו לצפות בו", אומר מיסוף. "בעל העסק צריך לשים את עצמו בנעלי הגולש, ולהבין מה יכול לבדר אותו, להעשיר אותו, להיות שימושי עבורו".

 , איור: גלעד סליקטר איור: גלעד סליקטר  , איור: גלעד סליקטר

ואולם הטיפ החשוב, לתפיסתה של דרורי, הוא שלא חייבים להשקיע בהפקה גדולה במיוחד: "פשוט עדיף על מסובך. רוב הסרטונים ביוטיוב הם סרטוני משתמשים. אין צורך לשכור מפיק וידיאו יקר כדי להצליח, לא צריך סרט מפואר עם הרבה אפקטים. מספיק ליצור סרטון מבדר, מעשיר ושימושי".

אחרי השלמת הסרטון והעלתו חשוב להיות קשובים ולהשתמש בכלים המתאימים כדי להמשיך לשפר את הסרטונים הבאים. "כל עסק שמעלה סרטון ליוטיוב יכול לקבל מידע לגבי מי רואה את הסרטונים, כמה זמן צפו בסרט, מתי נטשו אותו, מאיזה אתר או תוצאת חיפוש הגיעו לסרטון, פילוח דמוגרפי של הצופים ועוד", אומר מיסוף. "אפשר להעלות שלושה סרטונים דומים, ובתוך שעות לראות איזה וידיאו זוכה להצלחה גדולה יותר, ללמוד מזה, ולשפר את הסרטונים הבאים בהתאם".

כלי חשוב נוסף בשיפור איכות הסרטונים הוא הקשר עם קהל הצופים. "מאוד חשוב לחבק את הקהילה. לראות אילו הערות מקבלים מהצופים, להקשיב למה שהגולשים אומרים וליישם את ההערות שלהם", אומרת דרורי. "וכמובן, אפשר לבצע פעילויות עם הגולשים, למשל תחרות סרטונים שבהם הם מצלמים את עצמם משתמשים במוצר".

מאה דולר יספיקו

גם אחרי יצירת סרטון מוצלח העבודה לא הסתיימה, ויש להשקיע בהפיכתו למצליח. "יש שני דברים חשובים שצריך לעשות בהקשר לסרטון עצמו", טוענת דרורי. "הראשון, כותרת ברורה וקליטה. השני, תגיות - מילים שיקשרו את הסרט לשאילתות חיפוש רלוונטיות, ולבחור מילים שמתאימות לתוכן הסרטון. חשוב לשים את עצמנו בנעליים של הגולשים, לחשוב מה המוצרים שהעסק מוכר, ואילו חיפושים רלוונטיים עבורם. לדוגמה, סרטון של שומרי משקל יכול לשים תגיות מתבקשות של 'הרזיה' ו'דיאטה', אבל גם תגיות כמו 'ראש השנה' או 'חתונה', כי הרבה פעמים אנשים רוצים לרדת במשקל בתקופות האלו. צריך לחשוב מעבר לתגיות הפשוטות ביותר".

ריקי דרורי, צילום: ניב קנטור   ריקי דרורי | צילום: ניב קנטור ריקי דרורי, צילום: ניב קנטור

השלב הבא הוא הפצת הסרטון בצורה אקטיבית בכמה שיותר מקומות. "אם יש לעסק אתר, כדאי להטמיע בו את הסרטון, לשים קישור לסרטון בפייסבוק, לצייץ עליו בטוויטר", אומרת דרורי. "אם יש בלוגרים שמסקרים את התחום של העסק, מומלץ לשלוח להם לינק לסרטון. וכמובן להעביר למשפחה ולחברים, ולבקש שיעבירו הלאה".

פעולות אלו הן חשובות והכרחיות, אך אין בהן די. לדברי מיסוף, "כמו שבחיפוש בגוגל מתקבלים לצד תוצאות החיפוש הרגילות קישורים ממומנים, כך אפשר גם לשלם עבור הצגת הסרטון במקום בולט בתוצאות החיפוש ביוטיוב". אפשרות אחרת היא לפרסם בסרטון עצמו. "עסק יכול לשים פרסומת טקסט שתופיע בתחילת הסרטון או בסופו, מה שמאפשר להוסיף לו מסר שיווקי חזק", אומרת דרורי, ומוסיפה כי אפשר גם להציג באנרים ביוטיוב. "גוגל מספקת כלים ליצירת באנרים שיכולים להופיע בעמודי יוטיוב בהתאם למילים רלוונטיות. באתרים הגדולים בארץ מאוד יקר וקשה לשים באנר, אבל ביוטיוב גם העסק הקטן ביותר יכול לעשות זאת. כמו במודעות של גוגל, גם ביוטיוב התשלום הוא לפי הקלקה".

מיסוף מוסיף שההשקעה בכל הכלים הפרסומיים האלו לא צריכה להיות גבוהה כדי להיות יעילה: "ראינו מפרסמים שזוכים לחשיפה ולהצלחה גם בסכומים קטנים. במאה דולר למשל, עסק יכול ליצור קמפיין שיביא לו לקוחות ויקדם את העסק שלו. מובן שהשקעה גדולה יותר מביאה לחשיפה גדולה יותר, ועסקים שהתחילו בהשקעה קטנה וזכו לתוצאות, הגדילו בעקבות כך את ההשקעה שלהם בפרסום במידה ניכרת".

"מיליוני עסקים קטנים יכולים לנצל את יוטיוב כפלטפורמת שיווק יעילה, מסכם מיסוף. "אני באמת מאמין שבאמצעות נוכחות באתר, עסקים קטנים בישראל יכולים להגיע ללקוחות רבים ואף להרחיב את הפעילות שלהם לזירה הבינלאומית".

תגיות