אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה חדשה: אילו חברות תעופה היינו רוצים לראות בישראל? צילום: בלומברג

שנה חדשה: אילו חברות תעופה היינו רוצים לראות בישראל?

אסיאנה מדרום קוריאה שנבחרה לטובה בעולם, סינגפור איירליינס, אייר אינדיאה, וירג'ין אטלנטיק, ריינאייר ואפילו רויאל אייר מרוק. מסחרית לא משתלם לרובן להפעיל טיסות ישירות לנתב"ג, אבל תמיד אפשר לקוות

09.09.2010, 13:37 | יסמין גיל

בסקר שערכה לפני מספר חודשים חברת Skytrax בקרב כ-17.9 מיליון נוסעים, נבחרה אסיאנה איירליינס מדרום קוריאה, כחברת התעופה הטובה ביותר בעולם בטיב השירות ב-2010. אחריה ברשימה: סינגפור איירליינס, קטאר איירווייס, קתאי פסיפיק מהונג קונג, אייר ניו זילנד, אתיאד איירווייס מאבו דאבי, קוואנטס מאוסטרליה, אמירטס מדובאי, תאי איירווייס ומלזיה איירליינס. המשותף לכולן: הן אינן מפעילות טיסות ישירות לישראל.

ולא רק הן, אלא גם LAN מצ'ילה, טאם מברזיל, אירו-מקסיקו, מקסיקנה, אירולינס ארגנטינס, סאות'-אפריקן איירווייס, אייר צ'יינה, אייר אינדיאה, ANA מיפן, קינגפישר איירליינס מהודו, ואפילו וירג'ין אטלנטיק הבריטית, ריינאייר האירית או רויאל אייר-מרוק שתאפשר טיסות ישירות לאחד היעדים הפופולריים עבור הישראלים. חלקן משתפות פעולה עם חברות תעופה אחרות שפועלות בארץ בהסכמים שונים, אך הן אינן טסות לכאן ישירות.

לגבי חברות התעופה מהמפרץ הפרסי, הנחשבות לטובות בעולם, הרי שבהיעדר יחסים דיפלומטיים בין מדינותיהן וישראל, אלה לא תנחתנה בנתב"ג בקרוב. "כל עוד ישראל מבודדת ואין כאן שקט ושלום, אפשר לחלום שה-A380 של אמירטס יגיעו לתל אביב", הסביר גורם בענף התעופה בישראל.

לגבי השאר, השיקולים הם בעיקר מסחריים. בהיעדר ביקושים משמעותיים לטיסות בין טוקיו ותל אביב, בין הונג קונג ותל אביב או בין דבלין ותל אביב, ייאלצו הנוסעים הישראלים להגיע ליעדים הללו בטיסות המשך. "אין כדאיות כלכלית להפעיל קו ישיר מניו זילנד, מאוסטרליה, או אפילו מיפן לתל אביב", הסביר אותו גורם, "אין מספיק תנועה בשביל קו יומי וחברות כאלה לא יפעילו קו פעמיים-שלוש בשבוע. איש עסקים לא יטוס בחברה שאין לה לפחות 5-4 תדירויות בשבוע. בנוסף, מדובר בטיסה ארוכה ורק השהייה של צוותי האוויר תעלה הון תועפות לחברות התעופה".

ביקושים נמוכים, מול מטוסים גדולים שאמורים להתמלא לטיסות ארוכות טווח, מסבירים גם את היעדרן בארץ של חברות ממרכז ומדרום אמריקה, ומי בכלל חושב על כאלו מאוסטרליה ומניו זילנד. מדוברות קוואנטס נמסר השבוע ל"כלכליסט": "אין לנו תכניות כרגע לטוס לתל אביב". תגובה דומה נמסרה גם מדוברות אייר ניו זילנד.

כיום פועלות בקווים הישירים מישראל למזרח ולהפך: אל על, עם טיסות למומביי, לבייג'ינג, לבנגקוק ולהונג קונג, וקוריאן אייר, עם טיסות לסיאול. לאייר אינדיאה היה הסכם "קוד שייר" עם אל על במסגרתו מכרה מושבים במטוסי החברה הישראלית, אך זה בוטל לפני כשנה כשברשות להגבלים עסקיים טענו: "אל על שילמה לאייר אינדיאה חלק מהכנסותיה בקו, בתמורה לכך שאייר אינדיאה נמנעה מהפעלת טיסות בקו ולמעשה נמנעה מלהתחרות באל על".

"אייר אינדיה טסה בעבר לישראל והפסיקה מחוסר כדאיות כלכלית", מסביר יוסי פישר, נציג הבעלים בדירקטוריון החברות של אי.די. בי. תיירות, "למרות התנועה הגדולה על הקו להודו, הסבירות שהחברה ההודית תחדש את טיסותיה לתל אביב נמוכה, לאור משבר כלכלי בו היא מצויה. החברה צמצמה את רשת הקווים שלה לאירופה ולארה"ב על מנת לחסוך בהוצאות, ואין זה סביר שבעת הזו תחנוך קו לתל אביב".

על סינגפור איירליינס, חלום תעופתי של נוסעים רבים, מסביר פישר: "החברה טסה ליעדים באזורנו כמו אתונה, איסטנבול וקהיר, אך אינה טסה לישראל". מדוברות סינגפור איירליינס נמסר ל"כלכליסט": "הגם שאין תכניות מידיות לפעול בתל אביב, החברה בוחנת את רשת נתיביה ותוסיף יעדים חדשים אם תהיה דרישה מספקת כדי להצדיק תפעול".

על אייר צ'יינה אמר פישר: "החברה טסה בעבר ארצה וסגרה את הקו מחוסר כדאיות כלכלית. לאור הגידול המשמעותי בתנועת הנוסעים: בודדים, קבוצות ואנשי עסקים, על הקו לבייג'ינג בפרט ולסין בכלל, ניתן להניח שהחברה תשוב לטוס לישראל בטווח הבינוני". על אסיאנה אמר: "הסכם התעופה בין ישראל לקוריאה הדרומית מאפשר למוביל נקוב שני מכל מדינה לטוס על הקו תל אביב-סיאול, רק לאחר הגעה לכמות נוסעים שנתית מסוימת. עד כה קוריאן אייר עדיין לא הגיעה למספר הנקוב. אם וכאשר תגיע, ייתכן ואסיאנה תבחן את האפשרות לטוס ישירות לתל אביב".

אבל למה ללכת רחוק. הגם שרוב חברות התעופה האירופיות המובילות פועלות בישראל מזה שנים רבות, יש שתיים שנחמד היה לראות בנתב"ג: ריינאייר ווירג'ין אטלנטיק. האחרונה זכתה בסקר Skytrax כחברת התעופה הטובה ביותר לטיסות טראנס-אטלנטיות. קשה שלא לחבב חברה שנמנעת מסיסמאות בסגנון עדות הפאתוס, ובין הסלוגנים שלה ניתן למצוא: "עדיין אדומה ולוהטת" (בחגיגות 25 שנה להיווסדה), "יותר מנוסה מאשר השם מרמז", או Extra inches where it counts.

"מדובר בחברה מהמובילות במיתוג ובשירות", מסביר פישר, "כש-bmi הפסיקה לטוס לישראל, הייתי משוכנע שווירג'ין תיקח את זכויות הטיסה על הקו מהית'רו לנתב"ג, אולם עד כה זה לא קרה". ואגב, נמל התעופה הית'רו בלונדון: דובר לופטהנזה בישראל, טל מושכל, מסר: "היינו רוצים לראות בארץ את חזרתה של חברת-הבת של הקונצרן, bmi".

לסיום ריינאייר, חברת הטיסות המוזלות ("לואו קוסט") הגדולה באירופה, שלא רק תוכל לספק קו ישיר לדבלין, אלא גם תציג בפני הנוסע הישראלי את המנכ"ל הכי פחות מעונב בעולם התעופה: מייקל או'לירי. רק השבוע תהה או'לירי, בקול רם ובמהלך ראיון עמו, מדוע צריך שני טייסים במטוס? הוא הציע שהמערכת הממוחשבת תפעיל את המטוס, ואם הטיס היחיד ילקה בהתקף לב למשל, אז אחד הדיילים ינחית את המטוס, לאחר שיעבור הכשרה לכך. בעבר הוא הזמין את יו"ר איזי ג'ט ליישב מחלוקת במרוץ סביב כיכר טרפלגר, הציע להטיס נוסעים בעמידה על מנת להוזיל במחיר, ואף שקל לגבות כסף עבור שימוש בתאי השירותים.

ריינאייר מפעילה טיסות לקוס, לרודוס, וללרנקה, אולם מדוברות החברה נמסרה ל"כלכליסט" התגובה המוכרת: "החברה לא דנה במהלכיה העסקיים, אולם בוחנת תמיד התרחבות ליעדים חדשים". פישר מסביר: "ניתן להעריך בוודאות די גבוהה שעם הצלחת הטיסות של איזי ג'ט מלונדון, מז'נבה ובחורף גם מבאזל, לתל אביב - ריינאייר תצטרף לתחרות".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות