אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עמית לנג לא מתרשם מהדיון בתמלוגי הגז: "זה רק מיליארד או שניים בשנה" צילום: אלכס קולומויסקי

עמית לנג לא מתרשם מהדיון בתמלוגי הגז: "זה רק מיליארד או שניים בשנה"

סגן ראש אגף התקציבים הפורש, עמית לנג, חושב שעושים עניין גדול מדי מתמלוגי הגז. כמו כן הוא בטוח שהמדינה למדה את הלקח ולא תעבוד יותר מול זכייין בודד בפרויקטים עירוניים, כמו ברכבת הקלה בתל אביב

13.09.2010, 11:15 | ליאור גוטמן

לפני כשנה נשאל ראש אגף התקציבים הפורש עמית לנג, בשיחה לא רשמית עם "כלכליסט", מתי אפשר יהיה לרכוש כרטיס לרכבת הקלה בתל אביב. התשובה היתה מיידית: "בעוד שמונה שנים" - כלומר לא לפני 2017. כשנשאל מדוע נקב במועד המאוחר בשנתיים מתאריך ההשקה הרשמי ענה שהזכיין לא יכול להרים את הפרויקט. שנה אחרי, ורגע לפני שהוא פורש לטובת תפקיד מנהל הפיתוח העסקי של חברת פרטנר, לנג מתגלה כנביא: לפני כשבועיים הודיעה המדינה שהיא מפרקת את החבילה עם MTS ומבקשת לבנות את הרכבת בעצמה. "אני לא מאמין גדול במודל שנבנה מול הזכיינית הנוכחית. מאחר שהיתה זכייה אז אין דרך חזרה, ולכן אמרתי 2017. מאז קרה מה שקרה".

הפער בין הצדדים הוא רק 40 מיליון יורו, כ־2% מערך הפרויקט. אולי האוצר ישלים את הפער?

"הצגת הדברים מגמתית. אם מכמתים את הפערים אז הפער עצום ביחס למה שהם חתמו. בסוף צריך להעביר את הקו כי יש גבול כמה אתה מוכן להתפשר עבור פרויקט כמו הרכבת בתל אביב".

עכשיו הולכים לבוררות. איך זה ייגמר?

"זה יכול ללכת לפה או לפה".

המדינה לא תמשיך עם המודל של בחירת זכיין גם בבניית קווי הרכבת הבאים בתל אביב?

"הלקחים מירושלים ומתל אביב הם מאוד ברורים באגף התקציבים. מעולם לא ששנו לרוץ אחרי פתרון של זכיין בודד שמקים ומתפעל הכל לבדו, אבל הסכמנו לנסות מפני שהיה ניסיון יחסית חיובי עם פרויקט חוצה ישראל. היום אפשר לומר שצריך ללכת למקומות אחרים. לכן התשובה היא שלדעתי המדינה לא תמשיך עם המודל הזה".

אז מי יקים את הרכבות העירוניות?

"קיימים מודלים שונים של תפעול ופיתוח של הסעת המונים. בעתיד לא יהיה חוזה של עשרות שנים שבמסגרתו גורם יחיד יעשה הכל, אלא פיצול להקמה ולתפעול. זכיין יקבל תקופת הקמה והרצה של שלוש שנים וזהו. זה קיים בעולם, ולא צריך להמציא את הגלגל".

לדבריו, מודל נוסף שנבחן בימים אלו גם בירושלים וגם בתל אביב הוא יצירת גוף־על שמפקח על בינוי ותפעול פרויקטי תחבורה עירוניים, כנראה באמצעות חברה־בת של העירייה הרלבנטית. המודל נוסה בחיפה והוכתר בהצלחה. "עיריית ת"א היא לא עירייה קלה, ובהרבה מקרים התפיסה שלהם שונה משלנו. אבל אני רוצה להאמין שגם היא תפיק לקחים. גם היא משכילה להבין שהמצב הנוכחי לא מועיל לאף אחד".

חולדאי הפריע לקידום הרכבת?

"לדעתי אם עיריית ת"א לא היתה מתעקשת על העברת הרכבת מתחת לאדמה לאורך 10 ק"מ, היא היתה היום במצב כמו בירושלים (כמה חודשים לפני הפעלה מסחרית, ל"ג). בשנייה שהחליטו להוריד את הרכבת תחת הקרקע, העלות קפצה פי חמישה וזמן הבנייה התארך".

לתפיסתו של לנג, עד סוף העשור ייעלמו חלק מפקקי התנועה במרכז, פועל יוצא של השקעות אדירות בתחבורה. עם זאת, הוא תולה את הפיתוח ביכולת הביצוע ולא בהפניית תקציבים. "כסף לא חסר בתחבורה, אלא יכולת בנייה של גופים - החברה הלאומית לדרכים לא תעמוד ב־100% תפוקה בשנה כי צריך שקבלני משנה שלה יעמדו בקצב ההשקעות. גם רכבת ישראל עוד לא שם".

לנג. "רוצה להאמין שגם עיריית ת"א תפיק לקחים מפרויקט הרכבת הקלה", צילום: אלכס קולומויסקי לנג. "רוצה להאמין שגם עיריית ת"א תפיק לקחים מפרויקט הרכבת הקלה" | צילום: אלכס קולומויסקי לנג. "רוצה להאמין שגם עיריית ת"א תפיק לקחים מפרויקט הרכבת הקלה", צילום: אלכס קולומויסקי

לא מתרשם מהתמלוגים

המדינה שוקלת להגדיל את תמלוגי הגז. קופת המדינה צפויה להתעשר?

"אין ספק שכשיתחילו למכור את הגז הכנסות המדינה יגדלו. אבל יש לקחת את זה בפרופורציות - לדעתי זה בסך הכל מיליארד או שניים שקל לשנה. הכנסות המדינה הן 200 מיליארד בשנה. ההשלכות של הגז הן לא רק על הכנסות המדינה אלא גם ביצירת ביטחון אנרגטי ושינויים במשק האנרגיה כך שיש גז זמין ולא רק שחקן אחד שמציע אותו. כמו כן, התקציב יהיה יותר מאוזן וייצור החשמל הפרטי ייכנס".

בשנה האחרונה החל לנג לטפל גם בתחום החשמל, לרבות ניסיון להבריא פיננסית את חברת החשמל.

ההפרטה של החברה בהישג יד?

"תוכנית ההבראה של חברת החשמל תכלול הוצאת נכסים וכמה אלפי מגה־ואט מהחברה. גם ניהול מערכת החשמל הארצית יופקד בידי חברה ממשלתית נפרדת. זה הכי קרוב לדעתי שהיה אי־פעם להפרטה. במקביל לכך היצרנים הפרטיים מתקרבים להקמת תחנות כוח, כך שנראה שיש אור בקצה המנהרה".

הדירקטוריון של חח"י טוען שאין לו כסף להמשיך עם תוכנית הפיתוח.

"אם יסגרו עקרונית את ההפרטה אז יממנו את חלק ב' של תוכנית הפיתוח (תוספת של 800 מגה־ואט בעלות של 5.5 מיליארד שקל - ל"ג) על ידי הכנסת משקיעים זרים. רשות החברות עובדת על זה עכשיו".

עד כמה רשות החשמל מפריעה להליך בקובעה תעריפי חשמל נמוכים?

לנג מחייך. "תמיד אפשר יותר טוב".

מעיריית ת"א נמסר: "עמית מי? כשהוא הגיע לאוצר, הדיונים בנושא הרכבת הקלה נגמרו ונחתם כבר ההסכם עם המדינה על יישום הפרויקט הכולל את המנהרה. לא ראינו אותו מנהל את הפרויקט בעשור האחרון, אנחנו לא זוכרים אותו בדיונים והוא האחרון שיכול לדבר על ההיסטוריה של התנהלות הקו האדום. בקו האדום יש 12 ק"מ תת־קרקעיים שמתוכם רק 4.5 ק"מ בתחום העיר תל אביב־יפו, כך שלהאשים את העירייה בעיכוב הפרויקט זה לא רק אי־ידיעת ההיסטוריה, זה גם סילופה. האוצר יכול לבוא בטענות לעצמו על אוזלת ידו וחוסר יכולתו להוציא לפועל את אחד הפרויקטים הלאומיים החשובים של ישראל".

תגיות