אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכבת העמק: בית שאן כמעצמת נדל"ן צילום: אוראל כהן

רכבת העמק: בית שאן כמעצמת נדל"ן

לאורך עמק יזרעאל צפויה לעבור רכבת, אשר תנוע על התוואי של הרכבת שקישרה בתחילת המאה שעברה את חיפה לדמשק. "כלכליסט" סקר את ההזדמנויות שבצד הפסים

19.09.2010, 07:55 | דותן לוי

לאורך עמק יזרעאל צפויה לעבור רכבת, היא תנוע על אותו תוואי של הרכבת שקישרה בתחילת המאה שעברה את חיפה לדמשק. תחנת הנוסעים האחרונה אמנם תמוקם בבית שאן ולא בבירה הסורית, אך אורך הציר יהיה כ־59 ק"מ ועליו שמונה תחנות שמתוכננות לפעול ב־2016. "כלכליסט" סקר את ההזדמנויות שבצד הפסים.

לכתבות הפרויקט

סוללים הזדמנויות: מסע נדל"ני לאורך נתיבי התחבורה בצפון, במרכז ובדרום

כביש 6 צפון: תשואה של עד 20% בכרמיאל

חיפה: המטרופולין הצפוני מתעורר

הרמת השרון

כביש חוצה ישראל והרכבת מגיעים לדרום

 

נשר - מעוז הסטודנטים הבא

בנשר רואים את הרכבת כחלק ממכלול של פתרונות תחבורה לחיפה, ובהם: מנהרות הכרמל והרכבל מהצ'ק פוסט לטכניון ולאוניברסיטה. לדברי מתווך הדירות רפאל כהן ממשרד רפאל נכסים, "מלבד תושבי המקום, חלק גדול מהתושבים שמגיעים לנשר הם תושבי הקריות, יקנעם וטבעון, וחלקם עובדים באזור חיפה, ולכן הרכבת תאפשר להם להגיע לעבודה ביתר קלות ולהערכתי תמשוך תושבים נוספים לעיר". לדבריו, הדירות המבוקשות כיום הן של 4–5 חדרים וההיצע שלהן קטן מאוד.

פלח נוסף של רוכשים הוא משקיעים שקונים דירות של 2–3 חדרים ומשכירים אותן לסטודנטים. הרכבת וכן הרכבל המתוכנן, ישפרו את דרכי ההגעה למוסדות האקדמיים בכרמל ובעיר התחתית.

עמק יזרעאל - בונים על הזנקת מחירי המזרח

במועצה האזורית עמק יזרעאל לא ממעיטים בערך הרכבת. אך בעוד שביישובים מרוחקים יותר מדברים על מהפכה של ממש, כאן נותרה הרכבת כפי שהיא בהגדרתה - עוד אפשרות תחבורה. תחנת הרכבת של כפר יהושע תוקם בין היישוב לצומת התשבי, ולכן צפויה הרכבת לשמש גם את תושבי רמת ישי ויקנעם.

תחנת כפר ברוך תשמש גם את תושבי מגדל העמק ואת אזור התעסוקה המתרחב, שגיא 2000. ראש המועצה אייל בצר סבור כי הרכבת תסייע ליישובי מזרח העמק שבהם מחירי הקרקעות והנכסים נמוכים משמעותית, ותסייע בהשארת חלק מהבנים ובהצטרפות משפחות חדשות.

 

הגלבוע - ההרחבות מתחילות

תוואי רכבת העמק משתלב היטב עם יעדי המועצה האזורית גלבוע להגדלת מספר התושבים ולפתרונות תחבורה, שיסייעו למשוך להרחבות זוגות צעירים - בנים חוזרים ומתיישבים חדשים, שמתכוונים לעבוד בחיפה ואפילו בתל אביב.

לדברי ראש מועצת הגלבוע דני עטר, הרכבת תפתח בפני התושבים אפשרות נוספת של תעסוקה באזור חיפה, וזאת מעבר לפתרונות התעסוקה שיתווספו בשנים הקרובות בזכות אזור התעשייה מבואות הגלבוע שמוקם בימים אלה.

 

עפולה - המחירים עדיין נמוכים

עבור העיר עפולה, שנוסדה ב־1925 סביב רכבת העמק, מדובר בסגירת מעגל. מאז 2005 עברה עפולה מהגירה שלילית לצמיחה של 2.5% תושבים בשנה, וראש העירייה אבי אלקבץ קושר זאת באופן ישיר לפתיחתו של כביש 6, ששיפר את הגישה למרכז.

כעת, הרכבת תאפשר גישה מהירה גם לחיפה. תחנת הרכבת תמוקם בסמוך למושב בלפוריה, באזור שעליו מתוכננת לקום שכונת מגורים שתכלול יותר מ-2,000 יח"ד, וכן מרכז תעסוקה ומסחר שישתרע על פני 200 אלף מ"ר.

"בעפולה יש לא מעט תושבים שעובדים במת"מ (אזור התעסוקה המרכזי של חיפה) וסטודנטים שלומדים בחיפה. הרכבת תבטיח שהם לא יעזבו את העיר", כך לדברי אלקבץ. מחירי הנדל"ן בעפולה נהנו בשנים האחרונות מעלייה, אך עדיין נותרו נמוכים ביחס ליישובי האזור.

בית שאן -  מחסור בדירות להשכרה

 

בניגוד למה שמקובל לחשוב, בבית שאן כבר קיים היום שוק פעיל לדירות בשכירות. אמנם הסיבה העיקרית היא הטבת מס של 13% לתושבים, אבל אין זה משנה את העובדה שאין בעיר דירות פנויות להשכרה.

לפי דובר העירייה עזרא פרי, עיקר הביקוש לשכירות מגיע מזוגות ששכרו דירות בקיבוצי האזור ומבקשים להוזיל את עלות המחיה. מאחר שבמשך שנים לא היתה בנייה משמעותית בעיר, נוצר מחסור. בעיר מאמינים כי קיצור זמן ההגעה לחיפה בכמעט חצי ימשוך משפחות נוספות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות