אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרמת השרון צילום: נמרוד גליקמן

הרמת השרון

שלושה כבישי רוחב יחברו בקרוב בין כביש 6 לכביש החוף ויהפכו את אזור השרון לצומת מרכזי, ויקלו משמעותית את עומסי התנועה באזור. התוצאה הצפויה היא זינוק במחירי הנכסים ביישובים שבתווך. חלום ה"בית עם גינה מחוץ לעיר" מעולם לא היה כדאי יותר

19.09.2010, 07:56 | שירלי ששון-עזר

כביש 9 - פיתוח תעשייתי לשרון הצפוני

"אנחנו מייחלים לחיבור של חדרה לכביש 6", אומר מהנדס העיר חדרה, אבישי קימלדורף. לדבריו, אף שחדרה מחוברת היטב לאזור המרכז מבחינה תחבורתית על ידי רכבת ישראל, החיבור של חדרה לחלק המזרחי של המדינה הוא בגדר מהפכה. קימלדורף מספר כי חדרה מתכוננת לסלילת כביש 9, והשכונות החדשות של העיר הכוללות יותר מ־5,000 יחידות דיור נשענות על פיתוחו של הכביש. שכונת הפארק, למשל, שכונה חדשה המתוכננת סביב פארק מלאכותי בשטח של 90 דונם, כוללת 2,200 יחידות דיור שחלקן יהיו צמודות קרקע וחלקן יהיו בבנייה רוויה.

שכונה נוספת הנשענת על פיתוח כביש 9 היא שכונת ניסן, אחת השכונות המבוקשות בעיר חדרה, שתתרחב בכ־350 יחידות דיור בשלב הבנייה הראשון ובעוד מאות יחידות דיור בשלב השני. תוכניות עתידיות נוספות לבניית 2,500 יחידות דיור נמצאות כבר בהליכי אישור, וגם מרכז התעסוקה אגרובנק שכולל 450 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר תוכנן על ידי העירייה בהתחשב בכביש החדש שיקל את עומס התנועה באזור. "הכביש הזה קריטי למינוף העתידי של חדרה", מוסיף קימלדורף.

לכתבות הפרויקט

סוללים הזדמנויות: מסע נדל"ני לאורך נתיבי התחבורה בצפון, במרכז ובדרום

כביש 6 צפון: תשואה של עד 20% בכרמיאל

חיפה: המטרופולין הצפוני מתעורר

רכבת העמק: בית שאן כמעצמת נדל"ן

כביש חוצה ישראל והרכבת מגיעים לדרום  

 

 

קיבוץ מגל - הבצרה הבאה

 

על פי דובר המועצה האזורית עמק חפר, ישנן כיום מעט מאוד תוכניות למכרזים חדשים. המכרז היחיד שמתוכנן ייצא בקרוב במושב חיבת ציון ויכלול כ־80 מגרשים בלבד. קרקעות בודדות ייצאו לשיווק במושבים הדר, עולש וחרב לאת, אבל לדבריו לא מתוכנן שיווק בהיקף גדול במועצה בעתיד הקרוב.

למרות המחסור הניכר בקרקעות ובמכרזים בעמק חפר, היזמים ממשיכים לאתר קרקעות באזור. המנכ"ל והבעלים של חברת שיבומי המתמחה במגורי יוקרה באזור השרון הצפוני, מייקל ישראלסתם, מאמין שכביש 9 יכול לעשות את מה שעשה כביש 4, שנסלל לפני כ־30 שנה, למושבים כמו בני ציון או בצרה. ישראלסתם טוען כי "עתידו של אזור השרון הצפוני יושפע מכביש 551 ומכביש 9. כבר היום אנחנו מאתרים קרקעות ביישובים כמו מאור, חוגלה, מגל, בית הלוי וכפר מונש. ברגע שהכביש יאפשר נגישות טובה רמת המחירים תעלה דרמטית. לכן, לדעתי בתוך עשר שנים יישובים אלו יסגרו את פער המחירים בינם לבין מושבים כמו בני ציון ובצרה".

עוזי גיל, מומחה נדל"ן מעמק חפר, מעריך כי מחירי הנדל"ן באזור שבין כרכור לקיבוץ המעפיל יכולים לזנק בכ־30%–40% בעקבות סלילת הכביש. "מחיר נחלה בשדה יצחק עומד כיום על כ־3.2 מיליון שקל ומחיר בית פרטי בשטח 150–180 מ"ר הוא 1.6–1.9 מיליון שקל. רמת המחירים נמוכה יחסית לאזור ויש עדיין מקום לעליות. אני מאמין שגם יישובים כמו אמץ ואחיטוב ייהנו מעליות מחירים כתוצאה מסלילת הכביש".

ערי המשולש - התעסוקה תזנק

בכירים בשוק הנדל"ן בעמק חפר מציינים, כי אף שבשוק המגורים אין סימנים להתפתחות כיום, לכביש תהיה השפעה על הנדל"ן המסחרי. פארק התעשיות עמק חפר צפוי להתפתח משמעותית. לדברי מנהל פארק התעשיות, לזי בן יעקב, התכנון העתידי הוא הרחבה בהיקף של 500 דונם, מה שיספק תעסוקה לאלפי אנשים. בן יעקב מוסיף כי כתושב האזור ידוע לו שרוב ההרחבות מתוכננות בעיקר לבנים ממשיכים, ומכיוון שאין תכנון למכרזים גדולים, הביקוש בתחום המגורים יתחזק עוד יותר בעתיד.

השמאית עדאלה ג'באלי, המתמחה בנדל"ן בערי המשולש, מאמינה כי לכביש 9 תהיה השפעה משמעותית על אזור התעשייה של באקה אל־גרביה, אבל זאת בתנאי שתתוכנן גישה מהכביש החדש לעיר. במקרה שיוחלט על בניית מחלף, היא צופה כי הדבר יקרב את באקה למרכז, וימשוך מפעלי הייטק ותעשייה זעירה שיספקו מקומות עבודה ויכפילו את תשלומי הארנונה בעיר.

נחל אלכסנדר - ממתינים לבג"ץ

 

התוואי המתוכנן של כביש 9 חוצה את פארק השרון ואת הגן הלאומי נחל אלכסנדר. משום כך נפתחה חזית מצד הגופים הסביבתיים הטוענים כי אלו הם מרחבים בעלי ערך רב. ארגון אדם טבע ודין עתר לבג"ץ נגד הוועדה לתשתיות לאומיות ונגד החברה הלאומית לדרכים בטענה שתסקיר ההשפעה על הסביבה, שהוגש עם מסמכי התכנון של הכביש, היה פגום. בג"ץ אמור להכריע בנושא בשבועות הקרובים. החלופה שמציעים הארגונים הירוקים כוללת אך ורק את סלילתו של קטע קטן מהכביש המחבר בין מזרח חדרה למערב העיר. מכאן שבין אם בית המשפט יחליט לאפשר את סלילת הכביש ובין אם לאו - חדרה צפויה לקבל חיזוק תחבורתי חיובי.

 

 

כביש 551 - תשואה של עד 12% בתל מונד

 

כביש 551, כמו הרבה כבישים אחרים, מככב בזירת המאבקים בין רשויות מקומיות, מועצות אזוריות וגופים ירוקים. החלק המתוכנן לחבר בין כביש 4 לכביש 2 מעורר התנגדויות מכיוון שהוא עובר בשמורת הטבע תל יצחק. לפני כחודש התכנסה ועדת העורכים של תמ"א 3, תוכנית המתאר הארצית לתחבורה, והמליצה לשנות את התוואי המערבי של הכביש ולהסיט אותו דרומה. עד שתתקבל החלטה בנושא, יכולים העוסקים בתחומי התכנון והבנייה באזור לעסוק

בספקולציות בלבד.

צור יצחק. 1-1.2 מיליון שקל לדירת 4 חדרים יד שניה, בממוצע, צילום: נמרוד גליקמן צור יצחק. 1-1.2 מיליון שקל לדירת 4 חדרים יד שניה, בממוצע | צילום: נמרוד גליקמן צור יצחק. 1-1.2 מיליון שקל לדירת 4 חדרים יד שניה, בממוצע, צילום: נמרוד גליקמן

 

"ישובי הכוכבים" - פחות פקקים

 

מנכ"לית חברת אורבניקס המתמחה בתכנון, כלכלה וסביבה, איריס אפרת, טוענת שכביש 551 ישפיע בצורה הדרמטית ביותר על היישוב הקהילתי צור יצחק. "זה יישוב חדש שהיעד שלו הוא 2,500 יח"ד, והיום גרות שם כ־150 משפחות. הוא שייך ל'יישובי הכוכבים' שכוללים את כוכב יאיר, צור יגאל או צור נתן, שבהם מתגוררת אוכלוסייה ברמה סוציו־אקונומית גבוהה. לכן הם מעדיפים מקומות עבודה במרכז, מה שיוצר עומס בכבישי האזור. פתיחת 551 תעלה את מחירי הנכסים משמעותית".

יו"ר המועצה המקומית דרום השרון, מוטי דאלג'ו, סבור שהכביש אמנם ישפר את הנגישות לתל אביב, אך אינו צופה עליית מחירי נדל"ן סביב תוואי 551. לדבריו, "מי שקנה נכסים באזור כבר ידע על התכנון לכביש, ולכן המחירים כבר גילמו בזמנו את ההתייקרות הצפויה כתוצאה מסלילת הכביש".

במועצה האזורית לב השרון, הכוללת יישובים כמו חירות, משמרת, נורדיה וצור משה, צופים עליית מחירים לאור סלילת הכביש. למרות זאת, לדברי יו"ר המועצה, עמיר ריטוב, לא מתוכננת בנייה חדשה. "על פי תמ"א 35, לא יתווספו יישובים חדשים בארץ ובטח שלא באזור המרכז, ולכן גם אם יש לנו אינטרס להקים יישוב חדש ולקדם תוכניות חדשות בגלל הכביש, אנחנו לא יכולים", אומר ריטוב.

תל מונד - תוכנית גדולה למגורים

גם מומחה בתחום הנדל"ן באזור השרון, מוטי זהבי, מדווח כי באזור שבו מתוכנן הכביש לא מתוכננת בנייה מסיבית. "יש כאן בעיקר יזמים קטנים או בעלים של קרקעות היסטוריות. התוכנית הגדולה היחידה היא תוכנית לבניית כ־1,000 יחידות צמודות קרקע בדרום המועצה המקומית תל מונד שממתינה לאישור סופי של הוועדה המחוזית. המחירים בתל מונד עלו בשנתיים האחרונות בכ־40%", אומר זהבי ומציין כי הסיבה לכך היא פיתוח קרקעות שהכניסו כספים רבים למועצה והשקעתם במערכת החינוך - זו אבן שואבת לאוכלוסיות ממעמד סוציו־אקונומי גבוה. לדבריו, אחת הקהילות שתקעו יתד בשנים האחרונות בתל מונד היא הקהילה האנגלו־סכסית, שמעדיפה את היישוב על פני יישובים כמו

קדימה וצורן.

לדברי זהבי, "היום יש פקקים ביציאה מצורן בבקרים, וזה מוריד מחירים ומוריד ביקושים. כביש 551 יוריד את העומס ויחסוך לתושבי צורן הרבה זמן וזה בהחלט פקטור כשאנשים בוחרים מקום לגור בו", הוא אומר.

 

 

כביש 531 - ישתחרר העומס ברעננה - כפר סבא

 

כביש 531 הוא אחד המגה־פרויקטים המתוכננים בשרון, ולאורך תוואי הכביש צפויים להניח קו רכבת, קו מים של מקורות והארכת נתיבי איילון צפונה. חברת שפיר הנדסה קיבלה את זיכיון בניית הכביש לפני כשנתיים, אך החברה נקלעה לקשיים כלכליים, ומשום כך נאלצה לוותר על הזיכיון. מאז, הפרויקט הוחזר לחברה הלאומית לדרכים (מעצ לשעבר) ובחודשים הקרובים היא צפויה לפרסם ארבעה מכרזים חדשים לבניית הכביש שיחבר את כביש 6 לחוף הרצליה.

רעננה - שכונות חדשות בכוונת

"אנחנו זקוקים לכביש הזה כמו אוויר לנשימה", אומר ראש עיריית רעננה נחום חופרי. לדבריו, אף שהוא עצמו התנגד לסלילתו בעבר ודרש כי ייבנה בשיטת המנהור (חפירת מנהרה מתחת לשטחי העיר), מרגע שהתקבלה תשובה שלילית, הוא חזר בו. הסיבה לשינוי בעמדתו היא כמה תוכניות גדולות למגורים בעיר אשר ללא הכביש אין להן היתכנות כלל. "כביש חדש ישחרר את העומס האדיר בצירי התנועה המרכזיים. מעבר לכך, יש שכונות חדשות שמתוכננות בצדי הכביש". מלבד תוכניות המגורים, יורחבו אזור התעשייה מצפון לעיר ואזור התעשייה במרכז העיר, הכולל את מרכזי הפיתוח של חברת נייס ואמדוקס. אזור תעשייה חדש צפוי להיבנות במערב העיר ליד תחנת הרכבת.

 

יישובי מזרח השרון - תוספות בנייה רבות

 

יו"ר לשכת השמאים ארז כהן מאמין כי פתיחת הכביש תשפיע גם על מחירי הנכסים באזור הדרומי של רעננה, וכי גם בשכונות כפר סבא הקרובות לכביש ירגישו את ההשפעה. זכיין אנגלו–סכסון בהוד השרון משה שנברון מאמין כי "הכביש ייתן דחיפה רצינית לאזור היישובים המרוחקים מהוד השרון, כמו מתן למשל. זהו יישוב קהילתי המתפרס על פני 670 דונם וגרים בו כ־4,000 תושבים. נעשות שם כל הזמן תוספות בנייה ויש עדיין קרקעות פנויות והרבה תוכניות בהרחבה. כל הבנייה היא של צמודי קרקע וקוטג'ים חד־משפחתיים או טוריים. להערכתי, סלילת כביש רוחב שיקצר את הפקקים תעלה את הביקוש ואת המחירים במתן, נירית, חורשים וגם ביישובים כמו קרני שומרון או אורנית".

קיבוץ חורשים. 1.95 מיליון שקל לבית בן 150 מ"ר, צילום: עמית שעל קיבוץ חורשים. 1.95 מיליון שקל לבית בן 150 מ"ר | צילום: עמית שעל קיבוץ חורשים. 1.95 מיליון שקל לבית בן 150 מ"ר, צילום: עמית שעל

 

הוד השרון - יש מקום לעליית מחירים

 

יו"ר מועצה אזורית דרום השרון מוטי דלג'ו מאמין שכביש 402, שהחליף את כביש 40 וחיבר את יישובי דרום השרון כמו אלישמע, עדנים, נווה ירק ונווה ימין, כבר יצר את השינוי הדרמטי הגדול באזור. לעומת זאת, דווקא בערי השרון יש עוד מקום לעליית מחירים. לדבריו, "סלילת כביש 531 תשפר את מחירי הנכסים בכפר סבא בשכונות הסמוכות לבית הספר אורט, ותיטיב עם בינוי הוד השרון - דרומה מתוואי הכביש. יישובים נוספים שהכביש יתרום להם הם גבעת חן, קיבוץ עינת וקיבוץ נחשונים, אבל עיקר הקרקעות מומשו ורוב הנחלות יעברו לבנים הממשיכים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
רצינית הליאת הזאת שככה נתנו לה חרב
היישוב "חרב ליאת" הוא על שם ליאת דומברובסקי מראשי ההגנה בעמק חפר. ליאת היתה שמאלית, והיתה ידועה בהחזקת החרב על ירכה הימנית ולא השמאלית וכך בכל חיפוש גופני שערכו הבריטים מעולם הם לא עלו על החרב. הסיפור הידוע ביותר עליה,(אם כי נשכח במקצת) התרחש במלחמת השחרור בקרב המכריע על העמק בהתקרב הטנקים הירדנים לישוב הנצור, ואפילו בקבוק מולוטוב לא היה למגינים הנועזים (כי החברה מדגניה "השלימו" את כל המולוטובים), יצאה ליאת באומץ ובגבורה אדירה ובעזרת החרב דקרה את הטנק הירדני בבטנו, הטנק נפח את נשמתו אך מחץ את ליאת המסכנה, הירדנים שראו זאת ברחו והישוב היהודי ניצל, יש הסטוריונים שטוענים כי שמעשה זה הצילה ליאת את ההתישבות היהודית בא"י, כי זה היה קו ההגנה האחרון לפני כיבוש תל אביב , ליאת עצמה הובאה למנוחות בבית העלמין של עמק חפר, על שמה ולהנצחת המאורע האמיץ, נקרא הישוב הקרוב "חרב ליאת". יהי זכרה ברוך.
גרופי  |  20.09.10
11.
איך בדיוק יעזור לפקקים? אשלייה אופטית
ממש לא הבנתי איך כביש שמחבר אל כביש החוף יעזור.. הרי הוא מוביל עוד מכוניות לפקק הגדול במדינה. מילא לחבר את כביש 6 למקומות נוספים - זה יעזור , אבל כביש 6 הופך לעמוס יותר ויותר ואוטוטו גם הוא יהפוך לתואם כביש 2/4/5/1 וכד'. אם ראשל"צ במרחק יריקה מת"א ובאיילון המהולל לוקח יותר מ-40 דקות להגיע לת"א, איך יעזרו הכבישים האלה???? רק רכבות מהירות, שעומדות בזמנים ולא שובתות לשבועיים כל שני וחמישי יעזרו, וגם זה רק למי שעובד ליד תחנת רכבת. אני רוצה לראות אימהות גרות במרחקים כאלה ועובדות במטרופולין דן ומצליחות להסתדר עם זמני הגנים או בתי הספר. המדינה שלנו כבר מזמן לא מסתדרת עם ההגיון... אז אם צריך בייביסיטר לקחת את הילד מהגן בצהריים, ואנחנו "נהנים" בפקקים ומשלמים בזמן וכסף, לא רואים את הילדים מספיק, ורצים אחרי המשכנתא (למי שקנה כבר בית..) פלא שיש אלימות וכל כך מעט זכאים לבגרות.
עינת , מעמד ביניים ללא דירה..  |  19.09.10
לכל התגובות