אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כביש חוצה ישראל והרכבת מגיעים לדרום צילום: אוראל כהן

כביש חוצה ישראל והרכבת מגיעים לדרום

עד סוף 2014 מתוכנן לקום קו רכבת באורך 60 ק"מ בין אשקלון לבאר שבע, ושלוש תחנות נוסעים. כל תחנה צפויה להקפיץ את הדופק הנדל"ני באזורה

19.09.2010, 08:09 | שירלי ששון-עזר
פרויקט קו הרכבת באר שבע־אשקלון כבר יצא לדרך. עבודות התשתית למסילה, שעלותן 1.9 מיליארד שקל, החלו בקטע אשקלון־יד מרדכי. עד סוף 2014 מתוכנן לקום קו רכבת באורך 60 ק"מ ושלוש תחנות נוסעים. כל תחנה צפויה להקפיץ את הדופק הנדל"ני באזורה.

תחנת שדרות - יעד סטודנטיאלי

 

"בשדרות קשה להשיג דירות להשכרה המיועדות למשפחות", אומר חיים קוזניץ, תושב העיר ויועץ לעירייה. "מאז עופרת יצוקה חלה התייקרות של כ־30%–40% במחירי הדירות. לדבריו, העיר משמשת כיום גם כיעד מגורים מבוקש לסטודנטים של מכללת ספיר, ומשום כך העירייה מקדמת בימים אלה בניית מעונות למכללה - כ־1,000 יחידות דיור. סביב תחנת הרכבת מתוכנן להיבנות קומפלקס קניות על שטח של 20 דונם (בבעלות יישובי האזור). פיתוח המגורים בשנה הקרובה יכלול שיווק של 300 יח"ד בשכונת נאות יצחק רבין. בטווח הרחוק יותר יפותחו חמש שכונות מצפון־מזרח לעיר בהיקף של 2,000 יחידות דיור, ואף תשווק מגורים בשכונת יוקרה שתכלול 100 מגרשים בני דונם כל אחד.

לכתבות הפרויקט

סוללים הזדמנויות: מסע נדל"ני לאורך נתיבי התחבורה בצפון, במרכז ובדרום

כביש 6 צפון: תשואה של עד 20% בכרמיאל

חיפה: המטרופולין הצפוני מתעורר

רכבת העמק: בית שאן כמעצמת נדל"ן

הרמת השרון

 

בשולי העיר שדרות, הרכבת צפויה להשפיע גם על המועצה האזורית מרחבים, הכוללת 14 מושבים. המועצה מדווחת כיום על מחסור בקרקעות למכירה. מגרשים בני חצי דונם בהרחבות המושבים נמכרים בכ־600 אלף שקל בממוצע, כפול מהמחיר לפני כשנתיים.

תחנה חדשה לרכבת ותיקה קריית מלאכי לוקחת תנופה על פי עתודות המגורים בעיר, בתוך שלוש שנים יוכלו לבנות כ־5,600 יח"ד בעיר ואף להכפיל את מספר התושבים בתוך כחמש שנים דותן לוי, תגובה אחתלכתבה המלאה

תחנת נתיבות - מגה מסחר

 

"נתיבות, בשונה מאופקים ושדרות, מתבססת על מסחר של תושבי כל האזור, ואנו מעריכים שהיא תמשיך להיות כזאת", אומר מהנדס העירייה משה מימון. הפאואר סנטר - צים סנטר - בתהליכי הקמה, רשת המשביר תסיים בקרוב את הקמת הסניף החדש, וצפוי לקום פאואר סנטר נוסף. בנתיבות מתגאים בהגירה חיובית של 3%–5% זה 03 שנה. בתחום המגורים, העיר צפויה להתפתח לכיוון דרום־מערב ומתוכננת שכונה חדשה של 1,700 יח"ד. בשלב ראשון יוצעו בקרוב מכרזים ל־691 יח"ד - 115 יחידות של צמודי קרקע, 80 קוטג'ים והיתר בבניינים משותפים. מחירי הנדל"ן רשמו גם הם עליות נאות, דירת גן שנרכשה לפני 8 חודשים ב־620 אלף שקל, נמכרת כעת ב־880 אלף שקל.

נתיבות, צילום: עמית שעל נתיבות | צילום: עמית שעל נתיבות, צילום: עמית שעל

תחנת אופקים - 5 דקות מבאר שבע

"הבעיה באופקים", אומר סגן ראש העיר אבי ביטן, "היא שאינה נמצאת על הציר המרכזי (כביש 25) כמו נתיבות ושדרות. כדי להגיע לאופקים צריך לנסוע כ־5 קילומטר מצומת גילת", מצב שישתנה כשתחובר לנתיב הרכבת. בעירייה גיבשו יחד עם פרופ' דניאל גת מהטכניון תוכנית להפחת חיים סביב תחנת הרכבת. בסמוך לתחנה יקום מרכז תעסוקה ומסחר שיכלול קמפוס אקדמי - שלוחה של אוניברסיטת בן גוריון וייבנו דירות לצעירים. משימתה של אופקים היא להפוך לפרבר של באר שבע, שצפוי לפרוח עקב מעבר בסיסי צה"ל לנגב. "המטרה שלנו היא לא להתחרות בעומר או בלהבים, אלא להפוך למקום מגורים איכותי שיקלוט משפחות וצעירים", אומר ביטן.

כביש 6 דרום - קריית גת תתחזק, עומר תתרחב

 

חלקו הדרומי של כביש 6 הנוכחי מגיע עד לקריית גת ופתיחתו בסוף 2007 סייעה רבות לחברות ההייטק, כמו אינטל, hp ואפלייד מטריאלס שהתיישבו באזור התעשייה של העיר. המקטע הדרומי יותר של הכביש מתוכנן להגיע עד צומת הנגב בסמוך לירוחם, משאבי שדה וטללים. מנכ"ל חברת הנדל"ן אמבסדור, ליאת ישראלי, מסמנת דווקא את קריית גת כעיר שצפויה לעבור את המהפך הדרמטי ביותר. "הכביש יחזק את המעטפת של העיר, שסובלת מבעיה במערכת החינוך. אבל הרבה ערים חוו בעבר בעיות דומות כמו חולון, בת ים או יקנעם והן עברו מהפך. אמנם דרוש שינוי כדי למשוך אוכלוסייה חזקה מבחינה סוציו-אקונומית, אך אם זה יצליח עליות המחירים צפויות להגיע עד 30%–40%".

קרית גת, צילום: צפריר אביוב קרית גת | צילום: צפריר אביוב קרית גת, צילום: צפריר אביוב

ערד - פסטיבל נדל"ני

 

"הכביש ישפיע באופן ישיר גם על ערד, אף שהעיר לא נמצאת על הציר עצמו", אומרת ישראלי. "ההיצע בעיר מאוד נמוך ומתבסס על דירות יד שנייה. דירת 4 חדרים עולה היום בין 400 אלף שקל באזורים נחשלים עד ל-850 אלף שקל באזורים היותר טובים. נגישות טובה וחיזוק של אזורי בילוי, תרבות ופנאי יכולים להעלות את המחירים ב־10% לפחות. נוסף על כך, ככל שהבנייה שם תהיה צמודת קרקע, יהיה קל יותר למשוך אוכלוסיות חזקות יותר". "בשנים הקרובות אנו אף צפויים לראות תופעה של קהילות אקולוגיות שעוברות לדרום", אומרת ישראלי. "ביישוב שגב שלום מתפתחת קהילה כזאת ואוכלוסייה מסוג זה מעלה את ערכי הנדל"ן".

דיירי קבע עיר הבה"דים - תמריץ לנדל"ן האזורי כל המהלך יוביל למעבר של יותר מ־20 אלף חיילים ואנשי קבע עם בני משפחותיהם לאזור. מחיר הנכסים באזור כבר קפץ פי שניים בבאר שבע, בעומר וביישוב מיתר דותן לוי, תגובה אחתלכתבה המלאה

מועצת לכיש - בתהליכי שיווק

יו"ר תנועת אור לקידום פיתוח הגליל והנגב, רוני פלמר, טוען כי הכביש שיגיע בעתיד עד לאזור טללים ישפיע גם על היישוב היוקרתי עומר, וסביר להניח כי המינהל יוציא עקב כך מגרשים למכרזים באזור בשנת 2011. לדברי פלמר, במועצה האזורית לכיש, דרום-מזרחית לקריית גת, ישוב חדש בשם חרוב נמצא בהקמה והיום 73 מגרשים ראשונים נמצאים בתהליך שיווק. ביישוב הקהילתי גבעות בר, מערבית לצומת להבים בו מתגוררות כיום כ־100 משפחות, מתקיים כעת שיווק 120 מגרשים. גם ביישוב דביר מתוכנן שיווק בקרוב. ישובים נוספים שבהם מתוכננות הרחבות עתידיות הם כרמים וטללים.

באר שבע - תנופה שנייה

 

"אנשי באר שבע בוודאי זוכרים את המשבר לפני ארבע שנים כשהיו בעיר 3,000 דירות ריקות. היום, אחרי פתיחת כביש 6, הדירות נמכרות כמו לחם חם", אומר פלמר. הוא מוסיף כי עקב סלילת החלק הדרומי יותר של כביש 6, ירוויחו מכך בעיקר השכונות שבכניסה הצפונית לעיר. מתחם העיר העתיקה של באר שבע מהווה היום מרכז תרבות ובילוי לצעירים, ולכן רבים מהם בוחרים להתגורר ולשכור באזור זה דירות. גם אזור זה צפוי להרוויח מן הכביש ולחוות עליית מחירים. פלמר מדגים את מתח המחירים כשהוא מציין בית תורכי בשטח של כ־80 מ"ר שלפני ארבע שנים מחירו היה 100 אלף דולר, וכיום הוא מוערך בכ־250 אלף דולר. מצד שני אומר פלמר כי לכביש יש גם חיסרון: "קיים מספר לא מבוטל של משפחות שבגלל קיצור זמני הנסיעה מהמרכז לנגב בחרו דווקא להעתיק את מקום מגוריהן לערי המרכז והן ממשיכות לעבוד בנגב".

להבים - המחירים שילשו עצמם

יו"ר המועצה המקומית להבים, אלי לוי, אומר כי בטרם נסלל הכביש מחירי הנדל"ן בלהבים הכפילו ואף שילשו את עצמם בשלוש השנים האחרונות. "לפני שלוש שנים מגרש בשטח חצי דונם עלה 400 אלף שקל בממוצע. היום מוכרים אותו מגרש ב־1.25 מיליון", הוא מספר. לוי מתכונן לפתיחת הקטע הדרומי של הכביש ומאמין כי זה ימשוך עוד משפחות להתגורר במועצה. לדבריו, כיום התחילה מועצת להבים בשיתוף מועצת בני שמעון והיישוב רהט לשווק מגרשים באזור התעסוקה המשותף לשלושתן בשטח של 3,000 דונם. בנוסף, כיום ישנן תוכניות בשלבי אישור אחרונים של כ־650 מגרשים. "הרצון שלנו הוא להשאיר את הצעירים בנגב, ולכן תושבי הנגב הם בעדיפות ראשונה. עדיפות שנייה תינתן לאנשי הקבע שיורדים דרומה ועדיפות שלישית לשוק החופשי", אומר לוי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
שוויון לפריפריות הצפונית והדרומית.
לא רק נגישות היא הסיסמא אלא שינוי תפיסה כלכלית חברתית ללא הגדלת עלויות למדינה. כל חברה בין חדרה לגדרה תשלם 40% מס חברות בעוד שלפי מידרג מרחקים הסכום יירד בהבטחה ל20 שנה לפחות ע"י חקיקה. פעולה פשוטה זו תוציא את התעשייה ותעביר אותה לפריפריות מה שיאפשר פריסת תוצר על פני כל המדינה בצורה יותר שווה. מי שיישב במרכז ישלם על כך ומי שייבחר בפריפריות יפוצה דרך אחוזי המס של החברה שלו. כך לא תצטרך המדינה להוציא ולהזרים תקציבים לעידוד הקמת מפעלים בפריפריה מצד אחד ומאידך תהיה חשיבת מעבר של מפעלים ועסקים לישובים מרוחקי מרכז. מה גם שהנדל"ן שייתפנה יוזיל עלויות לאחרים ויאפשר הקמת עסקים נוספים בעלויות סבירות באיזור המרכז.
קובי , דרום  |  19.09.10
לכל התגובות