אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מייסד וורדפרס: "כשגולשי פייסבוק רוצים להתקדם, הם מגיעים אלינו" צילום: חיים צח

מייסד וורדפרס: "כשגולשי פייסבוק רוצים להתקדם, הם מגיעים אלינו"

מאט מאלנווג, האיש שעומד מאחורי פלטפורמת הבלוגים הגדולה בעולם, מספר ל"כלכליסט" על הדרך שבה הבלוגים מסתגלים לעידן הרשתות החברתיות ועל האופן שבו הם משפיעים על העיתונות המסורתית. והוא בטוח שפלטפורמה עם 26 מיליון בלוגרים משפיעה לא פחות מ־500 מיליון המשתמשים של פייסבוק

19.09.2010, 12:36 | עומר כביר

מאט מאלנווג (Mullenweg) עומד בחדר הרצאות בירושלים מול מאה אנשים, ומותקף מכל עבר בשאלות תפעול, בעיות תמיכה וטרוניות זוטא על פלטפורמת הבלוגים וורדפרס. אפשר לצפות שמי שייסד את פלטפורמת הבלוגים החינמית והפופולרית בעולם ירצה לעסוק בנושאים שהם מעבר לתפקידו של מוקדן תמיכה, אבל הוא דווקא נראה מאושר, עונה על כל השאלות בהרחבה, מופתע מרמת הידע הטכנולוגי של השואלים.

 

מאלנווג לא לוקח את עצמו ברצינות, ומרבה להתלוצץ עם הקהל. כשהתקשה להיזכר במושג כלשהו הקשור לוורדפרס ומהקהל צעקו תשובה, השיב בבדיחות: "כולכם מקבלים בלוגים בחינם". כשסיפר שנשר מהקולג' אחרי שנתיים והקהל הגיב בצחוק, אמר: "למה זה מצחיק? אמא שלי לא חשבה שזה מצחיק".

בעבור מאלנווג, שהגיע לארץ כדי להשתתף בוורדקמפ 2010, הכנס השנתי של קהילת וורדפרס המקומית שנערך בתחילת החודש, זהו ביקור שני בישראל. בביקורו הקודם, ב־1998, הוא היה תייר בן 14. היום הוא מגיע כמייסד ומפתח פלטפורמת הבלוגים המשפיעה ברשת. יותר מ־26 מיליון בלוגים פועלים על בסיס התוכנה שפיתח, בין אם באתר הבלוגים WordPress.com, ובין אם באתרים עצמאיים, כמו למשל בלוג הטכנולוגיה טקראנץ', אתר מגזין Wired ורשת הבלוגים של CNN.

"טוויטר ופייסבוק הם מנגנוני הפצה"

 

הצלחות אלו הפכו את וורדפרס לגורם שאין להתעלם ממנו בהתפתחות של תוכן הגולשים. אבל האם בעידן פייסבוק, טוויטר וטאמבלר, הרשת עדיין זקוקה לבלוגים? מאלנווג משוכנע שכן. "פייסבוק, טוויטר ודומיהם הם מנגנוני הפצה מדהימים, מהיעילים ביותר אי פעם. אבל הם צריכים משהו לכוון אליו. החלק המשמעותי ביותר בטראפיק של הבלוגים ב־wordpress.com, אחרי גוגל, מגיע מפייסבוק ומטוויטר. כשהבלוגרים כותבים פוסט הוא מופץ בפייסבוק ובטוויטר, אנשים רואים אותו ונכנסים לבלוג".

מאלנווג. "פייסבוק וטוויטר הם מנגוני הפצה מדהימים, אבל הם צריכים משהו לכוון אליו", צילום: חיים צח מאלנווג. "פייסבוק וטוויטר הם מנגוני הפצה מדהימים, אבל הם צריכים משהו לכוון אליו" | צילום: חיים צח מאלנווג. "פייסבוק וטוויטר הם מנגוני הפצה מדהימים, אבל הם צריכים משהו לכוון אליו", צילום: חיים צח

אבל מה יקרה אם פייסבוק יפתחו כלים משלהם לבלוגרים?

"כבר עכשיו אפשר לכתוב בלוגים בפייסבוק, באמצעות ה־Notes, ולהערכתי מספר המשתמשים שם זהה למספר משתמשי וורדפרס. בטח יש גם יותר בלוגים במייספייס מבלוגים מבוססי וורדפרס".

אז אפשר לכתוב בלוגים בפייסבוק, ואפשר לכתוב בלוגים במייספייס. כולם פשוטים יחסית לוורדפרס, נגישים יותר למשתמש הממוצע. עדיין יש מקום לוורדפרס?

"הבלוג הוא משהו שאתה מתקדם אליו. פייסבוק, טוויטר, הם מדהימים. הם גרמו ל־500 מיליון אנשים לפרסם את התוכן שלהם ברשת. אבל בשלב מסוים אתה נתקל במגבלות. האנשים שמתחילים להשקיע ברצינות, שמגלים שבלוגים הם דרך ביטוי משמעותית, רוצים לשדרג ורובם מגיעים לוורדפרס.

"בוורדפרס, בסופו של דבר, אתה שולט בבלוג שלך. שולט בעיצוב, במודעות, בתנאי השירות. הדברים האלה הם בבעלותך. זה הבית שלך ברשת, אולי אפילו בדומיין משלך. הרשתות החברתיות מהנות מאוד, הן מעודדות פעילות, אני אף פעם לא אומר עליהן מילה רעה, אני בעצמי משתמש בהן כל יום. אבל זה לא משהו שאתה שולט בו באמת, ובסופו של יום אתה לא באמת יודע מה יקרה לתוכן שלך".

wordpress.com נותן למשתמש כמעט את כל מה שהוא צריך בחינם. איך אתם עושים כסף?

"פרסומות, מכירת שירותי פרימיום כמו שמות מתחם, שבדיוק העלינו את מחירם מ־15 דולר ל־17 דולר, עיצוב מותאם אישית, שדרוגים לווידיאו, פלאג־אינים מתקדמים וגם WordPress VIP, שירותי ניהול ואחסון אתרי וורדפרס לחברות גדולות (כמו CNN, BBC, פליקר ואחרים — ע"כ)".

אז החברה רווחית?

"כן. ההכנסות מכל השירותים האלו מצטברות ומאפשרות לנו להשקיע ולפתח את העסק שלנו".

הופכים בלוג לרשת חברתית

 

אבל וורדפרס לא מתעלמת מטרנד הרשתות החברתיות, ועושה כל שביכולתה כדי לרכוב על הגל הזה. לפני שנתיים השיקה Automattic, החברה המסחרית שמאחורי וורדפרס, את BuddyPress. מדובר בחבילת תוספים לוורדפרס שמאפשרת להפוך את הבלוג לרשת חברתית מלאה ולכל דבר ועניין (כולל פרופילים, קבוצות, מסרים מיידיים ואלבומי תמונות), שמוקדשת לכל נושא שבוחר המשתמש.

באדיפרס עדיין בתחילת דרכה. ולדברי מאלנווג, היא כבר צברה עשרות אלפי משתמשים: "הפלטפורמה עוד צעירה ולא בשלה, אבל הרבה אתרים כבר משתמשים בה ויש לה השפעה משמעותית. לחבר שלי, למשל, יש בן עם תסמונת דאון והוא הקים אתר מבוסס באדיפרס. ילדים עם תסמונת דאון והוריהם משתמשים באתר כדי ליצור קשר, לחלוק סיפורים ולדבר. הוא חיבר אנשים שלא היו מכירים בדרך אחרת. האנשים האלה לא יהיו בפייסבוק, זה לא מספיק בטוח בשבילם. הם גם לא יהיו בטוויטר".

יש תרחיש שבו באדיפרס יכולה לעבור את פייסבוק?

"לא, כי הן שונות. פייסבוק תמשיך להיות הרשת החברתית הטובה בעולם. אבל באדיפרס יכולה להפוך לפלטפורמה שתאפשר להקים רשת חברתית באותה קלות שבה מקימים בלוג".

"הכוח של העיתונים הוא הקול המערכתי"

 

כבר הרבה זמן מדברים על כך שבלוגים מחליפים את העיתונים. אתה חושב שזה באמת יכול לקרות?

"לא, ברור שלא. עיתונים עושים הרבה דברים. הם מספקים לך את תחזית מזג האוויר, מפרסמים מודעות אבל וסטריפים של קומיקס, מביאים לך את העיתון לדלת הקדמית. יש מיליון דברים שמגולגלים בדבר הזה שאנחנו קוראים לו עיתון. התחום שבו עיתונים שומרים על החשיבות שלהם, הנכס הכי חשוב שלהם, הוא הקול המערכתי והעריכה שהם עושים. הרעיון של מישהו שבוחן את כל מה שקורה בעולם ביום נתון, ויכול לצמצם את זה למה שאתה צריך לקרוא, זה רעיון חשוב מאוד. וזה יותר חשוב כשלכל אחד בעולם יש בלוג. סינון אינטליגנטי וחשוב, ולעיתונים יש יכולת לעשות את זה. יהיה תחום אסטרטגי, ואני מקווה שהם יוכלו להפוך את זה לאפיק רווחי".

אז גופי חדשות ייהפכו לאגרגטורים של תוכן במקום יצרני תוכן?

"יש כמה רמות. באמצע הסקאלה, האם אנחנו צריכים 40 עיתונים בכל בכורת סרט שיישאלו את אותן חמש שאלות? נראה שלא. מספיקים שלושה או ארבעה עיתונים ארציים, הם יכולים לכסות תוכן כזה. בראש הסקאלה יש עיתונות חוקרת. אנחנו רואים את זה עובר לגופים ללא מטרות רווח וגם לחלק מהבלוגרים, אם כי קשה לעשות דברים מעמיקים באופן עצמאי. עיתונים צריכים לתפוס חזקה על התחום הזה, רק הם יכולים לעשות את זה.

"בקצה התחתון של הסקאלה יש הרמה המקומית. אל תספרו לי על חמש הדקות ששוחחתם עם בראד פיט על הסרט החדש שלו, תספרו לי מה קורה בשכונה שלי, ברחוב שלי. על הבניין החדש שמקימים ואיך הצל שלו ייפול על החצר האחורית שלי. הדברים האלו תמיד יהיו מאוד רלבנטיים לאנשים, וחדשות יתחילו לפנות יותר לכיוון הזה".

ואיך בלוגרים משתלבים בכל זה?

"בלוגרים משתלבים בהכל. בלוגרים יעשו את כל זה ויותר".

כלומר, בלוגרים יחליפו כתבים?

"אנשים כותבים בלוגים כי הם אוהבים לכתוב. בלוגרים יעשו הכול בלי שום קשר לאם משלמים להם או לא".

לדעתך בלוגים עצמאיים יכולים להחליף לגמרי מערכות חדשות כמקורות מידע, למשל אתר טכנולוגיה כמו cnet?

"זה כבר קורה. סיקור הגאדג'טים ב־cnet הוחלף למעשה על ידי הבלוגים אנגדג'ט וגיזמודו, וסיקור עולם הטכנולוגיה שלהם על ידי טקראנץ' ו־GigaOm. כולם התחילו בתור בלוג, רק בחור אחד, ובסופו של דבר נהפכו למיקרו־מו"לים — ארגונים שדי דומים לארגונים הגדולים, אבל יש להם הוצאות נמוכות הרבה יותר, הם עושים יותר עם הרבה פחות אנשים, והם גדלו במדיה החדשה. אין להם את הבניין היפה של cnet, או בניין של מיליארד דולר כמו ה"ניו יורק טיימס", יש להם הרבה פחות הוצאות והם יותר גמישים. הם כמו סטארט־אפים, כמו שגוגל שינתה את תחום החיפוש ומיקרוסופט שינתה את תחום מערכות ההפעלה".

אז בעצם בלוגר עצמאי טוב, כמו מייסד טקראנץ' מייקל ארינגטון, תמיד יצרף כותבים וייהפך לגוף מדיה בפני עצמו?

"לפעמים. לפעמים הם חוברים למערכות גדולות. הבלוגר אנדרו סאליבן חבר למערכת הגדולה יותר של האטלנטיק. הכותבים של Freakonomics עשו בלוג מדהים, ואז ה"ניו יורק טיימס" לקח אותם תחת חסותו. עכשיו זה בלוג מדהים, באתר של ה"ניו יורק טיימס". אבל אין שום דבר רע בלהישאר עצמאיים לגמרי. דוגמה טובה היא ג'ון גרובר, מ־Daring Fireball, אחד מבלוגי אפל הבולטים בעולם. זה בחור אחד. הוא בטח תמיד יהיה עצמאי, וכשהוא יפסיק לפעול האתר יפסיק להתקיים. הוא לא יצר מותג גדול יותר כמו טקראנץ', אבל הוא בכל זאת הפך לכוח בתחום חדשות הטכנולוגיה. יש לו מקורות משלו, הוא מקבל אימיילים מסטיב ג'ובס".

בלוגרים עצמאים יכולים להרוויח כסף, או שכל עוד אתה עצמאי זה לא יותר מתחביב?

"כן, הם יכולים. תקציבי הפרסום מחולקים מחדש. הקהל כבר עבר מטלוויזיה ומהדפוס לרשת. הכסף בא אחריהם. בקרוב נגיע למצב שבו עם קהל צנוע יחסית של כמה עשרות אלפי גולשים אפשר להתפרנס יפה".

"אצלנו רצים האתרים הכי טובים"

 

26 מיליון בלוגים רצים על וורדפרס. זה לא הרבה כשמשווים את זה ל־500 מיליון המשתמשים של פייסבוק. אז איך זו פלטפורמה משפיעה כל כך?

"כי על וורדפרס רצים האתרים הכי טובים. זה לא 26 מיליון משתמשים, זה אתרים. ולכל אתר כזה יכולים להיות אלפי או מיליוני משתמשים משלו. ב־WordPress.com יש רק 12 מיליון בלוגים, אבל הם מגיעים לקהל של 260 מיליון גולשים בכל העולם. זהו קהל משתמשים קטן שמגיע לקהל מאוד גדול. בגלל זה וורדפרס ידועה כל כך".

כשהתחלת ידעת שוורדפרס תהיה גורם כזה משמעותי באינטרנט?

"ממש לא. רק רציתי תוכנה לבלוג שלי. העובדה שהיא התגלתה כמועילה לאנשים אחרים היתה הפתעה נעימה".

איך התרשמת מקהילת משתמשי וורדפרס בישראל?

"תמיד היתה לנו קהילה נהדרת כאן. ישראל זו מדינה קטנה, אבל מאוד מפותחת טכנולוגית. יש כאן את משתמשי וורדפרס האידיאליים. ידע ברמות גבוהות מאוד, יותר מומחי וורדפרס מברוב הכנסים שלנו. אני מקווה שהכנס ישמש השראה לאנשים, והם ייפגשו גם מחוץ לכנסים ויתרמו לקהילה. ככה עובד קוד פתוח".

תגיות

17 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

16.
13 - אתה לא מדייק - לשון המעטה...
כשמאט החל לפתח את וורדפרס, מובאבל טייפ הייתה חינם, ובנוסף כמי שהכיר את שתי הפלטפורמות (ובחר בוורדפרס ישר מתחילתה), הן שונות מאד ומובאבל טייפ בנתה מערכת מסורבלת יחסית לעומת הגמישות והתחכום של וורדפרס. אם כבר להשוות אז כראוי: וורדפרס המשיכה את הפיתוח של מערכת בלוגינג שקפאה בשם B2. עובדה שמובאבל טייפ - אם היא עדיין קיימת - ננטשה בעוד וורדפרס אומצה בידי הבלוגרים המובילים טכנולוגית - כאלה שמבינים את ערכה של פלטפורמה טובה ויציבה. 
תם  |  21.09.10
14.
כל הכבוד למאט ועוד
יש בי המון הערכה למאט, לדרייס (דרופל), לקבוצת ג'ומלה (שפרשה מממבו) על בניית מערכות ניהול תוכן - כל אחת מובילה בתחומה. אני חושב שלאט-לאט אנו מבינים שקוד פתוח זה טוב ליהודים וצועדים בכיוון. שאפו ענקי לחברה שהרימו את הכנס !!!! (האמת, חבל שלא באתי... :-( )
שלומי , ענן מיחשוב  |  19.09.10
לכל התגובות