אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון "כלכליסט" - פנחס עידן: "להשבית את נתב"ג זה כמו לצאת למלחמה" צילום: אוראל כהן

ראיון "כלכליסט" - פנחס עידן: "להשבית את נתב"ג זה כמו לצאת למלחמה"

יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה טוען שאינו כוחני ובאותה נשימה מאשים את הנהלת הרשות בהחזקת כספי הפנסיה של העובדים, ואת האוצר שלא מנע מאבק: "חלק מהפקידים נהנים מזה". ראיון שאחרי מלחמה

20.09.2010, 08:24 | יסמין גיל

"עד שאני מקבל החלטה להשבית את נתב"ג, הנשמה יוצאת. זאת הרגשה של דמעות בעיניים לראות את האנשים תקועים בנמל", אומר יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת), פנחס עידן אחרי שהשבית את נמל התעופה בשיא תקופת החגים.

"אני לא כוחני", אומר האיש עם היד על ה"שאלטר" של נתב"ג, "תאמיני לי שאני מפחד מג'וק. ספרתי עד 100, ועד 111, וראיתי שפקידי האוצר מתחילים לשחק איתנו ולנהל מלחמות בין המשרדים, תלך, תבוא, תלך, תבוא, וכל פעם מחליפים לי צוות. אמרתי עד כאן".

"רצו לגזור עלינו קופון"

בתום שביתה בת שבע שעות השיג עידן את מבוקשו: הוחלט שכספי הפנסיה של עובדי רש"ת - 2.5 מיליארד שקל - יועברו מתקציב רש"ת לחשבון נאמנות חיצוני. "כולם האמינו במאבק שלנו: האוצר, התחבורה, הנהלת הרשות ומועצת הרשות. הם האמינו שכספי פנסיה צריכים להיות מוגנים, אבל קיבלו רגליים קרות וכל אחד רצה, אולי, לגזור איזה קופון מכספי הפנסיה. אנחנו לא נתנו להם את זה", אומר עידן בראיון ל"כלכליסט".

הסכם העבודה הקיבוצי שלכם נחתם כבר בסוף 2008. למה השארתם את סעיף הפנסיה פתוח?

"זה משא ומתן ארוך. להוציא 2.5 מיליארד שקל לחברת ניהול חיצונית, זה פרוצדורה. מדובר בפרנסה ובחיים של אנשים".

ומה קרה בשנתיים האחרונות?

"התנהל משא ומתן. והאמת שהנהלת רש"ת היא שמשכה את הזמן. היה לה נוח לא להוציא את הכסף, למרות שהיא כבר התחייבה בהסכם העבודה. להוציא מקופת הרשות 2.5 מיליארד שקל זה לא פשוט. זה סכום שמשמש כערבויות לכל מיני הלוואות, זאת מטרייה לא רעה לניהול עסק כשיש לך סכום כזה בבנק".

מה שלמעשה האיץ את התהליך הוא פסק הדין שנתן בית המשפט המחוזי לפני כחודש, ובו קבע כי כ־4,000 תושבים שגרים בסביבת נתב"ג יהיו זכאים לפיצוי בגין ירידת ערך הקרקע שלהם בשל רעש המטוסים. גובה הפיצוי טרם נקבע, אולם לפי הערכת ועדת הערר מדובר בסכום שיכול להגיע לחמישה מיליארד שקל. הגם שמדובר בסכום שלא ברור אם וכאשר ישולם, שכן הרשות מתכננת לעתור נגד החלטה, בוועד לא התכוונו לחכות שהתשלום יילקח מתקציב הרשות - בו מנוהלים גם כספי הפנסיה של העובדים. לכן הוועד האיץ את המשא ומתן לפתרון הנושא, עד לשיא: השביתה בשבוע שעבר.

הפתעה של 5 מיליארד שקלים

"אין ספק שפסק הדין היה הקש ששבר את גב הגמל. רצינו לסיים עם הנושא כמה שיותר מהר", אומר עידן, "ואף אחד הרי לא חלם שזו תהיה הפסיקה, וכשיש תביעה בגובה של חמישה מיליארד שקל, גם את לא היית ישנה טוב בלילה. לכן ביקשנו לזרז את התהליך".

בתוך כך, שר האוצר יובל שטייניץ, התחייב בשבוע שעבר בפני רש"ת, כי לאור פסיקת בית המשפט הוא יעמוד מאחורי הבטחת שר האוצר לשעבר, אברהם (בייגה) שוחט, לפיה המדינה תסייע לרש"ת לעמוד בהוצאות מסוג זה. "בין אם בדרך של העלאת אגרות ובין אם בכל דרך אחרת", נכתב בסיכום רש"ת עם שטייניץ. יו"ר הרשות, עובדיה עלי, התחייב מצדו כי יפעל לאשר את ההסכם במועצת הרשות ב־21 בספטמבר, כך שכל הכספים בגין זכויות הפנסיה של עובדי וגמלאי רש"ת יועברו לחשבון נאמנות בתוך 60 יום.

פנחס עידן., צילום: אוראל כהן פנחס עידן. | צילום: אוראל כהן פנחס עידן., צילום: אוראל כהן

"מה זה המדינה? זה אנחנו"

"יש מכתב התחייבות של שוחט, שבמידה ויצטרכו לפצות את התושבים מי שייקח אחריות על כך זאת המדינה", אומר עידן, "ומה זה המדינה? זה אנחנו. מי שיצטרך לפצות אותם זה בסוף האזרחים. הרי אני לא מאמין שהאוצר יוציא כסף מהקופה שלו. אז ימצאו את הדרך כיצד האזרחים ישתתפו בהוצאות הכספיות".

לרש"ת הוצאות רבות גם על פיתוח תשתיות. לא חששתם שגם זה יפגע בפנסיה שלכם?

"תמיד דאגנו לשמור על הכסף הזה, אבל כשמדובר בבתי משפט השליטה היא כבר לא בידי ועד העובדים".

כמה שביתות היו מאז כניסתך לתפקיד יו"ר רש"ת ב־1986?

"לא הרבה. מאבקים מקומיים ברש"ת הסתכמו ב־48 שעות, ואם סופרים הצטרפות שלנו למאבקים של ההסתדרות בכלל המשק - מדובר ב־72 שעות לכל היותר".

"אין יום נוח לסגור נמל"

 

הבחירה להשבית את שדה התעופה, הטרמינל האחרון אליו משוועים אזרחי ישראל המבקשים לנפוש בחו"ל, דווקא בשיא תקופת החגים מגדילה את עוגמת הנפש. ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כשבועיים קודם לכן ועל כן פתחה את הדלת לשביתה אפשרית. אך סוגיית העיתוי המדוייק היא בחירה של אנשי הוועד.

לא חשבת להתחשב בנוסעים כשהחלטתם על העיתוי?

"חשבתי על הכל, אבל בסופו של דבר אין יום נוח לסגור את הנמל חוץ מיום כיפור. אז אמרנו, ויתרנו, דחינו, היתה לנו הבטחה שביום ראשון זה ייגמר, אך זה לא קרה. גם כשעשינו את זה ביום שני, זה היה אחרי שכל טיסות הבוקר יצאו. הכל כדי למזער את הנזק ולא לפגוע בנוסעים. אבל בשלב מסוים, זאת פגיעה, אין מה לעשות. ואני אומר לך יותר מזה, תוך כדי השביתה איפה שהיו בעיות של חולים, תרופות, חקלאות - ידענו לשחרר".

האמנת שהשביתה תסתיים מהר?

"בבוקר הייתי בטוח שזה ייקח פחות זמן. לצערי היו מלחמות מילוליות בין משרדי התחבורה, האוצר והנהלת הרשות. אבל לי היתה מטרה אחת: איך אני לוקח את כספי הפנסיה ונותן להם הגנה מוחלטת".

מה היו נקודות המחלוקת?

"האוצר הסכים לגבות כספית את רש"ת בתנאי שזו תחסוך בפרויקטים שהיא מבצעת. בנוסף, האוצר ביקש לאשר כל פרויקט שרש"ת תבחר לבצע. זה בעצם לומר שמהיום והלאה רש"ת היא מחלקה במשרד האוצר".

ייתכן שאם זה היה נמל פרטי זה לא היה קורה?

"גם אם היה שדה מתחרה, אני לא מאמין שמישהו יכול היה להתחרות בנו".

לו הוא היה פרטי, ייתכן שלא הייתם ממהרים לשבות.

"אני לא רואה שבאל על, בנמלי הים או בבזק שהפכו להיות פרטיים, בעלי הבית יכולים לעשות מה שהם רוצים. העובדים עדיין מוגנים בהסכמים, לעובדים יש כוח ולא משנה אם זה קבלן פרטי או שזאת הממשלה".

אבל הציבור נכנס לפאניקה.

"אנחנו מכירים את הרגישות ואנחנו לא כל שני וחמישי קמים בבוקר ומשתגעים. אנחנו לא כוחניים, אלא ועד אחראי. הלוואי ולכל הוועדים יהיו הכלים ויוכלו להשתמש כשצריך בכוח שלם, כי בגדול כולנו עובדים - לא משנה אם במגזר הפרטי או הציבורי. הלוואי והיינו יכולים לפתור בעיות, ואני מאמין שאפשר, לפני שמתחילים בעיצומים".

מה דעתך על חוק לפיו נתב"ג יהיו מחוץ למעגל השביתות?

"בואי תראי מה קורה באירופה, למשל לאחרונה בצרפת. רק ניסו להעלות בשנתיים את גיל הפנסיה ושם זה תוהו ובוהו, אנשים יוצאים לרחובות. אז אם אנחנו נמצאים במדינה דמוקרטית, השביתה היא זכות לגיטימית של העובדים במדינה. ושוב, כל מי שחושב שבהינף יד סוגרים את השדה, שיהיה במקומי או שייכנס באותו רגע לראש שלי או ללב שלי. בשבילי זה כמו לצאת למלחמה. כמו שראש ממשלה מחליט ללכת למלחמה. אני מבין, קשה לי, ואני לא יכול להסתכל בעיניים על ציבור הנוסעים שבאים, אבל זאת הזכות הלגיטימית של העובדים".

שביתת שווא?

מה דעתך על תדמית המדינה שנפגעת בעקבות שביתה כזו?

"זאת הדינמיקה של המדינה. אם לא היה שביתות, היה הכי טוב. אם לא היו מלחמות והיה שלום, עוד יותר טוב. הלוואי והיינו יכולים למנוע את זה, אבל לפעמים אין ברירה. אנחנו מייצגים ציבור עובדים ויש לנו מחויבות כלפיו. כל מאבק, ובמיוחד על הפנסיה, הוא מבחינתנו צודק לחלוטין. אפשר למנוע את המאבקים האלה. אני לא רוצה להטיל אשמה, אבל כנראה שחלק מפקידי האוצר נהנים מזה".

בסיום השביתה כל צד לקח לעצמו את התהילה להצלחה.

"אנחנו לא חיפשנו שום תהילה, רק לחזור הביתה בשלום עם הכספים שלנו".

ממשרד האוצר נמסר: "הסיכום בין האוצר לההסתדרות הושג כבר בשעות הבוקר המוקדמות טרם הוכרזה השביתה, כך שלמעשה לא הייתה כל עילה לשביתה. במהלך שעות השביתה לא שונה דבר. עובדי הרשות גרמו נזק ועוול לאזרחי מדינת ישראל. מעבר לניקוי שעות השביתה משכרם, האוצר בוחן אפשרויות כיצד למזער נזקים כאלו בעתיד. במסגרת תוכנית הפיתוח של רש"ת נבחנים צעדים, בין היתר, צמצום והתייעלות של רש"ת על מנת למצוא מקורות מימון וכמו כן, נבחנות אופציות אחרות בהן העלאת האגרות".

 

רש"ת ביקשה שלא להגיב.

תגיות

29 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

28.
פנחס עידן
לכל העובדים במעמד פנסיה תקציבית וצוברת !! תתעוררו. ומהר ! מהלך וועד רש"ת חייב לעורר שיח צבורי , ומהר , האזנתי למומחה ביחסי עבודה שציין ואמר שה"ביריונים" בנתב"ג התנהלו בשביתתם לפי החוק \\\\\\\\\1 לא יעזור לאף אחד --- לא נותרה להם שום ברירה לבצע את מהלך השביתה, והפלא ופלא , לפתע פתאום , המערעת התחילה להתרוצץ כתזזית ולמצוא פתרון , למה לא פתרו את העניין בתוך שעה !! למנהיג הפועלים - פנחס עידן - אני מסיר את הכובע ! אין עליך , גבר . ושוב - עורו עורו עובדים יקרים -- תודה לוועד האמיץ .
ממריא , שוהם  |  20.09.10
25.
רק במדינת הנהנתנים שביתה בנתב"ג מסתיימת בו ביום
המורים יכולים לשבות חודשים אבל אם לא יאפשרו לאנשים לנסוע לחו"ל (גם אם למורה מוצדקת) המדינה ישר מתקפלת. מצד שני רק במדינת הנהנתנים פועל בשדה התעופה מרוויח יותר ממורה.... אה. ואל תשכחו לבכות על רמת המורים ורן ארז. כשאתם מוכנים לשלם שכר הנמוך משכר פועל את תתפלאו על איכות האנשים שתקבלו. ואגב, המצב רק הולך ומחמיר. מספרים לכם על אלו שעושים הסבה אבל הם טיפה בים. לכו למכללות ההוראה הגדולות ו(בלי לפגוע ולהכליל) תראו מה הרמה שם כיום.
מורה לשעבר  |  20.09.10
לכל התגובות