אפקט H&M: רשתות האופנה הקטנות מתקשות לשרוד
כשרשת H&M מגלגלת 8 מיליון שקל בחודש בעזריאלי ו-4 מיליון שקל בחודש במלחה, האפקט מחלחל לרשתות המקומיות הקטנות. מנכ"ל רשת אופנה גדולה: "רשתות האופנה הגדולות נתנו ביס דול בהכנסות שלנו"
בקשת הקפאת ההליכים שהגישה רשת האופנה No Name חשפה תמונה קשה, שלפיה רשתות האופנה הקטנות מתקשות להמשיך ולשרוד מול הקמעונאיות הגדולות והבינלאומיות ומול הקניונים. בחצי השנה האחרונה נקלעו לקשיים מסוגים שונים ארבע רשתות אופנה קטנות ובינוניות: נוסף ל־No Name היו אלה ג'אמפ, שבמסגרת מחלוקת עם רשויות המס דיווחה על ירידה של 40% במכירות לעומת הקיץ שעבר; אמיקה, שמונה לה מפרק והיא נכנסה להליך התמחרות (ראו ידיעה בתחתית העמוד); ו־Scoop, שפעילותה הופסקה לחלוטין אחרי נפילה של 20% במכירות. לכל אחת מהרשתות הללו נסיבות שונות, אך מנהלים בכירים בקניונים ומנהלי רשתות מתחרות מאבחנים בעיות ניהול מתמשכות, ותחרות הולכת וגוברת מצד רשתות הענק הבינלאומיות דוגמת H&M ו־GAP.
"רשתות האופנה הגדולות נתנו ביס דול במחזור המכירות של הרשתות הישראליות - ומי שלא נערך בהתאם, נפגע", אומר מנכ"ל רשת אופנה גדולה. לדבריו, החנות של H&M בקניון עזריאלי מגלגלת 8 מיליון שקל בחודש, החנות של הרשת במלחה מגלגלת 4 מיליון שקל בחודש, והחנות בחיפה מגלגלת כ־2 מיליון שקל. "אלה הכנסות שבאות על חשבון מחזור המכירות של שאר רשתות האופנה", הוא אומר. "אי אפשר להתעלם מכזו פגיעה, ולכן מי שלא משקיע מספיק בשיווק נכון, פרסום ובניית קולקציה נכונה, עלול להיפגע באופן מאוד קשה מכניסת הרשתות הבינלאומיות".
"מספיקה טעות אחת פטאלית"
אבל מנכ"ל מרכז עזריאלי, ארנון תורן, סבור שהקשיים האמורים הללו אינם מעידים על בעיה ספציפית בשוק האופנה הישראלי. "זה שוק עם תנודתיות", אמר תורן. "הצטברות של כמה מקרים לאחרונה נראית לא טוב, אבל בתחום הזה מספיקה טעות אחת פטאלית, כדי שהעסק ייקח תפנית לא טובה".
דברים דומים אומר מנכ"ל HDL דפנה לוינסון, צביקה לוינסון. "רבים מבעלי של רשתות האופנה הקטנות והבינוניות מגיעים מיצירה ולא מניהול, וברגע שהעסק מתחיל להתפתח, הם לא יודעים בהכרח איך להתנהל ונופלים", הוא טוען. "הרבה פעמים הם לא מספיק משופשפים בניהול. הם לא מבינים דבר בהסכמי השכירות הדרקוניים עם הקניונים, הם לא מבינים כלום בבנקים. בגלל שהם קטנים, יש להם גם בעיה במתן אשראי מול הבנקים".
גם לדברי מנכ"ל רשת הבגדים YOOP ומנכ"ל הוניגמן לשעבר, יוסי מלכה, הקשיים של רשתות האופנה הם קודם כל בעיה של ניהול. "שוק האופנה דורש התמחות במספר נושאים: התמחות ניהולית, שיווק, ניהול מלאי - כל אלה אל מול התחרות הגוברת, שרק הולכת ונהיית יותר מקצועית. רשת שלא מחזיקה בכל היכולות הללו עלולה ליפול. בכל מקרה, הנפילה לא תהיה בגלל טעות אחת אלא בגלל סדרת טעויות".
"לרשתות הקטנות יש עוד מקום להתפתח"
לעומת זאת טוען מנכ"ל פוקס, הראל ויזל, כי אין כל קשר בין כניסה הרשתות הזרות לבין נפילת הרשתות הקטנות והבינוניות. "אם יש רשתות שסוגרות חנויות, זה נובע מקשיים שהחלו עוד קודם לכניסת הזרות", אומר ויזל. "ל־H&M ול־GAP יש בערך ארבע חנויות כל אחת. זו עדיין לא כניסה מסיבית עם עשרות סניפים. להערכתי, לרשתות הקטנות יש דווקא הרבה מקום להתפתח, גם לטווח הבינוני והארוך, בגלל הרצון של צרכנים לקנות בבוטיקים מיוחדים ולא רק בחנויות 'מאס מרקט'. ממה שאני שומע, מנהלי קניונים מעודדים רשתות קטנות של מעצבים להתפתח למיני־רשתות, כי צריך לתת לצרכן תמהיל שאינו מורכב אך ורק מרשתות ענק".
13 תגובות לכתיבת תגובה