אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלואו מושן צילום: גלעד קוולרצ'יק

סלואו מושן

המניה של ריסרץ' אין מושן, יצרנית הבלאקברי, מקרטעת למרות הזינוק ברווחים ובמכירות

27.09.2010, 09:59 | אילון ג'דה

ריסרץ' אין מושן(Nasdaq: RIMM) היא אחת האחראיות העיקריות למונח חדש בחיינו: סמארטפון ("טלפון חכם"). במקביל למתחרות בולטות, שקדה ריסרץ' בשנים האחרונות על פיתוחו ושיווקו של דור חדש של טלפונים סלולריים בעלי יכולות מחשוב שטרם נראו כמותן, המאפשרות למעשה למשתמש לנהל את חייו דרך המכשיר.

מדי שנה משיקה ריסרץ' כמה דגמי טלפונים חדשים בעלי יכולות מתקדמות יותר ויותר, תחת המותג "בלאקברי", שנהפך לאחד המותגים החזקים בכ־175 מדינות. המוצרים של ריסרץ' מגיעים לשווקים עם קצת פחות רוח וצלצולים מאלה של אפל, אך הם לא פחות אהודים.

בשנת הכספים האחרונה שלה דיווחה ריסרץ' כי מספר יחידות הטלפון שנשלחו ללקוחותיה הגיע ל־37 מיליון. באותה תקופה אפל מכרה 30 מיליון מכשירים "בלבד".

שוק הסמארטפונים הוא מורכב ותחרותי ביותר. רמת הפיתוח הטכנולוגי משתנה במהירות, והצלחת המוצר תלויה בטיב מערכת ההפעלה שלו וביכולת לייצר אפליקציות מבוקשות. בינתיים, נראה כי ריסרץ' שומרת על מעמד יציב בשוק שצומח בקצב של 30% ויותר בשנה.

על פי הערכות, כ־18% מהטלפונים החכמים שנמכרים בעולם הם מתוצרתה - בדומה למצבה לפני שנה. לעומתה, המלכה המודחת נוקיה אמנם מוכרת עדיין יותר טלפונים חכמים מכל מתחרה, אך מאבדת נתח שוק בצורה מבהילה.

השמירה על נתח שוק יציב אינה משקפת את הזינוק המהיר בהכנסות וברווחים - הודות לצמיחתו המהירה של השוק הכללי. ריסרץ' מכרה מכשיר טלפון ראשון בשנת 2002. לאחר שנה הסתכמו מכירותיה ב־594 מיליון דולר, וב־12 החודשים האחרונים הסתכמו מכירותיה של החברה בכ־15.7 מיליארד דולר, פי 26 ממכירותיה לפני שש וחצי שנים.

עם המכירות גם מגיעים הרווחים ותזרים המזומנים: ב־12 החודשים האחרונים הרוויחה ריסרץ' 2.58 מיליארד דולר, מעט יותר מ־16% מסך המכירות, והפיקה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסכום של 3.5 מיליארד דולר. גם נתונים אלו מדגימים את המסלול המטאורי שעשתה ריסרץ' בשנים האחרונות.

אם הנתונים כל כך טובים, איך ניתן להסביר את ביצועי המניה? השוואה של מניית ריסרץ' למניות של המתחרות אפל ונוקיה מציירות תמונה בעייתית: מניית אפל ממריאה לגבהים חדשים, נוקיה כורה תחתיות חדשות, ואילו ריסרץ' מקרטעת ליד האנדרדוג הפיני.

יש הטוענים כי ריסרץ' סובלת מ"סנטימנט" שלילי. הסברים אחרים מתמקדים בהקבלה בין מצבה של ריסרץ' לזה של חברת פאלם (ממציאת הפאלם פיילוט) אשר הונפקה בוול סטריט בשווי דמיוני של 53 מיליארד דולר בתקופת הדוט.קום, ומאז התפוגגה כמעט לחלוטין.

כמו פאלם, גם ריסרץ' הנה חברה של מוצר יחיד בשוק מתפתח במהירות: תקופה קצרה של חוסר ריכוז וריסרץ' עלולה למצוא את עצמה מחוץ למשחק. אולי מסיבה זו, רווחות שמועות עקשניות (שלא הוכחשו) כי ריסרץ' תשיק בקרוב מתחרה לאייפד - מוצר אשר יכול להוות גיוון ראוי לסל המוצרים שלה.

לסיכומו של עניין, ביצועי המניה הירודים של ריסרץ' קשורים פחות למציאות מוחשית של עובדות ומספרים, ויותר לפסיכולוגיה וחששות של ציבור המשקיעים. האם כל זה יכול להצדיק את העובדה שמניית החברה נסחרת במכפיל 8 ביחס לרווח החזוי בשנה הקרובה? למרבה הצער, טרם נמצא טלפון חכם מספיק בשביל להשיב על השאלה הזו.

הכותב הנו מומחה לאסטרטגיה פיננסית וניהול סיכונים. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול בני"ע המוזכרים.

תגיות