אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט": תאגיד הענק הקנדי מפיח חיים חדשים באי.אי.אר צילום: עמית שאבי

בלעדי ל"כלכליסט": תאגיד הענק הקנדי מפיח חיים חדשים באי.אי.אר

חברת ההנדסה והבנייה SNC תשתף פעולה עם אי.אי.אר בפיתוח פרויקטים לטיפול בפסולת ברחבי העולם. יו"ר אי.אי.אר צחי אפלויג: "הם יהיו חברת ההנדסה, הקבלן והמפעיל. אנחנו נקבל תמלוגים עבור הטכנולוגיה"

28.09.2010, 07:29 | גולן חזני

התפתחות משמעותית בחברת מיחזור הפסולת אי.אי.אר (EER) הישראלית. החברה חתמה עם חברת התשתיות הגדולה מקנדה, SNC-LAVLALIN, על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בפיתוח פרויקטים לטיפול בפסולת מוצקה, תחום העיסוק של אי.אי.אר.

SNC נחשבת לאחד מתאגידי ההנדסה והבנייה הגדולים בעולם, ונסחרת בבורסה בטורונטו בשווי של כ־7.5 מיליארד דולר. SNC ואי.אי.אר ישתפו פעולה באיתור פרויקטים לניצול הטכולוגיה של החברה הישראלית לטיפול בפסולת מוצקה. במילים אחרות, שתי החברות יחלו להציע הקמת מתקני מיחזור פסולת לתאגידים שונים ברחבי העולם.

"הטכנולוגיה תהיה של אי.אי.אר, ואילו SNC תהיה חברת ההנדסה, הקבלן ומפעיל המתקן. אנחנו נקבל תמלוגים עבור הטכנולוגיה", אמר ל"כלכליסט" צחי אפלויג, יו"ר לידר השקעות, ונציגו בישראל של בעל השליטה החדש בלידר, דן דוד. דוד רכש את השליטה בלידר מידי איציק שרם ויאיר פודים במסגרת הסדר חוב של החברה מול בעלי האג"ח, שבמסגרתו הזרים דוד ללידר כ־58 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות. ביום שני הקרוב צפויה השלמתה הסופית של עסקת הרכישה בידי דן דוד.

לידר שולטת (47%) בחברת גרינסטון, בעלת המניות הגדולה ביותר באי.אי.אר (21.3%) - החברה שהקימה בעילבון שבצפון אתר ניסיוני לטיפול בפסולת מוצקה ושעד היום שרפה מזומנים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים על פיתוח הטכנולוגיה, אולם לא הצליחה להגיע למכירות. אפלויג מונה לאחרונה כיו"ר אי.אי.אר, וזוהי ההתייחסות הראשונה שלו מאז חתם על הסכם הרכישה בלידר. בנוסף הוא החל לחפש מנכ"ל חדש שיעבוד תחתיו.

SNC החלה את המגעים עם אי.אי.אר כבר ממחצית 2009. הקונצרן הקנדי מעסיק 22 אלף עובדים ופעיל בצפון אמריקה, באירופה, במזרח הרחוק ובאזורים נוספים בעולם. לחברה הקנדית הכנסות של כ־5 מיליארד דולר בשנה ורווח נקי של כ־300 מיליון דולר, כך שמדובר בשותף ענק שעשוי להביא את התפנית לחברת המיחזור שעד כה התקשתה להתרומם.

אחד המכשולים שעמדו עד היום בפני אי.אי.אר בהגעה להסכמים על הקמת מתקני מיחזור היה העלות הגבוהה של מתקנים אלה, עד 100 מיליון יורו, והעובדה שהיא נאלצה להתקשר עם חברות מקומיות שיקימו את המתקן ויתפעלו אותו, וזאת מאחר שלאי.אי.אר עצמה אין היכולת להקים מתקנים כאלה, לא הפיננסית ולא הטכנית.

"ל־SNC יש התמחות בגזיפיקציה, התחום שבו פועלת אי.אי.אר, אבל הם השתכנעו שהטכנולוגיה של אי.אי.אר היא המובילה בתחום בעולם", אמר אפלויג. "עד היום לא יכולנו להציע הצעות להקמת מתקנים אלא היינו צריכים לחכות לקבל אותן. אחרי ההסכם הזה אנחנו יכולים יחד עם SNC להציע את המתקנים ללקוחות של SNC ברחבי העולם. הצעד הזה הנו הכרחי להתפתחות של אי.אי.אר, אף שהוא לבדו לא מספיק. צריך גם שוק וגם לקוחות".

מה הוביל למינוי שלך כיו"ר החברה?

"אני מאוד מעורב בפעילות של אי.אי.אר, גם בגלל הניסיון שלי בתחום התשתיות (אפלויג שימש מנכ"ל פולאר תשתיות בעבר). אי.אי.אר היא חברה משמעותית בפלטפורמה של לידר, ואני מאמין במה שיש לה למכור".

קופת אי.אי.אר ריקה למעשה והחברה תלויה בגיוס הון מבעלי המניות שלה, גרינסטון, קבוצת שרם פודים והמשקיעים הזרים. לידר עמדה להנפיק לאחרונה את אי.אי.אר בבורסה בתל אביב, אבל התוכנית נדחתה. "החגים וסיבה נוספת היו הטריגר לדחיית ההנפקה, אבל היא תיעשה. אנחנו יודעים שצריך לגייס עוד כסף ופועלים לכך בימים אלה", אמר אפלויג.

תגיות