אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שירותי ממשלה: דרוש קיוון של כל השירותים

שירותי ממשלה: דרוש קיוון של כל השירותים

הממשלה צריכה לקדם את השירות שלה רק עוד קצת, ולאפשר לאזרחים לקבל את מלוא השירותים באינטרנט

04.10.2010, 08:09 | אבי הוכמן
לשירותי הממשלה בישראל היה מוניטין של סחבת, תורים ארוכים, פקידים לא אדיבים, וחוסר יכולת לספק מידע נגיש בזמן אמת. מאז עברנו כברת דרך בתחום השירות לאזרח. האזרח אינו עוד "מטרד" המפריע לפקיד בין הפסקות התה, הפקידים נגישים יותר, שירותיים ובעלי מודעות לחובתם לתת שירות לאזרחים הפוקדים את משרדי הממשלה השונים.

הממשלה כבר לא רק מקבלת פניות ומגיבה עליהן, אלא אף מבצעת פעולות יזומות כדי לתת מענה לאזרחים.

כך הקימה הממשלה את פרויקט ממשל זמין שבמסגרתו בנו אתרי אינטרנט לכל משרדי הממשלה.

באתרי המשרדים השונים ניתן לקבל מידע רב על פעילות המשרדים, חובותיהם לאזרחים, ניתן להוריד טפסים שונים, לעתים ניתן אף למלא אותם באתר ולשגרם למשרד הרלבנטי. כמו כן ניתן לשלם תשלומים שונים וליהנות מזמינות של 24 שעות ביממה.

הדואר פרץ את הכספת

יש להחמיא לממשלה על ההתקדמות שעשתה בתחום השירות לאזרח, אבל בכל השירותים הללו קיימת בעיה אחת - לא ניתן לזהות בהם את המשתמש באופן חד־ערכי (באופן שבו ניתן יהיה לוודא ב־100% שהאדם מאחורי האימייל הוא אכן האדם המדובר). בתהליכים הדורשים זיהוי ודאי של הפונה, הממשלה עדיין מצריכה את האזרח להגיע ללשכותיה העמוסות כדי לבצע פעולות פשוטות. כדי להתמודד עם נושא הזיהוי, החלה הממשלה לפני כמה שנים להקים את פרויקט הכספת. הפרויקט השאפתני דיבר על כתובת אימייל אישית לכל אזרח, שתעודכן במאגרי המידע הרשמיים של המדינה ותהווה כתובת תחליפית לכתובת הפיזית שלנו בתאי הדואר. המדינה לא הצליחה לקדם פרויקט זה.

חברת דואר ישראל, בהיותה גורם טבעי לריכוז מאגרי המידע על כתובותיהם של כל אזרחי המדינה, החליטה לקבל על עצמה את בניית התשתית הטכנולוגית הזאת. במשך יותר משנתיים פותחה הטכנולוגיה שנועדה להקנות תא דואר אישי, מאובטח, מקוון ואישי ביותר עבור כל האזרחים, ה־iPost. פרויקט זה מקנה למשתמשים בו ביטחון, יעילות ונגישות מקסימלית, וכל זאת כאשר המשתמש מזדהה באופן מלא בתהליך הרישום כך שהשולח יכול להיות בטוח ברמת ודאות מושלמת שהאדם מאחורי האימייל הוא האזרח המדובר.

הצעד הבא של הממשלה

אם כך, למדינת ישראל יש היום את הכלי לקידום פעילותה מול הציבור אל עבר השירות המקסימלי לאזרח. בהיות המדינה פרואקטיבית, תוכיח המדינה את מעורבותה ואת היכולת שלה להתקדם עם הטכנולוגיה לטובת האזרח. אלפים רבים של מנויים בשירות ה־iPost נהנים כבר היום מתא דואר המאובטח ברמה הגבוהה ביותר המקובלת היום במערכת הבנקאית. בתא דואר זה יכול האזרח לקבל את כל התכתובות הרשמיות שלו ואף לשמור אותן באופן מסודר בתיקיות. בתא דואר זה יקבל האזרח את חשבונותיו, המערכת תזכור את פרטיו, את דו"חות קרנות הפנסיה וההשתלמות, דו"חות קופות גמל ופוליסות הביטוח. כל זאת ללא כל תשלום מצד המשתמש. האזרח כבר לא יהיה מוטרד בעת שינוי כתובת, ובעתיד אף לא יצטרך ללכת לסניף הדואר לקבל דואר רשום אלא יוכל לקבל אותו היישר ל־iPost שלו.

כאזרח המדינה אני קורא לממשלה לקדם את השירות שלה רק עוד קצת, לאפשר לנו האזרחים לקבל את מלוא השירותים באינטרנט. כך ייחסכו משאבים רבים, פחות בזבוז זמן עבודה יקר של עמידה בתורים, פחות תשומות כוח אדם יקר, פחות אחזקת מבנים לשירות הציבור ופחות ניירת לחברה ירוקה ושומרת על איכות הסביבה.

הכותב הוא מנכ"ל דואר ישראל, שישתתף כדובר בכנס "שמים את השירות לאזרח במרכז"

תגיות