אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבחן דרכים למכונית החשמלית של רנו צילום: בלומברג

מבחן דרכים למכונית החשמלית של רנו

לרנו פלואנס ZE תואר מחייב: המכונית החשמלית הראשונה בישראל. "כלכליסט" נסע לפריז לנסיעת מבחן חרישית במכונית שתשווק בטר פלייס בשנה הבאה, וחזר עם מסקנה: למרות שלא מדובר במכונית חדשנית, היא עשויה לחולל מהפכה

04.10.2010, 09:39 | תומר הדר

רנו פלואנס ZE החשמלית היא מהמכוניות החשובות ביותר שינחתו בישראל בעשור הקרוב. חושבים שמדובר בהצהרה מוגזמת? ובכן, ממש לא. הסיבה לחשיבותה של הפלואנס ZE אינה מאמצי השיווק של חברת בטר פלייס שתחדיר את המכונית לישראל. אחרי הכול, בטר פלייס היא רק ספקית חשמל, בדיוק כמו ספקיות הדלק למכוניות. הסיבה גם אינה העובדה שהפלואנס נמנית עם קומץ זעיר במיוחד של מכוניות שבמהלך תכנונן מישהו טרח להתחשב בצרכיו של הלקוח הישראלי ולבצע מבחנים בדרום הארץ. אז מה כן? מדובר במכונית החשמלית הראשונה שתשווק בישראל בשיווק המוני. נכון, אחריה יגיעו עוד מכוניות חשמליות, אך היא החלוץ.

האם בשלהי המאה ה־19 מישהו הבין את חשיבות החדירה של מכוניות בנזין לשוק הרכב ואת השפעתן על חיי היום יום? סביר להניח שלא. ייצור מכוניות נחשב באותם ימים לנחלתם הבלעדית של הרפתקנים בעלי כיסים עמוקים. כיום המצב השתנה: נסיבות סביבתיות מאלצות את יצרני הרכב לבחור בטכנולוגיות נקיות כדי שהאיחוד האירופי לא יסגור את שערי מפעליהם, והיום, בניגוד לפעם, יצרני הרכב יודעים היטב לקרוא את המפה, יודעים היטב כיצד הטכנולוגיה תתפתח, וגם מבינים שאם לא ישנו את דרכיהם לא יוכלו לעשות כסף בעתיד. כל התורה הזו מתנקזת עכשיו למכונית אחת, החשמלית הראשונה בכבישי ישראל בשיווק המוני: רנו פלואנס ZE.

ריקוד בלט בפריז

 

הפלואנס שלנו לבנה. למרות השם והדמיון לא מדובר כאן במוצר המוגמר, מכיוון שלרכב המבחן אין סוללה מתחלפת. מה כן יש לו? אותו מנוע, אותה מערכת מתלים משודרגת, שנועדה להכיל את משקל הסוללה, וגם אותה מערכת בלימה. מספיק בהחלט כדי לצאת לנסיעה קצרה ברחובות פריז. מבחוץ הפלואנס ZE אינה שונה כלל מפלואנס רגילה, אך הדגם שיגיע לישראל יהיה ארוך ב־13 סנטימטרים. גם מבפנים אין הרבה שוני. כאן אין משטחים עתידיים, רק הגה, מערכת GPS, תיבה אוטומטית וכמובן דוושת בלם ותאוצה. סיבוב מפתח ויוצאים לדרך בדממה.

רנו פלואנס חשמלית רנו פלואנס חשמלית רנו פלואנס חשמלית

רושם ראשון: מדובר במכונית חזקה. אין כאן תיבת הילוכים שגוזלת אנרגיה, רק גל של כוח החל מן הנגיעה הראשונה בדוושה. גל הכוח מגיע מהר וחזק. התחושה הרבה יותר מהנה ממכונית בנזין מקבילה. ברנו מדגישים שהמכונית צריכה לעבור תהליכי עידון לפני השיווק הסופי. אולי עדיף שלא יעדנו אותה. אחרי גל הכוח הראשוני התאוצה מעט נרגעת, אך בפקקי הבוקר של פריז, שמזכירים שילוב בלתי אפשרי בין שדה קרב ומחול בלט, מדובר בכוח שימושי.

הפלואנס מסוגלת להאיץ בנחישות עד 80 קמ"ש, כמובן בדממה מוחלטת (שמדגישה את רעשי הצמיגים). אחר כך התאוצה נהפכת למעט פחות מוחשית. לפלואנס יש מנגנון שמסוגל לרתום את אנרגיית ההאטה של הרכב לצורך מילוי הסוללה, אך ברכבים רבים, במיוחד היברידיים, יש למנגנון תופעת לוואי: רעידה שמורגשת כשמרפים מדוושת התאוצה. בפלואנס הרעידה כמעט אינה קיימת, אך יש מקור אחר לרעידות: הכבישים של פריז. פלואנס 1.6 של חברת ליסינג הייתה מגהצת אותם ביעילות, אך מתליה של הפלואנס ZE, שהוקשחו כדי לשאת את משקל הסוללה הנוסף, אינם מגיבים היטב לאספלט הפריזאי. על אספלט ישראלי אין בכלל מה לדבר.

סגן מנהל פרויקט הרכב החשמלי של רנו: "השפעת החום על טווח הנסיעה של פלואנס ZE ברורה" סיימון לה קוואה מודה במגבלות הסוללות שבהן משתמשת רנו, וצופה שיפור רק בעוד עשור. עד אז, הוא אומר, טווח נסיעה של 160 ק"מ בין טעינות יספיק למרבית הנהגים תומר הדר, 8 תגובותלכתבה המלאה

ק"מ לפחות מדקה

 

העין גולשת לשעון המרחק. את הנסיעה התחלנו עם טווח של 64 ק"מ עד שהסוללה תיגמר. אחרי פחות מחמש דקות של נסיעה רגועה הטווח צונח ל־59 ק"מ, קילומטר לפחות מדקה. לא לחצתי חזק על הדוושה, נשבע. נציג רנו לא חדל מלהזהיר מפני שוטרים. גם המזגן ומערכות הקירור לא התאמצו, בחוץ היו רק 19 מעלות. 5 ק"מ שנגרעים מטווח הנסיעה תוך פחות מחמש דקות הם לא מעט, במיוחד ביום סגרירי. ביום מהביל, בפקק תנועה בנתיבי איילון, עם מזגן ומערכות קירור פועלים, יכולה להיווצר בעיה.

ברנו מדגישים שהפלואנס ZE תוכל להפנות את הלקוח באמצעות מערכת המולטימדיה אל תחנות הטעינה, אך בינתיים תחנות החלפה צפויות רק בישראל ובדנמרק, מדינות שבהן בטר פלייס פעילה. הטעינה תימשך כשש שעות משקע ביתי, או כחצי שעה משקע משודרג.

אז כיצד ניתן לסכם את ההתרשמות מהפלואנס? מהפכנית? לא. שימושית? כן. זה בסדר, כי לא מדובר כאן במכונית שנועדה להיות מהפכנית, אלא במכונית שנועדה להעביר את לקוחות רנו בקלות ממכונית בעלת מנוע בעירה פנימית למכונית חשמלית בלי גימיקים לא נחוצים, פשוט להיכנס ולנסוע. את זה הפלואנס עושה כמעט היטב. כמעט, כי נושא טווח הנסיעה המוגבל עדיין לא נפתר.

ברנו מדגישים שתוך עשר שנים תוצג סוללה חדשה, יותר יעילה. עד אז הפלואנס ZE אמנם תיחשב לפשרה, אך עם זאת מדובר בהחלט בדבר הקרוב ביותר שיש למהפכה אמיתית: רכב חשמלי לכל נהג.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

30 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
החיבור לטעינה ?
למה החיבור לטעינה של הרנו פלואנס החשמלית הוא מהצד. ראיתי שיש דגמים שהטעינה היא מהפרונט של הרכב. יש לזה הסבר מכאני ? בכל מקרה אותי מלהיב שאותה רנו פלואנ ס מקבל מנוע חשמלי כעת. הייתי בטוח שהממדים שלה יהיו קצת יותר קטנים כדי להתמודד עם מנוע חשמלי. זה בטחח וואחאד מנוע.
רוני ש. , ים  |  14.10.10
26.
אמור להיות חלק מהניסוי
אני אמור במסגרת מקום העבודה להיות חלק מהניסוי. בעיקרון הטעינה של הרנו החשמלית תהיה בבסיס מקום העבודה. בנתיים נתנו לנו לנהוג על הרנו לגונה החשמלית המוסבת וזו הייתה בהחלט חוויה מרוממת. בעיקרון אני גר ממש לא רחוק ממקום העבודה - משהו כמו עשר דקות עד חצי שעה אם יש פקקים. אני חושב שגם האנשים האחרים שנבחרו להשתתף גרים לא רחוק וכנראה שזה חלק מהקרטריונים כרגע. המרחק נסיעה בטח יעלה עם הזמן.
שועל , ת"א  |  14.10.10
לכל התגובות