אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מאחורי הפטיש

מאחורי הפטיש

איך מקרבים קהל חדש לבית מכירות פומביות: בישראל תירוש מציע סדרת מפגשים עם אספני אמנות, ובניו יורק סותביס אוצר תערוכה

04.10.2010, 11:24 | דנה גילרמן

שתי יוזמות חדשות מצביעות על האופן שבו מנסים בתי מכירות פומביות ליצור עניין מעבר למכירות עצמן ולהרחיב השפעתם. תירוש, מבתי המכירות הוותיקים בישראל, מציע קורס שכותרתו "אמנות ועסקים", הכולל חמישה מפגשים עם אספני אמנות מוכרים: סרג' תירוש, מקים חממת האמנים ST-ART; עו"ד גיל ברנדס, חבר בוועדת הרכישה של מוזיאון ישראל, מייסד ודירקטור קרן ההשקעה באמנות Art Partners; דורון סבג, מנכ"ל ויו"ר חברת כוח האדם ORS, חבר בחבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב ובוועדות הפרסים; יוסי חכמי, שהקים את אוסף האמנות של חברת הביטוח הפניקס; והיחצ"ן רני רהב, חבר בהנהלת מוזיאון תל אביב לאמנות ישראלית, מוזיאון רמת גן ומוזיאון עין חרוד. הרצאתו של רהב תכלול סיור במשרדי החברה שלו. הקורס ייפתח ב־19 באוקטובר ומחירו 800 שקל.

תערוכה למכירה

יוזמה נוספת שמטרתה להרחיב את הקהל שנחשף למכירות הפומביות שייכת לבית המכירות סותביס ניו יורק. בבניין החברה נפתחה בסוף השבוע תערוכה קבוצתית, "הקומדיה האלוהית".

זו לא הפעם הראשונה שהגבול בין חלל תצוגה מסורתי לבית מכירות מיטשטש. סותביס קנתה ב־1996 את גלריה André Emmerich, וכריסטיס בעקבותיה רכשה ב־2004 את בית המסחר לאולד מאסטרס Hall & Knight, ולפני כשלוש שנים רשת חללי תצוגה. ובכל זאת זהו צעד יוצא דופן: זו תערוכה רבת היקף ומשתתפים שאצרו מומחי החברה המתקיימת בבית המכירות ומבטלת את ההפרדה בינו לבין חלל התצוגה.

שם התערוכה מתייחס לאחת היצירות החשובות בתרבות המערבית: פואמה שירית שכתב דנטה אליגיירי בתחילת המאה ה־14 ומתארת את מסעו דרך הגיהינום, הפורגטוריום וגן העדן. בתערוכה מוצגות כ־80 יצירות מהמאה ה־17 ועד היום, מאוגוסט רודן ופיטר ברויגל, דרך סלוודור דאלי, אנדי וורהול ופרנסיס בייקון ועד ג'ף קונס, ריצ'רד פרינס, טקאשי מורקמי, מאוריציו קטלן ודמיאן הירסט. שליש מהעבודות הושאלו מאוספים פרטיים והיתר מוצעות למכירה. מחירי העבודות נעים מ־30 אלף דולר ועד יותר מ־10 מיליון דולר - מחיר הציור "Mankind’s Eternal Dilemma – the Choice between Vice and Virtue” של פרנס פרנקן הבן מ־1635.

יצירה של פרנס פרנקן הבן שמוצעת ב-10 מיליון דולר. מתוך התערוכה "הקומדיה האלוהית" יצירה של פרנס פרנקן הבן שמוצעת ב-10 מיליון דולר. מתוך התערוכה "הקומדיה האלוהית" יצירה של פרנס פרנקן הבן שמוצעת ב-10 מיליון דולר. מתוך התערוכה "הקומדיה האלוהית"

בסותביס עבדו קשה על התערוכה מומחים מהמחלקות השונות כדי ליצור רצף לאורך ההיסטוריה של האמנות. "רוב האספנים שאנחנו מכירים היום קונים בכמה קטגוריות במקביל”, אמרה ליסה דניסון מסותביס, יוזמת התערוכה, לאתר ARTINFO. "הם יכולים לאסוף ציורים של האולד מאסטרס, אמנות מודרנית, פריטי עיצוב מהמאה ה־20 וצילום. כך עלה הרעיון להיענות לשינויים שמתרחשים בשוק".

אך נדמה שיש בתערוכה משהו נוסף. בתקופה שבה אספנים גדולים נזהרים מלהשקיע באמנות עכשווית, ומעדיפים אמנות היסטורית על פני ראוותנות ספקולטיבית, תערוכה שכזו נושאת מסר: האמנות העכשווית היא חלק מההיסטוריה של האמנות, וגם הלהטוטנים הגדולים ביותר, כגון ג'ף קונס ודמיאן הירסט, הם חלק מהרצף שבו נמצאים אמנים שאינם מוטלים בספק, כגון ברויגל ורודן. התערוכה תימשך עד 19 באוקטובר. פרטים נוספים והזמנת קטלוג בכתובת www.sothebys.com/divinecomedy.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות