אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היאט? לא תודה

היאט? לא תודה

ג'ון פריצקר, בנו של מייסד רשת היאט, פרש בשנות השמונים מהעסק המשפחתי. עכשיו הוא חוזר למלונאות אבל בקונספט הקטן והאישי. "האורח רוצה שיידעו מיהו, שיכירו מה הוא אוהב, שידברו איתו במעלית", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט" עם פתיחת חוות הבוטיק החדשה שלו בצפון קליפורניה

05.10.2010, 12:16 | רונית צין-קרסנטי

הקריירה של ג'ון פריצקר ברשת מלונות היאט החלה בגיל צעיר מאוד, 16, בצביעת חדר הדוודים במלון היאט ריג'נסי שבנמל התעופה או'הייר בשיקגו. מהר מאוד הוא התקדם לתפקיד מלצר, אחר כך למנהל מזון ומשקאות, וסיים במשרת סגן נשיא הרשת - משרה שהחזיק בה ארבע שנים. למסלול המטאורי אחראית בעיקר העובדה שאביו, ג'יי פריצקר, הוא שייסד ב־1957 את הרשת.

ג ג'ון פריצקר ג

פריצקר, כיום בן 57, עזב את רשת היאט ב־1988 כדי להתמקד במיזמים משל עצמו. "רציתי לפתח את הרעיונות שלי", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט" לרגל שובו לענף המלונאות, עם רכישת השליטה בחברה לניהול מלונות בוטיק Joie de Vivre (בתרגום חופשי "שמחת חיים") ביוני השנה ופתיחת מלון בוטיק בצפון קליפורניה. "נכון שהייתי באותם ימים במעמד בכיר גם בחברה וגם מול המשפחה, כי הייתי זה שידע כל פרט בליבת העסקים, אבל ככל שהמשפחה גדלה זה נעשה קשה יותר, אז החלטתי לפרוש".

בתחילת ספטמבר השנה מכר פריצקר, שהונו מוערך ב־1.4 מיליארד דולר והוא מדורג במקום 773 ברשימת המיליארדרים העולמית של "פורבס" ב־2010, את יתרת מניותיו בהיאט תמורת 400 מיליון דולר.

"אנשים רוצים היום את המגע האישי", מסביר פריצקר את ההחלטה לעבור למלונות קטנים יותר מאלה שהורגל להם בילדותו. "כשאורח מגיע למלון הוא רוצה שיידעו מיהו, שיכירו מה הוא אוהב, שידברו איתו במעלית", הוא קובע, וזו בדיוק הגישה שהוא מתכוון ליישם בכרמל ואלי ראנץ' - חוות נופש בצביון מלון בוטיק עם מגרשי גולף, הממוקמת לא הרחק מהעיירה כרמל בקליפורניה. את החווה, ששטחה כ־2,000 דונם, רכש פריצקר לפני כשנה באמצעות חברת ההשקעות שלו, ג'יאולו קפיטל (Geolo Capital), תמורת 20 מיליון דולר, ובשיפוץ המקום לאירוח הושקעו 30 מיליון דולר נוספים. במלון החדש הוא מבקש לממש את חזונו בדבר מקום נופש שיזכיר לאורחיו מחנה קיץ: "שילוב של פנאי, חינוך ורגיעה", לדבריו. קונספט שונה לחלוטין מהמלונות האורבניים שבהם גדל ואותם ניהל.

"אי אפשר לתת שירות מצוין כשיש לך 1,000 חדרים, כי אנשים אוהבים את החוויה האישית", חוזר פריצקר על תפיסת עולמו המלונאית. "עוד כנער אמרתי שארצה להקים אתר נופש, אבל אחר. רוב אתרי הנופש מתחרים ביניהם על גודל בריכת השחייה, ואילו אני מעוניין במקום שיוליד חוויות שייצרבו בזיכרון. כשנודע לי שהמקום ליד כרמל עומד למכירה נסעתי לבדוק אותו, ומהר מאוד הבנתי מה הפוטנציאל שלו".

כוורות במלון

ואכן, עם 30 מיליון דולר אפשר לעשות לא מעט. המבנים בחווה שופצו, הוקמו יחידות נוספות, וכיום יש במלון 139 חדרים, מתחם ספא, בריכות שחייה ומתחם עצום על גבעה לתרגול יוגה. נוסף על הבנייה מדגיש פריצקר את הצמחייה: "שתלנו גינה אורגנית, שבה האורחים יכולים לבחור את חומרי הגלם לארוחות שלהם, שתלנו שדה של לבנדר והקמנו חמש כוורות שבתוצרתן נשתמש למאכל ולמוצרים לטיפולי הספא, ונטענו כרם כדי להקים יקב". גם מקומו של הספורט לא נפקד: בחווה־מלון יש מגרש גולף בתכנונו של המומחה העולמי פיט דיי, תשעה מגרשי טניס, שבילי אופניים ואזורים לטיפוס הרים. אווירת מחנה הקיץ שכה חשובה לפריצקר באה לידי ביטוי באתר הצפרות, באזור לצפייה בכוכבים ובנדנדות והערסלים הרבים התלויים על העצים. מחיר חדר בחווה מתחיל ב־425 דולר לזוג ללילה ו־675 דולר לסוויטה.

הבריכה בכרמל ואלי ראנץ הבריכה בכרמל ואלי ראנץ'. פריצקר: "אני מעוניין במקום שיוליד חוויות שיצרבו בזיכרון" הבריכה בכרמל ואלי ראנץ

"תמיד אהבתי לארח, והקמת מרכז ספא גדול היתה משהו שמאוד רציתי בו", הוא אומר. "אנשים כבר לא מחפשים חופשת בטן־גב, אלא רוצים ערך מוסף לחופש שלהם. אצלנו ילמדו על דבורים ודבש, והלבנדר מהשדה שלנו ישולב בטיפולים. הדבר החשוב ביותר, מבחינתי, הוא להיות אותנטי ולאפשר לאנשים לחוות את המקום כמו שהוא, עם התרבות שלו והדברים הייחודיים לו. רשת הולידיי אין, למשל, נוסדה בשנות הארבעים, כשאנשים היו בדרכים, וכל מה שהם רצו היה חדר נקי. כל מלון נראה כמו משנהו, כי זה מה שאנשים רצו. היום אנשים רוצים חוויות, טעם מקומי, וזה מה שאנחנו עושים. מעניקים חוויה אותנטית. מי שמגיע להילטון תל אביב, לדוגמה, לא מעוניין לקבל את אותה חוויה שהיה מקבל במלון הילטון בכל עיר אחרת, אלא ירצה להכיר את הטעם המקומי, לספוג חוויות של תל אביב. כך גם אנחנו. בספא שלנו לא יהיה מסאז' שמקורו באסיה או בהוואי. אנחנו מבססים את טיפולי הספא על תרפיה אמריקאית עם דבש ולבנדר. זה הדבר המאתגר במלונות בוטיק: שהם חלק מהמקום שהם נמצאים בו".

מדובר בהשקעה לא קטנה. עד כמה זה רווחי?

"מלון בוטיק יכול להיות מאוד רווחי, במיוחד כשרוכשים אותו במחיר הזדמנות, כפי שאנחנו רכשנו. מעבר לזה נקפיד לשווק את המלון ולהתאים תוכניות לקהלים שונים. עמק הסיליקון, למשל, נמצא קרוב אלינו, והחלטנו לנצל את הגינה האורגנית העצומה שהקמנו לטובת סדנאות בישול. חברת גוגל כבר עורכת אצלנו סדנאות כאלה לעובדיה, וחברות הייטק אחרות עשו ימי כיף בספא בתקופת ההרצה. אנחנו גם קרובים לאוניברסיטאות החשובות של קליפורניה, ויכולים לארח כאן ימי עיון או להציע תוכניות להורים שמגיעים לבקר את הילדים. אין סוף לאפשרויות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות