אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי ל"כלכליסט" - עובדי הנמלים: חוק ההסדרים יבריח חברות ספנות זרות צילום: רוני שיצר

בלעדי ל"כלכליסט" - עובדי הנמלים: חוק ההסדרים יבריח חברות ספנות זרות

העובדים מזהירים מתיקון בחוק שיכפיף את ענף הספנות לחוק ההגבלים באופן שיבטל את הפטור הניתן לענף

11.10.2010, 07:02 | נעמה סיקולר וליאור גוטמן

עובדי הנמלים מזהירים כי תיקון לחוק ההסדרים עשוי לגרום לחברות ספנות זרות לנטוש את ישראל. העובדים התריעו על כך במכתב ששלחו בימים האחרונים ליו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, וליו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין.

מדובר בתיקון לחוק ההסדרים אשר יכפיף את ענף הספנות לחוק ההגבלים העסקיים ויבטל פטור היסטורי שניתן לשני ענפים - ספנות וחקלאות. השינוי הוא חלק ממגמה של השנים האחרונות ועיקרה צמצום פטורים ותיקים מתחולת חוק ההגבלים העסקיים. ביטול פטור דומה נכנס לתוקף בשנה שעברה בנוגע לתחרות בין מובילים אוויריים. ברשות ההגבלים מנסים כעת למנוע שיתופי פעולה דומים בענף ההובלה הימית, שבמסגרתם חברות הספנות חותמות על הסכם להעברת מטעניה של חברה אחת על אוניות החברה האחרת.

העובדים מיוצגים על ידי ברוך זלץ, יו"ר ההסתדרות החדשה במרחב חיפה, וחיים שייב, יו"ר ההסתדרות החדשה במרחב אשדוד. במכתב ששלחו השניים בשבוע שעבר, ושהגיע לידי "כלכליסט", הם כותבים כי הודות לשיתופי פעולה אלה פוקדות אוניות זרות ישירות את נמלי ישראל מ־14 חברות, כאשר מרבית מטעניהן לישראל וממנה מובלים בהסדרי שיתוף הפעולה הללו.

הם מתריעים כי הכוונה לבטל את האישור הניתן להסדרי שיתוף פעולה עתידה להביא את החברות הזרות לנטוש את נמלי ישראל, המהווים חלק זעיר מפעילותן, ולהפסיק לפקוד ישירות את ישראל. כתוצאה מכך, השירות לישראל יצומצם לאוניות קטנות יותר אשר ישנעו את הסחורות מישראל ואליה באמצעות נמלים אחרים באגן הים התיכון, כאשר ירידה בנפח הפעילות גם עשויה לפגוע בנמלים ובעובדיהם.

תגיות