אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ברגע האחרון: האוצר עיכב את הלאמת הרכבת הקלה צילום: אלכס קולומויסקי

ברגע האחרון: האוצר עיכב את הלאמת הרכבת הקלה

מחלוקת בין משרדי התחבורה והאוצר ביחס לגוף שיבצע מטעם המדינה את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, הובילה לסיכול הצעת ההחלטה שהוגשה לממשלה בנושא. משרד האוצר: "התוכניות להקמת הרכבת הקלה בת"א מתקדמות כסדרן"

11.10.2010, 07:40 | ליאור גוטמן

משרד האוצר מנע ברגע האחרון הגשתה של הצעת החלטה לשולחן הממשלה, שמשמעותה הלאמה של פרויקט הרכבת הקלה בת"א. שר התחבורה ישראל כץ הודיע בשבוע שעבר שהצעת המחליטים - שלפיה חברת נ.ת.ע תהיה אחראית לביצוע הפרויקט - תעלה לדיון, אולם ההצעה ירדה אתמול מסדר היום בטענה ששר האוצר נמצא בחו"ל, ולכן אין לקבל החלטה בעלת משמעות תקציבית גדולה בהיעדרו.

עם זאת, ל"כלכליסט" נודע שהסיבה לניסיונות לדחות את ההצעה היא חשש באגף החשב הכללי שחברת נ.ת.ע, שפועלת כיום תחת יו"ר דירקטוריון ומנכ"ל זמניים, תהפוך למנגנון מנופח שיתמלא במשרות מעבר לנדרש, מה שיוביל לגידול משמעותי בתקציבו.

מהצעת ההחלטה עולה כי בשנת 2011 תפרסם נ.ת.ע מכרז לאחסון קרונות הרכבת. זאת בהמשך למכרז שכבר פורסם לבנייתם, וכי העלות הכוללת של הפרויקט תעמוד על כ־11 מיליארד שקל. עוד עולה מההצעה כי בשבועות הקרובים תוקם ועדת היגוי בראשות מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות, שתהיה אחראית על איוש כלל המשרות בנ.ת.ע, ואף תטיל עליה את האחריות על פיתוח המסחר סביב תחנות הרכבת הקלה כשיוקמו. מטלה זו לא עמדה לנגד הממשלה כשהקימה את נ.ת.ע, והפקדת הנושא בידיה מנוגדת לדעת בכירים באוצר.

בתוך כך, הזכיינית המקורית של הרכבת בתל אביב, קבוצת MTS, דרשה לפני כמה ימים מצוות הבוררים בין המדינה ל־MTS שכולל את יהודית צור, בעז אוקון ועו"ד אלי זהר, לעצור את עבודות המדינה לקידום הפרויקט. הבקשה הוגשה עם תביעת בוררות בסך 1.8 מיליארד שקל. על פי פסיקת הבוררים, המדינה מחויבת להגיש את תשובתה עד יום שלישי הקרוב, ועל פי ההערכות תגיש גם היא בקשת בוררות בהיקף כספי שווה או גדול מזה שהגישה MTS. לטענת MTS, צוות הבוררים טרם קבע אם טענת המדינה שהיא הפרה את החוזה נכונה, ולכן לא ניתן לחלט את ערבויותיה, ולא ניתן לקדם את הפרויקט באופן עצמאי באמצעות חברת נ.ת.ע. מהאוצר נמסר בתגובה כי "התוכניות להקמת הרכבת הקלה בת"א על ידי המדינה מתקדמות כסדרן".

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
עדיף לבטל את כל הפרוייקט
עדיף לבטל את הפרוייקט החלמאי של בניית טראם(חשמלית)הקרויה "רכבת קלה".סעו לאתונה ולברצלונה לדוגמא וראו איך פתרו שם את בעיות התחבורה. הקמת הקו האדום שבעיקרו מקביל ממילא לקווי רכבת ישראל ולא אמור לחדור כלל למרכז ת"א לא יפתור דבר.צריך לתכננן לטווח רחוק קרי הקמת מספר קווים קצרים של רכבות תחתיות שיובילו הנוסעים מתחנות רכבת ישראל למרכז ת"א ולמרכזי ערי הלויין שלה.כל פיתרון אחר היא הוצאה מיותרת בבחינת יציאה לידי חובה ללא כוונה אמיתית להביא לפתרון.
צביקה הלרייך  |  11.10.10
17.
למה נתע מבקשת מהמתמודדים במכרז 041/2010 לוותר על חוקי מדינת ישראל?
נ.ת.ע (הרקל"ה גוש דן) - מכרז מס' 041/2010 למתן שרותי תכנון קונסטרוקציה לשלושה פירי שילוח למכונת TBM עבור פרויקט הקו האדום ספטמבר 2010 במסגרת קידום עבודות להקמת הקו האדום הרקל"ה בגוש דן, יזמה נ.ת.ע את המכרז. לשון הסעיף המדובר במכרז נ.ת.ע (סעיף מס' 11.6): "המתכנן מצהיר כי היה ותבוטל ההתקשרות בינו לבין נ.ת.ע כאמור בסעיף 11 לעיל, הרי שהוא נותן בזאת את הסכמתו להעברת המשך מתן שרותי התכנון למתכנן אחר, וכי הסכמתו זו מהווה הסכמה לפי הוראות סעיף 12 (ב) לתקנות המהנדסים והאדריכלים (כללים בדבר התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע), התשנ"ה-1994." לא ברור למה המדינה יוזמת ויתור על תקנותיה? משונה ומסוכן.
פיליפ פרבו  |  11.10.10
15.
אני כבר יודע מה יכתוב מבקר המדינה בדו"ח על הרכבת
הוא ישאל מדוע לא יכלו הזכייניות והמדינה להגיע לעמק השווה כשכל הפער ביניהן הי 2 אחוז בלבד, מדוע דחפו נערי האוצר הצעירים להלאים פרוייקט שלמדינה אין כל ידע ויכולת להקים, מדוע לתת פרוייקט עצום שכזה לחברה ממשלתית כמו נ.ת.ע, שאין לה בכלל מנהלים! והרי ברור שחברה ממשלתית תבזבז בסופו של דבר סכום גדול בהרבה מה-2 אחוז שהוא הפער בין המדינה לזכייניות. חלם, כבר אמרנו?
חלמאי  |  11.10.10
לכל התגובות