אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל תוביל את הנהג אל המפרסמים צילום מסך: The New York Times

גוגל תוביל את הנהג אל המפרסמים

מדוע גוגל ערכה את הניסוי במכוניות ללא נהג, ואיך היא תרוויח מהפיתוח הכמעט-בדיוני? התשובה כנראה זהה לזו שהניעה את החברה להיכנס לשלל תחומים בשנים האחרונות: אפשר יהיה לשלב פרסומות

11.10.2010, 13:25 | שי ענבל

מנגנון הניווט האוטומטי למכוניות של גוגל, שכבר זכה ברשת לכינוי Google Car, עשוי להתברר כאחד הפיתוחים הטכנולוגיים המרגשים ביותר שנראו בשנים האחרונות. המחשבה על פס ייצור של מכוניות המנווטות את עצמן בכבישים מהירים ברחבי העולם היתה שמורה עד כה לסופרי מדע בדיוני. עם זאת, הקונספט של כלי רכב שמונע ללא מגע יד אדם מעורר שאלות חוקתיות, אתיות ומוסריות. במקרה של תאונה, למשל, מי אשם? בעל הרכב, היצרנית, או בכלל גוגל?

אולם שאלת עשרות מיליוני הדולרים, שבוודאי מושקעים בפרויקט, היא למה גוגל בכלל עושה את זה. מדוע חברת חיפוש, שכל רווחיה מגיעים מפרסומות, מכניסה את עצמה לתחום שצפוי להגיע לקהל הרחב, לדבריה, רק עוד שמונה שנים?

התשובה שגוגל נותנת כעת צפויה: הרצון לתרום באופן חסר תקדים לאנושות. צמצום תאונות הדרכים וחיסכון בדלק הם רק חלק מהיתרונות שמכוניות רובוטיות צפויות להביא עמן. אך מעבר לכך, ברור כי גוגל הנה חברה מסחרית, המחויבת לספק רווחים למשקיעיה. אם כך, מהו המודל הכלכלי של מכוניות גוגל, אם וכאשר ישווקו, וכיצד מתכננת החברה להרוויח מהן כסף?

הפרסום על גלגלים - יותר אטרקטיבי

בשנים האחרונות הכניסה של גוגל לתחומים שאינם קשורים לחיפוש, לפחות לא באופן ישיר, הפכה למחזה שכיח: ממערכות הפעלה חינמיות לסמארטפונים, דרך עריכת מסמכים בענן וכלה בניווט בסלולר. אולם עד כה, כל אחד ממוצרי גוגל הוכיח את עצמו כבעל פוטנציאל לרווחיות, וככזה המשתלב באסטרטגיית החברה: לגרום לכולנו להשתמש באינטרנט כמה שיותר, לחפש ולצפות בפרסומות. גם אם ההטמעה של פרסומות במוצרי גוגל אינה מיידית, במוקדם או במאוחר היא מגיעה.

כמו במנוע החיפוש של החברה, גם ג'ימייל וגוגל מפות הטמיעו פרסומות כבר מזמן. אין כל ספק שגם גוגל Navigation באנדרואיד תציג בתי עסק "מומלצים" וממומנים. כנ"ל לגבי Google Docs, שמילות המפתח במסמכים שנפקיד בה ישמשו את החברה למיקוד פרסומות — אם זה לא מתבצע כבר עכשיו.

בגוגל רוצים, לדבריהם, לחסוך לנו זמן. עצם העובדה שהמשתמש אינו צריך להיות פעיל בנהיגה תאפשר לו לבצע פעולות רבות תוך כדי. אחת מהן, כך מקווים בגוגל, היא גלישה באינטרנט — מהסמארטפון, מהטלוויזיה או מהטאבלט — וצפייה בכמה שיותר פרסומות.

 

גם שילוב טכנולוגיית הניווט הקולי של גוגל ב־Google Car הוא דבר מתבקש. קל לדמיין את גוגל משלבת את האנדרואיד, מערכת ההפעלה לסמארטפונים שלה, במכונית החכמה. כל מה שיהיה דרוש כדי להגיע ממקום למקום הוא לומר בקול רם את שם המקום כדי לנווט אליו. בהמשך ייתכן שגוגל אף תשלח את המשתמשים קודם כל לבית העסק ששילם על כך. בסופו של דבר, הפרסום מבוסס־המיקום ייהפך לאטרקטיבי הרבה יותר כשהוא ייצא ממסכי המחשב והסמארטפון אל המכונית הפרטית שבעזרתה אנחנו מתניידים בעולם האמיתי.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מסכים עם ירון מ-1
אם גוגל יקנו מכרה יהלומים יגידו שהיא מתכננת למכור פרסומות על היהלומים? או אם הם יבנו חללית זה יהיה כדי לשים פרסומות בחלל? לא כל דבר שגוגל עושים חייב להיות למען פרסום. אם יש טכנולוגיה לכלי רכב שנוסעים לבד, חסר רעיונות איך להרוויח מזה טונות של כסף? אפשר להקים חברת מוניות זולה או למכור תוכנה ליצרני מכוניות או אפילו למכור מכוניות כאלה בעצמך. אם אתה ראשון בתחום אתה יכול להשתלט על שוק של מאות מילארדים, וזה בלי לספור את המעט פרסומות שהנהג לשעבר יקליק בנסיעה. הרגשה שלי היא שגוגל כבר השתלטה על תחום הפרסום ומחפשת עוד תחומים שיהיו שווים מילארדים בעתיד. אולי גוגל רוצה להיות ה"גוגל הבאה" ?
יפחת  |  11.10.10
1.
וואו! גיאוני! פרסומת ב-10000 דולר!
כן בטח, גוגל מפתחים טכנולוגיות של רכב אוטונומי בשביל למכור פרסומות... חברות גדולות משקיעות עשרות מיליוני דולרים בפיתוח של רכב אוטונומי כבר שנים. גוגל משקיעה הון עתק בסיפתח של התחום, ברכישת כמה מהמומחים המנוסים בעולם בתחום, מריצה ניסוי בסד"ג שלא נראה כמותו בתחום, כל זה בשביל כמה פרסומות ב-0.25 סנט לקליק כשתעשיית הרכב מגלגלת מיליארדים. גוגל נכנסת לתחום בתולי יחסית, עם יכולות להשקיע בתחום כמו שלמעט חברות אחרות יש. היא הולכת לבסס את עצמה בפטנטים ומוצרים שבעוד כמה שנים יהיו שווים הרבה מיליארדים. פרסומות עאלק.
ירון , השרון  |  11.10.10