אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבשורה על פי מעצ: התוכנית המלאה של החברה הלאומית לדרכים לשנים 2011–2015 צילום: יובל חן

הבשורה על פי מעצ: התוכנית המלאה של החברה הלאומית לדרכים לשנים 2011–2015

שתי מסילות בצפון, שדרוג של כביש ירושלים־תל אביב וסלילה מחדש של כביש שוקת־ערד בדרום. תוכנית החומש של החברה הלאומית לדרכים מבשרת על שורה של שינויים בכבישי ישראל. "כלכליסט" מציג את התוכנית המלאה ששוב מבטיחה לקרב את הפריפריה למרכז ולקצר את הפקקים

13.10.2010, 16:27 | ליאור גוטמן

שתי מסילות ברזל חדשות בצפון הארץ, מתיחת פנים לכביש ירושלים־תל אביב במרכז, ושדרוג משמעותי לכביש המחבר בין צומת שוקת לערד בדרום - זוהי רק רשימה חלקית של הפרויקטים החדשים שאותם מתכוונת החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מעצ) להוציא לדרך בחמש השנים הקרובות. במסגרת תוכנית החומש של החברה המובאת כאן לראשונה במלואה, מתעתדת החברה להשקיע בכל שנה סדר גודל של כ־3.5 מיליארד שקל על פיתוח של כבישים חדשים. 

למפת מסילות ברזל בצפון ואוטוסטרדות בדרום לחץ כאן

התוכנית, שכבר אישר האוצר, צפויה להגיע לשולחנו של שר התחבורה ישראל כץ בימים הקרובים. ייתכנו בתוכנית שינויים של הרגע האחרון, אולם היא אמורה לצאת לדרך במתכונת דומה עד סוף השנה. פרט לעבודות שוטפות לפיתוח כבישים שעליהן תהיה מופקדת החברה, חלק נכבד מהתוכנית נוגעת לתכנון מסילות העתיד של רכבת ישראל בצפון - בין עכו לכרמיאל ובין בית שאן לחיפה. תכנון המסילות אמור להתבצע על ידי החברה כחלק מתוכנית "נתיבי ישראל" שאושרה בממשלה לפני כמה חודשים, ואת הקמת המסילות בפועל תבצע רכבת ישראל.

תוספת של 10 מיליארד שקל

על פי ההערכות, תזדקק החברה הלאומית לדרכים לתקציב של כ־30 מיליארד שקל כדי לעמוד בתוכנית. רק לשם השוואה, תקציבה של תוכנית החומש הקודמת של החברה לשנים 2004–2009 הגיע לכ־20 מיליארד שקל. המשמעות: תוספת תקציבית של כ־10 מיליארד שקל - המצביעה על היקף השינוי הצפוי בפעילות החברה בחמש השנים הקרובות.

במסגרת התוכנית הקציב האוצר כמיליארד שקל לשנה עבור תחזוקת כבישים. עם זאת, בטווח הארוך בכוונת המדינה להעביר את הטיפול בנושא לגורמים פרטיים. מהלך אחד בכיוון זה נעשה כבר לפני כחצי שנה, אז זכתה קבוצת שיכון ובינוי בחוזה לאחזקת כבישי הצפון בעלות של כ־270 מיליון שקל. במשרד האוצר מאמינים כי מהלך דומה, שבמסגרתו ייבחר גוף פרטי כדי לתחזק את הכבישים באזור הדרום, יבוצע כבר במהלך 2011.

מתיחת פנים לאזור הצפון

בחינת כלל הפרויקטים שעליהם תופקד החברה הלאומית לדרכים מעלה שינויים משמעותיים במיוחד בצפון הארץ: על פי התוכנית, צפוי האזור לעבור מתיחת פנים, בין השאר הודות לשתי מסילות רכבת כבדות, רכבת קלה ושדרוג של כבישים רבים שצפויים באזור.

מסילות הרכבת הכבדה, שעל תכנונן תהיה אחראית החברה, אמורות להיסלל בין עכו לכרמיאל ובין חיפה לבית שאן. עלות תכנון קו הרכבת בין עכו לכרמיאל נאמדת ב־3 מיליארד שקל. רק לאחרונה הכריע שר התחבורה ישראל כץ בעד הצבת מסילת רכבת כבדה באזור, אף שבמקור תוכננה לחבר בין שתי הערים רכבת קלה. "הכוונה היא ליצור בפרויקט הזה עובדות בשטח, ולייצר משהו שיהיה קשה לבטל אותו בעתיד", אמרו ל"כלכליסט" גורמים המעורבים בנושא.

במקביל לתכנון מסילת הברזל של כרמיאל אמורה החברה לתכנן גם את קו הרכבת שיחבר בין חיפה לבית שאן - קו שאמור להשתלב במסגרת תוואי הרכבת הקלה המיועד לעבור בין נצרת לחיפה.

בתחום הכבישים צפויה מהפכה אמיתית. במסגרת התוכנית אמור כביש 65 לעבור שדרוג משמעותי, מאזור ואדי ערה ועד עפולה, לאורך של כ־20 ק"מ. עוד מתוכנן שדרוג לכביש בקטע שבין צומת גולני לצומת עמיעד. כמו כן צפויה השלמה של העבודות בכביש 79 שבוצעו באזור צומת סומך לפני כשנה וחצי, והכביש צפוי להפוך לדו־מסלולי. גם כביש 66 מצומת תשבי למגידו יעבור שדרוג וייהפך כביש דו־מסלולי לאורך של כ־15 ק"מ. במסגרת העבודות גם מחלף יגור יעבור שדרוג משמעותי בכביש 70.

כביש 4, ללא ספק אחד הכבישים המרכזיים בישראל, יעבור מתיחת פנים בין מחלף רעננה למחלף חדרה. שינויים נוספים המתוכננים בצפון הארץ צפויים בכביש 75, שם צפוי הקטע שבין צומת העמקים ומחלף יגור לעבור שדרוג.

עומס בסיבוב מוצא? קצת סבלנות בבקשה

במסגרת התוכנית מתעתדת החברה להקטין את היקף פקקי התנועה בכניסה לבירה עם שדרוג כביש 1 משער הגיא ועד לצומת מוצא שבו יוקם מחלף עם כניסה חדשה לעיר. נוסף על כך יעבור כביש 38 שדרוג משמעותי בקטע שבין שער הגיא לבית שמש וייהפך לדו־מסלולי.

באזור השרון תשלים החברה את סלילתו של כביש 531, לאורך יישובי השרון, ותאפשר חיבור ישיר בין כפר שמריהו לכביש 6 עד 2013.

בדרום הארץ פרויקט הדגל של החברה יחבר בין צומת שוקת לערד. מדובר בקטע כביש באורך של יותר מ־30 ק"מ שעלות סלילתו מחדש והפיכתו לדו־מסלולי נאמדת במיליארד שקל. עוד מתכננים בחברה לחבר את כביש 40 (עוקף באר שבע) לקריית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים), ואף שמשרד התחבורה כבר הוציא תכנון מקביל להשלמת כביש 6 עד למחנות צה"ל החדשים בדרום, ההערכות הן שכביש 40 ייפתח טרם השלמת כביש 6.

תגיות

18 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

18.
רכבות רבותי רכבות
מדינה צריכה להסתכל בגדול מהקטן היום יש להרבה מעוד משפחות שתי מכוניות . צריך לחפש כל דרך להקטין את כמות המכוניות למשפחה לאחת ע"י תמריצים של מיסים מצד אחד ולאפשר גישה לעבודה בתחבורה ציבורית מצד שני. כיום משפחה ממוצעת משלמת על הוצאות תחבורה הרבה מעוד כסף והבהרבה מעוד מקרים זה גם לא מערכת יעילה . היכן שניתן צריך לאפשר פתרונות יצירתים כדי להקטין את העומס על הכבישים . לראות פחות מכוניות שנוסעות עם נוסע אחד ליצר תמריך לחברות לחבר בין מספר עובדים להסעות לא חסר פתרונות פשוטים צריך פשוט לגרום לחברות ולעובדים לדעת שכדי להם ליעל את התחבורה הם ישלמו פחות מיסים וכולם ירוויחו
חיים , מרכז  |  18.10.10
16.
רזרבת המטבע הזר של ישראל
לישראל יש רזרבה של 65 מיליארד דולר שזה 240 מילירד שקל. אתם יודעים מה מדינת ישראל יכולה לבנות ולפתח בארצנו - לבנות גן עדן. להשקיע בחינוך ולנעלות שכר המורים שישתכרו כמו מהנדס בחברת חשמל. דבר שימשוך מורים ברמה ואז החינוך יעלה. לפתח את התשתיות בכבישים, באנרגיה, ובתקשורת. המדינה תהיה אחרת. אין יהודי עשיר שלא ירצה להשתקע בישראל. אל תחשבו שאין למדינה כסף, יש הרבה כפי שצינתי אלא שהמדינה מתנהגת כמו זקנה שאוגרת כסף ורכוש לעת זקנה. זו מחלה של זקנים. או להחליף את הדיסקט לראשי המדינה או להחליף אותם בעצמם..
יצחק קצין - מתווך , אריאל  |  14.10.10
15.
מי שיכול שירוץ ליקנות נחלה במושבי חוף הכרמל ב5.5-6.5 בעין אילה גבע כרמל צרופה
יעשה את עיסקת חייו רוצו מהר ותקנו לפני שייגמר אגב בית בהרחבה עולה ביישובים הנל 3-3.5 מליון גם עדיין זול אני גרתי בתא וקניתי באחד המושבים בית במחיר דירה שמכרתי שווה לנסוע עוד 25 דקות לפני שיפוץ הכבישים ולגור בגן עדן
מושב צרופה  |  14.10.10
14.
הרכבת לכרמיאל מההתחלה תוכננה להיות רכבת רגילה
רכבת כבדה=רכבת רגילה. התכנון ההתחלתי היה לבנות רכבת רגילה לכרמיאל, ההצעה לבנות רכבת קלה היתה נסיון מאוחר יותר של האוצר למנוע בעתיד נסיונות להאריך את הקו עד לקרית שמונה. והשימוש במונח רכבת כבדה נועד ליצור דעה שלילית נגד בניית רכבת רגילה לחלוטין.
נועם , תל אביב  |  14.10.10
לכל התגובות