אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עצרו את הקול: כך לא הפכנו למעצמת שיחות קוליות ברשת איור: רחלי שלו

עצרו את הקול: כך לא הפכנו למעצמת שיחות קוליות ברשת

מכירתה של אייסקוט היא בשורה משמחת למשקיעים בחברה, אך מסמנת תופעה מצערת: חברות ה־VoIP נעלמות מהנוף הישראלי

16.10.2010, 10:57 | אסף גלעד

מי שבחן את ענף ה־VoIP בישראל לפני שנתיים היה יכול להתרשם ממבחר חברות המנסות למסחר את הטכנולוגיה הצבאית לשעבר ולהביא את בשורת התקשורת החינמית לכל בית. והנה הרשימה המלאה: ווקלטק, שהביאה את בשורת ה־VoIP לעולם וטבעה לראשונה ב־1994 את המונח iPhone כקיצור של Internet Phone; חברת דלתא 3, שבה השקיע יצחק תשובה; ג'ג'ה, שהפכה ליריבה אמיתית לסקייפ באיכות הקול ובשיחות מבוססות VoIP, הנערכות דרך שפופרות; ואייסקוט, שבניגוד לכל השאר העדיפה לחבור לרשתות הסלולריות ולסקייפ.

אך כיום מפת התעשייה התהפכה, ורשימת החברות המכובדת השתנתה מקצה לקצה: דלתא 3 נחלשה, ג'ג'ה ואייסקוט נרכשו ווקלטק מוזגה בלית ברירה עם Ymax האמריקאית, וצמצמה משמעותית את פעילותה בישראל. בשדה אמנם נותרו עוד כמה חברות פעילות כמו ספיקו, פרינג, אודיוקודס, אובו וסקוקו, אך כל מי שמסתכל על הנעשה בזירת השיחות הקוליות באינטרנט, לא יכול שלא לחוש צביטה בלב. הענף בישראל מוצה, או לכל הפחות איננו מכניס כפי שציפו. גם הענף בעולם הגיע לרוויה, וסקייפ נהפכה לשחקנית הכמעט יחידה שקובעת את העובדות בשטח. גרוע מכך: עדיין לא קם דור המשך לדור חברות ה־VoIP המוזכרות לעיל, וקרנות ההון סיכון לא נראו שנים בסביבה זו.

השיעור שלמדה אייסקוט במהלך 2008 הוא אולי השיעור הנכון והמאלף מבין חברות הסטארט־אפ בתחום. היא היתה הראשונה שפיתחה יישום סלולרי לסקייפ, מעין יצור כלאיים המחבר בין שירותי VoIP בתעריף נמוך לבין שירותים סלולריים, היקרים בדרך כלל. אלא שהמחסור בתחרות, כך מעידים אנשי אייסקוט, הרדים את הענף, וגם סקייפ לא מיהרה לאמץ פתרונות חדשניים כמו שאייסקוט הציעה.

  , איור: רחלי שלו איור: רחלי שלו   , איור: רחלי שלו

לאייסקוט חבר מנכ"ל טרי מעמק הסיליקון, החברה נטשה את אסטרטגיית ה־VoIP והחלה לשנות כיוון לתחום האפליקציות הסלולריות, אך נותרה נאמנה לספקיות הסלולריות כלקוחותיה. מאותו שלב פיתחה החברה עבור חברות הסלולר מערכת המחברת טלפונים מדורות מוקדמים לאפליקציות כגון פייסבוק, טוויטר ועוד עשרות אחרות, שהופכת את ממשק המשתמש שלהן לכזה שאינו שונה בהרבה מאייפון. "אתה לא יכול לנצח בלי שיתוף פעולה עם חברות הסלולר", אמר בעבר מרק ג'ייקובסטין, מנכ"ל אייסקוט, ל"כלכליסט".

בדיעבד, אין ספק שהנאמנות שהפגינה החברה לחברות הסלולר בכל השנים השתלמה, וסללה עבורה את הדרך לרכישה. אסטרטגיה זו סייעה גם לג'ג'ה הישראלית, שפיתחה אפליקציה לשיחות VoIP מהטלפון הביתי, ולאחר ניסיון חתרני חברה גם היא לחברה סלולרית, במקרה זה טלפוניקה, כשנמכרה לה תמורת 207 מיליון דולר בדצמבר האחרון. ענף ה־VoIP הישראלי, אם כן, משקף בדעיכתו את מצבה העולמי: מי שלא חובר לענקיות הסלולר לא קיים.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה