אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הממשלה החליטה: שוק סיטונאי חדש יוקם בצומת מסובים צילום: יובל חן

הממשלה החליטה: שוק סיטונאי חדש יוקם בצומת מסובים

ארבע שנים לאחר שתנובה השקיעה 140 מיליון שקל בהעברת השוק הסיטונאי למתחם צריפין, החליטה הממשלה על הקמת השוק החדש. המטרה: הקטנת פערי התיווך בין החקלאים לסוחרים

17.10.2010, 23:07 | דותן לוי

מתחם שוק סיטונאי מטרופוליני חדש לגוש דן יוקם בסמוך לצומת מסובים - כך הוחלט בישיבה שקיימה היום הממשלה בקיבוץ דגניה. מדובר במתחם שייבנה על ידי גורם פרטי במסגרת מכרז BOT שתפרסם המדינה וינוהל על ידי חברה ממשלתית חדשה שתוקם. ההחלטה התקבלה כארבע שנים בלבד לאחר שתנובה השקיעה כ־140 מיליון שקל בהעברתו של השוק הסיטונאי למתחם בצריפין.

מטרת המתחם החדש היא לאפשר למדינה להגביר את הפיקוח על התוצרת החקלאית והמסחר בה וכן ולהקטין את פערי התיווך בין החקלאים לסוחרים. בעבודת מחקר שהכינה חברת צנובר לייעוץ כלכלי בנושא זה עבור המדינה נכתב כי כיום עומדים פערי התיווך על כ־26% והמטרה היא לצמצם את הפערים לכ־18% וכך להעלות את רווחיות החקלאים בכ־7%. מתוכניות המתחם שהוגשו למינהל מקרקעי ישראל עולה עוד כי השוק החדש יאפשר גם שירותים נלווים חדשים, שלא היו קיימים עד היום כגון: שירותי בנקאות, הסעדה, אכסנה, תצוגות ותערוכות, שירותים לקניינים מחו"ל, משרדים לחברות הובלה בינ"ל ועוד, שיעמידו את ישראל בשורה אחת עם שווקים מודרניים במדינות המערב.

השוק החדש שמתוכנן לפעול בעוד כשנתיים צפוי להשתרע על שטח של כ־230 דונם, מהם 80 דונם שיוקצו למסחר בירקות ובפירות, 24 דונם למסחר בפרחים ובעציצים, 40 דונם המיועדים לשטחי קירור ואחסנה, 55 דונם לטובת ההנהלה ושירותים נוספים ו־30 דונם נוספים שישמשו לעתודה להגדלת שטחי השוק. השטח הבנוי שמאושר למתחם עומד על 60 אלף מ"ר.

השוק הסיטונאי עבר לצריפין ב־2006 לאחר עשרות שנים שבהן פעל ממתחם שממוקם בין רחוב החשמונאים לרחוב הארבעה בתל אביב. באותה תקופה נאבקו הסוחרים נגד העברת השוק לצריפין. משיחה עם מספר סוחרים הפועלים בצריפין הבהירו אלה כי בכוונתם לנטוש את השוק בצריפין ולעבור למתחם החדש מיד כשיתאפשר להם. "דמי השכירות בצריפין יקרים מאוד ואנחנו נשחקים, השוק לא הוקם נכון מבחינה תפעולית והוא רחוק מדי מתל אביב", אמר אחד הסוחרים. צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, אמר ל"כלכליסט" כי להערכתו לא יהיה צורך בפיקוח על מחירי התיווך, והשוק המשוכלל יעשה את שלו ויפחית הן את העלות לחקלאים והן את מחירי הירקות והפירות.

בשלב זה עדיין לא ברור מה יעלה בגורל השוק בצריפין שבו השקיעה תנובה כ־140 מיליון שקל. בנוגע למתחם בצריפין אמר אלון: "מדובר במתחם מאולתר ובתנובה ישמחו מאוד שהוא יתפנה משם, זה אזור שמתפתח במהירות ויכולים למצוא לו שימושים אלטרנטיביים רווחיים יותר".

 

בחברת תנובה סירבו להגיב לידיעה.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
רק במדינת חכמי החלם עושים משהו בלי לחשוב קדימה...
הסוחרים בצריפין משלמים שכירות רצח ודמי ניהול גבוהים כולל דמי חסות לאחת ממשפחות הפשע ברמלה-לוד. הסוחרים מהשווקים(התקווה והכרמל בת"א) וכל הירקנים שמגיעים מאיזור המרכז משלמים עבור הובלת הסחורה הרבה יותר כסך ובנוסף דמי הכניסה לשוק עם רכב הרבה יותר גבוהים. אז מה בדיוק חשבו שם למעלה? שהמחירים לא יעלו? שהסוחרים והירקנים יפסידו כסף??? נו באמת, תעשו לי טובה, הכי קל זה להגיד שהמחירים עולים והפער בין המחיר לצרכן למחיר הסיטונאי גבוה. הינה לכם הסיבה האמיתית למה המחירים של הפירות והירקות רק עולים !
צ'ומפי , מרכז  |  18.10.10
5.
למגיב 4...
דבר ראשון יש בצומת מסובים ים של מקום, תמיד אפשר להרחיב את הכביש ולהוסיף נתיבים כמו שעשו באיזור התעשיה החדש באור יהודה. דבר שני הגיע הזמן לפתח גם את הפרברים של תל אביב דבר שלישי אם אתה גר ברמת פנקס אתה בטח תימני אז תדע לך ששוק סיטונאי של ירקות ומסחר יוריד לך את המחירים של מה שאתה קונה ויעלה לך את מחיר הדירה
רענן , כפר שלם  |  18.10.10
4.
האם שאלו את תשבי האחזור במפגע התברואתי?
האם משהו מבין הגורמים המחליטים שאל או התעניין בנחלתם מזה שנים של תושבים בערים הסמוכים אור יהודה ורמת פנקס? האם איכות חיים שנבנת מזה עשרות שנים לא שווה אל מול מסחר ומקח של עוד 5% מהיכן יכנסו ויצאו כל הסחורות והאם הרעש והמפגע התברואתי לא יפגעו באיכות חיי התושבים? האם כך מקבלים החלטות?
תושב ותיק , אור ייהודה  |  18.10.10
3.
ממש לא חכם ובכייה לדורות!!!!
כביש 4 בקטע הנ"ל עמוס ופקוק גמעט כל שעות היממה גם כיום מדרום/צפון ולהיפך. מיקום שוק כזה יחנוק גם את כבישי הרוחב הקרובים ויפגע בכל תושבי בקעת אונו (לרבות אור יהודה, יהוד) שזה ציר המעבר העיקרי שלהם לכיוון תל-אביב בבוקר ולכיוון כביש 4 דרומה או צפונה. שוק כזה נכון להקים צפונית או דרומית לתל-אביב, סמוך לכביש 2 או 6. צומת מסובים - יש לו מספיק - ספארי בפינה אחת, חיריה בפינה שניה, רמת אפעל בפינה שלישית כאשר בפינה הרביעית מתוכנן מתחם מסחרי גדול (מרכז קניות) שישרת אלא אם כן את זה רוצים לשנות מבחינת הייעוד לשוק סיטונאי - ואז חבל מאוד.
א.א , מרכז  |  18.10.10
לכל התגובות